Harde ontlasting baby 7 maanden

<p>Onze dochter heeft sinds enige tijd last van harde ontlasting.  Ze poept wel iedere dag, meestal ook meerdere keren, maar vaak zijn het 1 a 2 kleine keuteltjes die lijken te bestaan uit aan elkaar geplakte kleinere keuteltjes. Of het is een stevig plakkaat. Om die kleine  kleuteltjes eruit te krijgen, moet ze hard werken. Ze is hard aan het duwen en loopt knalrood aan. Pijn doet het niet denken we, aangezien ze niet hoeft te huilen.Verder is ze ook lekker vrolijk. Ik geef iedere dag een beetje extra water (meestal in de melkfles erbij) en doe een lepeltje olijfolie in haar avondeten. Vandaag wil ik haar een hapje met pruimen geven. Iemand nog tips die helpen om de ontlasting wat zachter te maken?</p>
 
Bij ons hielp het allemaal niet.. Uiteindelijk op advies van de huisarts lactulose gaan geven. Dit mag je in overleg met de arts geven. Nu poept ze makkelijker, nog niet iedere dag maar zodra we stoppen met de lactulose wordt het weer heel hard. Mijn dochter is 6,5 maand en we geven het nu 3 weken.
 
Ik hoop de huisarts nog even buiten de deur te kunnen houden, maar als de natuurlijke middeltjes niet helpen zal ik toch moeten bellen. Gelukkig poept ze wel nog iedere dag, maar ik wil een mogelijke complete verstopping voor zijn. 
Ik heb ook geen idee aan welke voeding het kan liggen.
Ze krijgt 630cc verdeeld over 4 flessen. Eigen gemaakt fruithapje van ongveer 100gr.                                        Boterham van licht tarwebrood met pindakaas, stroop of jam (alles zonder toegevoegde suikers) en avondeten is ongeveer 120/150 gram, merendeel groente met kip/rund en aardappel/rijst/pasta. Soms krijgt ze van die maisvingers, als ze echt honger heeft maar het eten nog niet klaar is.
Hoop dat de pruimen hun werk gaan doen. Wist niet dat peer ook kan werken, dan ga ik die vanmiddag nog halen.
 
Bij ons helpt kiwi super goed. Als hij weer eens te harde ontlasting heeft, geven we hem kiwi en dan is het vrij snel weer normaal van structuur. 
 
Voor goede ontlasting is een combinatie van vetten, vezels en vocht van belang. Als ik naar je overzicht kijk denk ik dat je vooral qua vezels kunt verbeteren en ook misschien vetten. Geef je kindje volkorenproducten (brood, pasta, bruine rijst, volkorencracker ipv maisvinger) en voeg nog meer vet toe. Roomboter op brood, inderdaad olie door het eten, als je iets van zuivel geeft de volle varianten  
 
 
Terug
Bovenaan