harde ontlasting

Even een vies praatje, maar helaas wel waar. Ik ben nu 31 weken zwanger en heb sinds een aantal weken last van harde ontlasting. Soms zo hard dat het er gewoon niet uit wil en als het er wel uit wil gaat het gepaard met veel pijn en ook  bloed (gesprongen aambeien/aderen) Volgens verloskundige, huisarts  en zwangerschapsliteratuur schijnt dit een veel voorkomende zwangerschapskwaal te zijn maar leuk is anders. Van de huisarts heb ik lactosesiroop gekregen maar heb het idee dat je daardoor wel vaker naar de WC moet maar niet dat de ontlasting zachter wordt.  Ik weet dat ik veel vezels moet eten, fruit en veel drinken (roosvicee laxo)  en veel bewegen. Maar wat ik ook doe het helpt maar weinig. Uit pure wanhoop heb ik nu microlax (klysma ´s) gekocht.  

Zijn er forumbezoekers die  deze klacht herkennen en een goede tip hebben?

tania  

hoi tania,

ook ik heb sinds het begin van mijn zwangerschap last van dit kwaaltje.
de huisarts heeft mij  movicolon voorgeschreven.
dat zijn zakjes met poeder die je oplost in een glas water,  de poeder  maakt je ontlasting zachter en kan je iedere dag naar het toilet i.p.v. om de 3 dagen en heel belangrijk: het is niet schadelijk voor de baby!

succes!
debby (35w2d)

Hoi,

Ik heb het een paar weken geleden ook gehad. Zo erg zelfs dat ik een week niet naar de wc ben geweest. Ik zat letterlijk tot aan mijn maag vol!!!! Ik heb toen van de dokter ook een ontlasting zachtmaker gehad en de volgende dag al naar de wc. Wat een opluchting! Ik drink nu heeeel veel water en eet gedroogde abrikozen en pruimen. Dit helpt wel goed en ik ga nu dagelijks. Als het weer wat verstopt zit krijg ik trouwens gelijk zo'n zeurderig, kramperige pijn in mijn blass, raar genoeg. Ik dacht dat het een blaas ontsteking was maar dat was het niet. Hebben jullie dit ook?
nou, veel sterkte met poepen, ha ha ha, doeiiii
Groetjes Fenna.

Terug
Bovenaan