Harde poep

Hallo allemaal,

Mijn kleine vent Indy is nu 5 maanden heeft sinds kort last van hele harde poep. Snap er echt helemaal niks van, maar kan me niet voorstellen dat het goed is.
Sorry klinkt een beetje vies, maar je kunt het echt kneden. Echt zielig is het voor hem, want hij moet zoveel moeite doen om te poepen.

Hij eet al een tijdje fruit nu en ook al een halve maand groenten. Maar toch heeft hij er nu opeens sinds een aantal dagen last van. Ben wel over gestapt van vijf flessen naar vier en daardoor krijgt hij nu savonds een heel potje groente.

Wat kan het zijn en wat moet ik eraan doen?
 
Mijn kraamverzorgster heeft mij de tip gegeven om ipv kraanwater bijv. bar-le-duc te gebruiken om de fles klaar te maken. Bij mijn zoontje heeft dat echt geholpen.
En zijn darmpjes moeten ook wennen aan die fruit en groenten. Dus dat kan de oorzaak ook zijn van zijn harde ontlasting.
 
Ha meid,

ja... wat kun je daar over in zitten hè? Poept hij ook wel eens zonder resultaat...??? dus persen maar niet poepen??? Als dat niet zo is dan is er nog niet zoveel aan de hand.

Het maakt volgens mij echt niet uit of je nou kraanwater of water uit een fles geeft... ik heb het verschil in ieder geval nooit gemerkt... maar je kan het proberen. in principe moeten 4 flessen genoeg vocht zijn, maar je kan wat extra water in de fles doen zodat ie meer vocht binnen krijgt.

De oorzaak komt echt van de fruit en de groenten. De darmpjes moeten er zo aan wennen en dat kost even een paar weken. Loïs had er ook met 5/6 maanden last van.

Een wondermiddel vind ik: Kindicol van VSM. Zo bij de drogist te koop. Ik heb het altijd op voorraad staan. Je begint met 6 keer 3 druppels daags, dat doe je tot het weer zacht is... daarna voor de zekerheid 3 keer 3 druppels daags... de druppels vinden ze heerlijk en het werkte bij ons vrijwel direct... de volgende dag was het al weer heerlijk zacht...
Daarnaast kun je ook roosvicee laxo proberen of gewoon wat pruimpjes als fruit. Al weet ik natuurlijk niet of je kindje al wat sap drinkt. Roosvicee laxo is gewoon pruimensap. Dat kan echt geen kwaad. Het bevordert op een natuurlijk manier de stoelgang. Loïs heeft er nooit hinder van gehad...

Nou succes ermee en je niet teveel zorgen maken hoor. Zolang ze er geen last van hebben kan het geen kwaad.
 
Hij perst wel eens dat er niks komt, maar dat is eigenlijk altijd voordat het uiteindelijk wel komt. Maar daar zit soms wel een uur tussen hoor. Hij is niet aan het persen en dat het dan nog een aantal uur duurt. Maar heb wel het gevoel dat hij er echt last van heeft. Buikpijn enzo.

Ik ben nu maar even gestopt met groente en weer vijf flessen en vanochtend was het wel weer wat dunner. dus misschien toch de groenten. Maar ja moet ik daar dan echt mee stoppen of gewoon weer vier voedingen en groente geven en wat jij zegt pruimensap ofzo geven.
Geef wel al diksap extra tussendoor, om hem voldoende te laten drinken. Op het kinderdagverblijf geven ze ook extra tussendoor water. Dus te weinig vocht kan het niet zijn.

Groente komt er trouwens soms echt onverteerd weer uit.
Bedankt voor de tip van de druppels ga ik zeker proberen. Want dit is echt zielig.

 
Misschien zijn zn darmpjes er gewoon nog niet aan toe?

Bij mn jongste begonnen we met 4 maanden en toen raakte ze verstopt. Dus zijn we weer gestopt.
Toen met 5 maanden nog een keer geprobeerd en weer raakte ze verstopt. Dit keer zelfs zo erg dat we haar twee dagen laxeermiddel moesten geven.

Toen met 6 maanden nog is geprobeerd en nergens last van. Ze at zelfs binnen de korste keren aardappel en banaan maar het poepen blijft goed gaan....
 
Zo te horen gaat het niet goed met die groenten.
Ik zou daar idd voorlopig mee stoppen en over een maand weer eens proberen.
En dan ook niet meteen een hele pot maar eerst een halve pot, langzaam laten wennen.

De eerste 6 maanden hebben ze de bijvoeding nog niet nodig hoor, gewoon lekker melk laten drinken.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat mijn kleine man wel degelijk groente en fruit nodig heeft. Je merkt gewoon echt dat hij iets anders wil hebben. Hij wordt helemaal gek als ik zelf zit te eten, dat hij ook wil. en hij wil steeds minder zijn fles met melk.

Maar ben inmiddels weer langs het consultatiebureau geweest en ze zeiden dat hij erg goed groeit en zijn gewicht zit in goede lijn met zijn lengte.
Had aangegeven dat hij harde poep had en dat ik zelf was begonnen met rosvicee laxo (pruimensap). Dat geef ik nu bij zijn groenten. En dat vind hij lekker en het helpt echt super goed.
Bij het cb gaven ze ook aan dat dit een hele goed oplossing is en dat als het helpt ik gewoon groente mag blijven geven.

Dus dat doe ik nu en het gaat heel goed met hem (en zijn poep). Hij vind het echt heerlijk om hapjes te eten, geef nu zelfs een stukje liga (eerste stap) in de middag met een fles water erbij en dat vind hij ook erg lekker.

Groetjes Anoeska
 
Terug
Bovenaan