hardlopen en zwanger

A

Anoniem

Guest
Wie loopt ook nog hard tijdens de zwangerschap en wat is jullie ervaring? Ik ben 7 weken zwanger en heb tot nog toe geen klachten bij het hardlopen. Hoe lang zijn jullie door blijven lopen en zijn er nog aandachtspunten waar ik op moet letten?

Groetjes,
Paula

Hey Paula,

Ik ben zelf dan wel geen hard loop fan, maar ik denk da je eigen lichaam echt wel aan gaat geven wanneer het niet meer gaat. De boel gaat vanzelf in de weg zitten (of niet) en je voelt zelf wel wanneer het nog wel prettig is om te blijven hard lopen of niet. En anders kan je altijd nog naar een andere tak in de sport kijken die op die momenten nog wel blijven lukken.

Ik zelf heb bekken klachten en ben al blij wanneer ik een kort rondje met de hond achter de rug heb. Ik kijk nu al weer uit naar de tijd dat ik straks lekker achter de wandelwagen een uur kan gaan lopen. Heerlijk....

Claudia

Hoi Paula,

Ik was zelf van plan om ook gewoon te blijven hardlopen. Dit ging goed tot ik in mijn 10e week door mijn rug ging en nauwelijks nog kon kruipen.

Neemt niet weg dat hardlopen als je geoefend bent geen probleem is. Zolang je je er goed bij voelt lekker doorgaan. Alleen.... Niet meer tot het gaatje. Dus geen heftige wedstrijden, zware intervaltrainingen ed. Maar meer focussen op rustige duurloopjes waarbij de hartslag niet te hoog oploopt. Verder natuurlijk goed ondersteunende kleding dragen: Stevige sportBH en als je streaks zwaarder wordt een goede buikband.

Als je zwaarder wordt zullen de afstanden korten en de snelheid lager worden. Maar zolang je goed naar je lichaam luistert en je tempo aanpast aan wat je kan is er niet aan de hand. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je sneller last kunt krijgen van blessures.

Luister naar je lichaam en niet naar flauwe grappen. Bedenk je dat jij straks een goede conditie hebt als je moet bevallen en das echt een voordeel.

Terug
Bovenaan