Hardnekkig spruw en borstvoeding

Hi,<br />Mijn zoontje (8 weken) heeft al een maand last van spruw. Ik steriliseer iedere dag zijn flessen en speentje, soms vaker op een dag. Hij gebruikt zelf Nystatine Labaz en ik gebruik zelf een creme. Sinds hij spruw heeft geef ik hem afgekolft moedermeld, zodat wij elkaar niet besmetten iedere keer. Ik ben ten einde raad.<br /><br />Wij zijn naar de huisarts geweest en arts geeft aan dat als hij goed drinkt we geen zorgen hoeven te maken. Arts adviseert om door te gaan met Nystatine. Mijn zoon drinkt goed, alleen ik wil gewoon af van zijn spruw. Ook wil ik heel graag borstvoeding weer geven aan mijn borst.<br /><br />Zijn er moeders met ervaring met spruw en aan borst borstvoeding geven? Voordat mijn zoon spruw had ging borstvoeding ook niet echt lekker, voeden deed heel erg pijn. Nu ben ik bang dat het aanleggen aan borst met spruw extra moeilijk gaat worden.<br /><br />Wie kan mij advies geven of ervaring delen?<br />

Ik heb erg spruw gehad, een keer behandeld en andere keer was mijn zoontje klachtenvrij dus toen ging het vanzelf over.

Gentiaan violet heeft mij goed geholpen! Vee beter dan nystatine. Icm kokosolie heb ik het gebruikt en het is online te bestellen bij een borstvoedingswinkel als je even zoekt. Alles is wel even paars maar we waren er echt zo vanaf!

Hier helaas ook ervaring met hardnekkige spruw waardoor ik gestopt ben met de borstvoeding. Het deed bij mij zo verschrikkelijk veel zeer dat ik elke voeding, kolven of direct aan de borst, zat te huilen. M’n man heeft toen aan de bel getrokken en is een pot Nutrilon gaan halen.

Hoewel ik er eerst niet aan toe wilde geven en mezelf echt keihard vond falen, ben ik zo blij dat ik er uiteindelijk toch aan toe heb gegeven. Werd er echt een veel relaxtere moeder van.

Nu zwanger van de tweede en wil absoluut weer borstvoeding geven als het gaat zoals het ‘hoort’ te gaan, maar ik ga mezelf niet meer zo voorbij als de eerste keer.

Sorry, niet echt tips dus, wel een ervaring waar je wellicht iets mee kunt. :)

Wij hebben steeds nystatine gehad en steeds zo weer terug. Met 4 mnd daktarine orale gel, nooit meer gedonder gehad. Vraag om die. Ze zijn er niet gek van ivm stikgevaar, maar als je de zalf in deeltjes aanbrengt en niet ineens een grote klodder is er nauwelijks risico.

Spruw is een candida. Dus flessen uitkoken is goed. Maar denk ook eens aan andere dingen zoals de was. Probeer zo veel mogelijk dingen die jij en je kleine gebruiken op ja ik weet het niet goed voor het milieu op 90graden te wassen. Denk aan hydrofiel luiers enz.

De pijn aan de borst kan ook door spruw komen. Dus het wil niet perse zeggen dat het nu meer pijn gaat doen dan voorheen.
Ik heb ook spruw gehad bij twee van mijn kinderen, en zij ook allebei. Ik ben bij allebei door gegaan met live voeden. Tussendoor goed crème smeren en eraf halen voordat je de kleine aanlegt.
Voor jou; zoogcompressen eenmalig gebruiken en na elke voeding weggooien. En zoals hierboven ook gezegd wordt, andere dingen ook veel wassen. Hopelijk zijn jullie er binnenkort vanaf!

Terug
Bovenaan