Haren draaien tot kaalheid

<p>Hi, zijn er meer ouders bekend met een haren draaiende peuter? Mijn dochter draait plukken haar om 1 vinger om zo tot rust te komen, bijvoorbeeld voor het slapen of als ze lekker languit op de bank ligt. Haar haren zijn aan de ene kant waar ze het altijd doet afgebroken en er ontstaan zelfs kale plekken. Afleiden of een knuffeltje geven om daar aan te frutten lijkt niet te werken, vooral omdat ze het meestal doet als ik er niet bij ben. Afscheren vind ik bruut en wie weet begint ze dan aan de andere kant… Help! </p>
 
Peuters kunnen nog geen DSM-IV stoornis hebben.. dit kan zelfs pas vanaf 18 en in sommige gevallen nog later worden vastgelsteld omdat het om ernstige gedragsstoornissen gaat net als bijv het meer bekende Borderline. Tot de leeftijd van ca 18 is er slechts sprake van afwijkend gedrag maar kan het nog slle kanten op gezien de ontwikkeling die nog volop gaande is en mag het nog niet gediagnostiseerd worden als zijnde DSM-stoornis.
 
En zoals ik het lees doet de peuter het er niet om om de haren uit te trekken maar is dit slechts een gevolg van het "haren draaien" wat ze doet tijdens het tutten. Zoals andere kindjes duimen met een knuffeltje. Dat is een andere oorzaak met inderdaad het zelfde resultaat: de haren vallen uit. 


Ik heb geen ervaring met het haren draaien van de peuter maar omdat het gedrag is zou ik het ook als zodanig proberen af te leren/ vervangen door ander gedrag. Dus iets anders aanbieden, afleiding geven en belonen als het lukt om niet aan de haren te draaien.
Afscheren zou ik ook echt niet doen, hooguit een wat korter kapsel als her echt niet lukt om af te leren en de kale plekken te extreem worden. Verder misschien wel een strakke vlecht of staart maken op momenten dat ze het moeilijk heeft, speldjes in de haren doen om losse plukken te verminderen en haar toch in de gaten blijven houden, desnoods met een babyfoon. 
 
Peuters kunnen wel degelijk een dsm-iv stoornis hebben (Denk bijvoorbeeld aan separatieanstproblematiek, waarvan de prevalentie het grootst is in die leeftijdscategorie). Wel is een eventueel gestelde diagnose van tijdelijke aard en dient deze na een paar jaar weer te worden onderzocht in verband met geldigheid. Overigens is de dsm-iv een verouderd handboek en wordt  tegenwoordig de dsm-v gebruikt. Trichotillomanie valt noch in de dsm-iv noch in de dsm-v onder een gedragsstoornis. Bps overigens ook niet, maar dat terzijde. 
Ik zou het persoonlijk trouwens niet als een dsm- aandoening beschouwen, maar een coping mechanisme (zoals ook wordt beschreven om rustig te worden) waarvoor ander gedrag aan te leren  is. 
 
Terug
Bovenaan