Peuters kunnen nog geen DSM-IV stoornis hebben.. dit kan zelfs pas vanaf 18 en in sommige gevallen nog later worden vastgelsteld omdat het om ernstige gedragsstoornissen gaat net als bijv het meer bekende Borderline. Tot de leeftijd van ca 18 is er slechts sprake van afwijkend gedrag maar kan het nog slle kanten op gezien de ontwikkeling die nog volop gaande is en mag het nog niet gediagnostiseerd worden als zijnde DSM-stoornis.
En zoals ik het lees doet de peuter het er niet om om de haren uit te trekken maar is dit slechts een gevolg van het "haren draaien" wat ze doet tijdens het tutten. Zoals andere kindjes duimen met een knuffeltje. Dat is een andere oorzaak met inderdaad het zelfde resultaat: de haren vallen uit.
Ik heb geen ervaring met het haren draaien van de peuter maar omdat het gedrag is zou ik het ook als zodanig proberen af te leren/ vervangen door ander gedrag. Dus iets anders aanbieden, afleiding geven en belonen als het lukt om niet aan de haren te draaien.
Afscheren zou ik ook echt niet doen, hooguit een wat korter kapsel als her echt niet lukt om af te leren en de kale plekken te extreem worden. Verder misschien wel een strakke vlecht of staart maken op momenten dat ze het moeilijk heeft, speldjes in de haren doen om losse plukken te verminderen en haar toch in de gaten blijven houden, desnoods met een babyfoon.