Haring

Misschien stomme vraag maar mag je dit nou wel of niet eten ? De een zegt van niet de andere wel. Sommige zeggen rauwe vis mag wel. Ik weet het niet meer.
Ben er niet echt gek op maar tijdens me 1e zwangerschap had ik vaak zin in dingen die ik niet mocht (at ze dan ook niet). Ik hoop dat jullie het weten!


Gr. Nancy
 
Hallo nancy
Naar mijn weten mag je haring gewoon eten vis is niet schadelijk hoor wel rauw vlees zoals biefstuk ,en lever mag je ook niet en eieren goed koken .meer weet ik ook ff niet meer hahaha hopelijk heb je er wat aan he

Groetjes eefje
 
Hoi Nancy

Zure haring zoute haring mag je gewoon eten hoor. Ook gerookte vis. Alleen rauwe vis(sushi) mag niet, maar zure,zoute,gerookte is verwerkt dus niet meer rauw. Dit laatste geld bv ook voor rookvlees. Je zou denken het is rauw, maar dat is het niet het is behandeld. Dus gewoon lekker eten, ik heb al 3 potten zure haring leeg in deze zwangerschap heerlijk water loopt me nu alweer in de mond.

Groetjes Doortje 18,3 weken
 
He dames,

Voor zover ik weet is een Hollandse Nieuwe toch echt een rauwe en onbewerkte vis, alleen de ingewanden zijn eruit! Het zoute smaakje komt van de zee! Als je ze wilt eten kun je ze het best vers van het mes kopen en meteen opeten. Dan heb je geen kans dat er listeria ofzo op zit. Als het niet vers is loop je veel meer risico.

Ik eet ze trouwens regelmatig! Vind het zooooo lekker!!!

Zure haring is 'gezuurd' en dus geen probleem.

Er staan inderdaad tegenstrijdige berichten over vis eten op diverse sites. Ik ben nu maar begonnen met omega-3 visolie-capsules omdat ik vrijwel nooit vis eet en het schijnt toch wel belangrijk te zijn voor zowel de baby als voor jezelf.

groetjes
Klarie
 
Hoi Klarie,

Ik wil niet 'beterweterig' overkomen, maar je hebt geen gelijk wat betreft jouw stukje hierboven.

Als haring wordt gevangen worden zij gekaakt en verpakt in emmers, vervolgens wordt er pekel (water en zout) overheen gegoten en daarna worden ze ingevroren tot minimaal - 20 graden Celsius. Bij die temperatuur moeten ze tenminste 24 uur bewaard worden, hierdoor worden eventueel aanwezige nemathoden onschadelijk gemaakt. Zonder deze behandeling is haring niet eens geschikt voor menselijke consumptie!

Als jij je harinkje koopt bij de visboer heeft de haring bovenstaande behandeling ondergaan en is de emmer haring door de visboer ontdooit en maakt hij de harinkjes schoon. Ik ben het wel met je eens dat 'vers van het mes' het lekkerst is!!

En dan even over de term HOLLANDSE NIEUWE : de hollandse nieuwe worden gevangen van half mei tot eind juni. Doordat ze ingevroren zijn, smaken ze in december nog net zo lekker als in mei. Dus denk niet dat hij zo uit zee komt als je een harinkje gaat eten... Die zoute smaak waar je het over had komt van de pekel waar de haring in heeft gelegen.

Weet je trouwens dat het eten van haring erg goed is voor de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind?

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik kon het niet laten om even uit te leggen hoe het precies zit allemaal.

Groeten

(hoe ik dit allemaal weet???? heb connecties bij een vis / haringgroothandel)

 
Terug
Bovenaan