hart ruisje en prutoogje

Hallo ik   ben bevallen met een keizersnee vandaar dat mijn dochtertje onderzocht is door de kinderarts
De eerste dag hoorde ze een ruisje bij haar hartje maar de volgende dag was deze niet meet te horen ik opgelucht
Maar nu ben ik bij het cb geweest en daar hoorde ze weer een ruisje nu ben ik wat ongerust
Want of het kan overgaan of het is een teken dat er iets niet helemaal goed is
heb ik gehoord is er ook iemand die dit heeft meegemaakt
Dan heb ik nog een vraagje ook heeft ze last van een prutoogje deze is niet ontstoken maar haar traan buisje is verstopt heeft iemand daar tips voor

Alvast bedankt
Groetjes Monique

Hallo,

Ik heb zelf geen ervaring met een ruisje, maar ik heb een kindercardioloog ooit horen zeggen dat tot bijna 40-50% van de kinderen een ruisje heeft, als je maar goed luistert! Meestal is het iets waar ze overheen groeien, wil niet perse zeggen dat er iets fout is met het hartje! Ze houden het alleen in de gaten, om die enkeling eruit te pikken die er niet overheen groeien danwel last van krijgen. Als je baby goed groeit en  tevreden is, dan heeft hij er zeker geen last van!
Mijn zoontje heeft ook een prutoogje. In het groeiboekje van CB staat dat je een paar keer per dag met lauwwarm water moet schoonmaken, altijd van buitenste ooghoek naar binnen. Ik heb dat gedaan en het helpt redelijk, al is het alleen al dat het er frisser uitziet... Het komt wel heel snel terug, om de paar dagen. Dan boen ik weer weer een dag of 2 en dan is het weer even weg... Er schijnt niet veel aan te doen te zijn, rustig wachten tot traanbuisje ontwikkeld genoeg is om probleem op te lossen.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

Hallo,

Wat je ook kunt doen tegen het het "prutoogje" is langzaam langs de zijkant van de neus naar de wang wrijven. Hierdoor worden de traankanaaltjes gestimuleerd waardoor het sneller over is. Als het te lang aan houdt toch even langs de huisarts zijn kan ook een ontsteking worden/zijn.

Groetjes Yvonne

Hoi Monique,
Wat ik moest doen bij een prutoogje is een druppel moedermelk in het oogje laten vallen (dat ging wel 10 keer mis; voor er een druppel in kwam, maar dat terzijde).
En idd met afgekoeld gekookt water en een watje het oogje schoonmaken.
Groetjes Wendy

Terug
Bovenaan