Hartje horen bij 10w 3d

<p>Hoi allemaal,</p><p>Vandaag had ik mijn eerste termijn echo (10w 3d) en de kleine zag er goed uit. We konden ook het hartje horen.</p><p>Alleen op het internet zijn de meningen verspreid over het horen van hartje voor 12w. Ik vraag mij af of het schadelijk was voor de kleine om bij 10w al het hartje te horen. Het was trouwens minder dan 30 sec.</p><p>En hoe ver waren jullie toen jullie het hartje hoorde?</p><p> </p>

Hier twee gezonde kinderen. Bij de ene het hartje met 6+3 gehoord en bij de andere met 8+2. Dus volgens mij kan het geen kwaad!

Volgens mij ligt dat heel erg aan de methode waarmee het hartje geluisterd wordt. Als het via de echo gedaan wordt (en dus tijdens de echo) dan wordt dat 'beeld' (eigenlijk is dat juist geluid dat omgezet wordt in beeld) alleen even op luidspreker gezet, maar die golven waren er toch al om het kindje te bekijken. Dat zal dus niet zoveel uitmaken. Als het hartje geluisterd wordt met een doppler (appart apparaat dus en meestal niet tijdens een echo) dan zou het beter zijn om dat pas wat later te doen, al vraag ik me af wat het verschil precies is (beide zenden immers geluidsgolven uit in je buik, maar misschien verschilt de intensiteit of de frequentie van die golven?). 

Ik geloof zeker niet dat je je nu meteen zorgen hoeft te maken, volgens mij is het meer uit voorzorg dat je niet (bijna) elke dag urenlang zo'n apparaat op je buik aansluit dat er waarschuwingen zijn omdat het niet helemaal zeker is wat die geluidsgolven doen (maar als er duidelijke aanwijzingen waren dat bij elke controle even een minuutje luisteren schadelijk was dan zou het vast allang verboden zijn). Bovendien kan een doppler je kindje meestal toch niet goed kan vinden voor 12 weken omdat het dan nog achter het schaambeen ligt en dat zou onnodige ongerustheid kunnen veroorzaken. 

Onze verloskundige doet het niet voor 12 weken. Alleen als je heel erg onzeker bent zet ze het een paar seconden aan.

Die 30 seconden die je hebt gehoord brengen vast geen schade aan. Anders lijkt het me sterk dat jouw vk je het heeft laten horen.

Ik begreep juist van de gynaecoloog dat ze voor de 10 weken geen hartje laten horen, omdat er dan vaak nog onregelmatigheden in kunnen zitten, wat weer voor stress zorgt bij de ouders, terwijl het in die fase allemaal nog wegtrekt etc.

Terug
Bovenaan