hartje horen?

Hoi Lot,

Ik was gister 13 weken en voor het eerst bij de verloskundige en toen we naar hartje gingen luisteren zei ze; Je hebt kans dat je het nog niet kan horen.
We hebben het uiteindelijk wel gehoord.
De gyn wilde het eerder niet eens doen omdat ze bang was dat ik me zorgen zou maken.
Heb je al een echo gehad? Want dan kun je hartje zien.

Liefs sonja

Ik ben vandaag bij de verloskundige geweest voor een intake en stelde precies dezelfde vraag. De verloskundige vertelde mij het volgende:

Je zou het hartje misschien al voor de 12 weken kunnen horen, maar dat doen ze niet, omdat ze niet weten wat het apparaatje (de geluidsgolven) voor een effect heeft op (het gehoor van) je baby. Het apparaat voor de hardslag geeft namelijk veel meer golven af dan het echo apparaat en zou schadelijk kunnen zijn. Daarom luisteren ze in de praktijk waar ik ben niet voor de 14 weken.

Voor mij is dit overigens ook een reden om het huis, tuin en keukenapparaatje dat mijn vriendin aanschafte om de hartslag van haar baby te beluisteren, voorlopig niet te gebruiken. De verloskundige vertelde mij bovendien over zo'n eigen apparaat dat het in een later stadium de aandacht kan afleiden van wat de moeder zou moeten voelen.

Hopelijk heb je wat aan de info. Ik had iig weer wat geleerd!

Bij mijn oudste ging ik gewoon naar de ha toe en daar probeerde hij met 10 weken al naar het hartje te luisteren en dat lukte nog ook. Ik ben niet zo heel stevig gebouwd en dat schijnt er in zo'n vroeg staduim ook nog mee te maken te hebben. Nu bij de vk kijken ze elke keer met de echo en later in de zwangerschap pas met de doptone.
Dat van die geluidsgolven heb ik wel gehoord over het thuis-apparaat, maar niet over het apparaat van de vk of ha.

Succes in ieder geval!
Dabanne

Volgens mij geeft het apparaat om de hartslag mee te horen geen 'golven' af, maar is het een soort microfoon. Ik kan me ook niet voorstellen dat het schadelijk is voor het gehoor van de baby, want die kunnen dan helemaal nog niet horen.
Je kunt het hartje vaak voor week 10-12 niet horen, omdat de baarmoeder met baby zich nog grotendeels achter het schaambeen bevindt en door bot is lastig horen. Bovendien is het hartje nog zooooo klein. Ik ben nu zwanger van mijn 3e en bij de 1e hoorde ik het hartje met 12 wk en bij de 2e met 11 wk.

Anne

Ik geloof ook niet dat het schadelijk zou zijn, want mijn gyneacoloog heeft de afgelopen 3 weken al 3x dat ding aangezet, terwijl ik pas 9 weken ben. Schrok me rot van je stukje Karientje...! Heb gelijk het ziekenhuis gebeld, maar die gaven inderdaad aan, dat het geen kwaad kan.... Zo, kan weer normaal ademhalen!!

nou, ik ben benieuwd.
ik heb maandag een gesprek met de vk....zij zal wel weten wat het beste is voor het kindje toch?
ik hoorde dat een echo best wel heftig was voor zo'n kleintje...hard geluid ofzo.

liefs lot.

Terug
Bovenaan