Hartje niet meer te horen (doppler?)

<p>hi allemaal, met de echo rond mijn 6e week hoorde we het hartje kloppen - heel mooi moment was dat! Gister, toen 10wk2dg, probeerde de vk met zo’n soort doppler apparaatje maar toen hoorden we niks... moet ik me nu zorgen maken? A.s. Zaterdag weer echo..</p>

Ik heb altijd gehoord dat de doppler (ook voor verloskundigen) pas betrouwbaar is vanaf ongeveer 12-14 weken. Voor die tijd kunnen ze het hartje ook nog wel eens niet vinden omdat het kindje nog zo klein is.
Vind het wel beetje vreemd dat ze jou/jullie gewoon zo naar huis laten gaan zonder dit verder uit te leggen of even een echo te doen ofzo voor de zekerheid. Kun je daar niet over bellen? Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt! Neemt niet weg dat er dus echt een grote kans is dat er niets is om je ongerust over te maken, probeer in je hoofd te houden dat het kindje dus echt nog heel klein is en soms ook aan de andere kant van je buik kan zitten! Bij mijn praktijk luisterden ze voor het eerst met de doppler toen ik er was voor controle met 14+3 weken.

Nee hoor geen zorgen maken. Tenminste.. bij mij hoorde we het hartje pas via de doppler toen ik rond de 15 weken was.
Het is nog zo klein dat het met zon apparaat of niet of echt heel moeilijk te vinden is.

De vk zei al van tevoren dat t kon dat ze t niet zou horen, omdat ik in mijn 11e week zit. Ik vroeg later nogmaals of het echt geen kwaad kon, ze zei toen dat het echt kwam omdat het een ander apparaat was en dat ik me geen zorgen moest maken. Aan het eind zei ze wel heel blij: laat maar even weten hoe de echo was zaterdag!

Is idd nog heel moeilijk te horen als je zo pril zwanger bent. Mijn verloskundige probeerde het ook eens zo vroeg, zei toen ook van tevoren dat de kans groot was dat ze niks zou kunnen horen. Dat was toen idd ook zo. Het kindje is gewoon nog te klein.
Dat heeft de verloskundige bij jou toch ook gewoon gezegd? 
Niet zo druk om maken. Vertrouw erop dat het goed gaat daarbinnen. Je baby is nog zooooo klein. Binnenkort kun je het wel horen, geduld!

Bij mij hoorde de vk bij 16 weken nog niet eens wat met die dopler. Ze deed gelukkig een normale echo daarna. Placenta ligt gewoon in de weg. Dus nee, nog niet druk maken. 

Terug
Bovenaan