Hazenslaapjes 4 maanden

Hallo lieve ouders, onze dochter van 4 maanden is een kei in hazenslaapjes slapen overdag. Voorheen sliep ze max 35 min, nu begint ze langzaam naar een volledige slaapcyclus te gaan van 45 min. Een enkele keer slaapt ze door en haalt ze anderhalf uur of langer. Nu lijkt ze op zich wel genoeg te hebben aan die hazenslaapjes, maar wat langere slaapjes lijkt mij toch echt beter. Voor mijn gevoel zit er geen ritme in de dag door die korte slaapjes en ben ik om de haverklap weer bezig met haar in slaap te krijgen. Haar wakkertijd is 1,5-2 uur Het lukt haar nog niet zo goed om zelfstandig in slaap te vallen. Ze ligt wel in bedje, ik zing/neuriën en kriebel haar over haar hoofdje totdat ze slaapt. Ik vind het heel lastig om haar te laten huilen/jammeren en haar dus alleen te laten bij het inslaap vallen. Hier liep ik bij onze oudste ook tegenaan, maar goed toen had ik maar een kindje en had ik daar meer tijd voor. Nu had de oudste ook minder moeite met het maken van lange slaapjes. Ik voel me vaak schuldig omdat dit best veel tijd opslokt en ik niet even lekker met mijn oudste kan spelen. Soms luk het om haar langer te laten slapen door tijdig te wiebelen, zingen enz. met haar als ik zie dat ze onrustig is of wakker wordt. Maja dan zit ik dus weer boven en mn 3 jarige beneden. Heeft iemand tips hoe ik de slaapjes kan verlengen?

Dag lieve mama,
Allereerst zou ik stoppen met het jezelf zo kwalijk te nemen, ik snap dat dat lastig is. Het verhaal wat je verteld is wel herkenbaar voor mij.. de gouden tip heb ik helaas niet voor je..
Wij hebben echt enorm veel dingen geprobeerd.. maar dat was misschien ook omdat onze dochter helemaal niet kon slapen vanwege de vreselijke buikpijn in de eerste 4 maanden..
Onze dochter heeft in het begin veel op haar zij geslapen in een zijliggingskussentje en later op haar buikje.. Dit geeft ze vaak meer een geborgen gevoel en voor onze dochter was het fijn ivm haar buikpijn.
White noise is nog iets wat je zou kunnen proberen? Voordat je apparaatjes aanschaft, er zijn goeie apps beschikbaar voor op je telefoon!
Nog een optie.. is het fedde en kees lakentje. Meer uitleg daarover vind je vast op hun website..
Bij ons was vooral ook het idee van een ritme moeten hebben echt slopend.. Toen we dat eenmaal loslieten, ging het ook een stuk beter.. De dagen lopen nou eenmaal zoals ze lopen, je kindje is nog zo jong.. lange rukken slaap maken moeten ze nog leren. De ene heeft dat nou eenmaal sneller onder de knie dan de ander..

Heel veel succes xx

Terug
Bovenaan