Hazenslaapjes overdag

Hallo, ik zit met me handen in t haar.
Ons knulletje is nu 14 weken oud en sinds een maandje hebben wij een fijn slaapritme gevonden in de nacht. Hij heeft een vast bedritueel rond 7 uur, krijgt om 11uur een droomvoeding (fles) en komt dan pas rond 3-4 uur. Maar sinds de nachten goed lopen is slapen overdag een drama geworden!
Meneer moet laaaaaaang in slaap gewiegd worden en ik kan hem dan moeilijk weg leggen. Als dit al lukt slaapt hij max 1 cyclus van 3 kwartier en wordt dan moe en chagerijnig wakker. Ik krijg hem niet doorgekoppeld naar ze volgende slaapcyclus. Ik heb geprobeerd wakker weg te leggen, dat is huilen (hij slaapt overigens überhaupt alleen goed op zijn buik). Ik troost hem dan eerst in ze bedje en als hij overstuur wordt pak ik hem dan toch op om weer te wiegen. Als dat na een paar pogingen niet lukt hou ik hem dan maar bij me zodat hij In ieder geval wat slaap pakt. Maar je raadt t al, einde van de middag is t puur ellende want meneer is oververmoeid en kan dan alleen nog huilen.

Snachts kan hij dus wel cyclussen aan elkaar koppelen, dus ik snap niet zo goed waarom het overdag niet lukt. We proberen ook zijn bedritueel overdag toe te passen, dit werkt soms wel met in slaap komen, maar ook dan maximaal 3 kwartier....
Wie heeft de gouden tip?? Dit is zo vermoeiend en ik weet niet hoe dit moet gaan als ik weer aan het werk ben volgende week, straks kom ik elke dag thuis bij een oververmoeide huilbaby :(

Hoeveel van die slaapjes doet hij dan? Onze kleine heeft in het begin overdag nooit slaapjes aan elkaar gekoppeld. Elk slaapje was gewoon 45 min stipt. Rond een maand of 4 vielen er plots meerdere slaapjes tegelijk weg en werden het 3 slaapjes overdag. Die werden toen automatisch wat groter..

Maar heb je al geprobeerd de slaapkamer te verduisteren? Echt pikkedonker maken dus? En een whitenoise-/ruisapparaatje? 

Hoi!

Super mega herkenbaar.
Alleen hier gingen de nachten pas goed toen onze dochter overdag beter sliep.
Ons dochtertje was oververmoeid door verborgen reflux en het niet kunnen slapen daardoor.
We konden haar vanaf dat ze twee weken oud was ongeveer niet meer wegleggen in haar wiegje etc.
Uiteindelijk zijn we een maand geleden (ze is nu drie maanden) volgens de wakkertijden gaan werken en geeft ze ineens (wel op mijn arm of bij mijn partner in de draagzak toe aan haar slaap zonder ál te veel meer hoeven te wiegen) Ze slaapt nu zo’n 2-3,5 uur per keer.. En ja, ik voel je.. want dat is echt (lichamelijk) mega zwaar als je je kindje constant zelf draagt en je niets kunt..
Ik oefen ook nog steeds en heel sporadisch wil het een slaapcyclus lukken! Elk stapje is er een.. zo heb ik mij er maar bij neergelegd.
Je hoort wel vaak dat kindjes ‘s nachts beter gaan slapen om de dag te compenseren, dit zóu natuurlijk een rol kunnen spelen(?)
Ons dochtertje slaapt nu meestal vanaf 20.30-21.30 in haar wiegje (haar middagslaapje eindigd vaak pas rond 16.30-17.00u en dan kunnen we haar niet wakker gaan houden tot bijv 19.00-19.30, dat is nog te lang, dus doet ze nog een laatste slaapje bij ons) en wordt dan vaak uitzichzelf ergens tussen 03.00-04.00u wakker voor een voeding. Ken je de wakkertijden? Bij sommige kindjes is het dan ook écht pure timing om een bedslaapje beter te laten lukken (net te vroeg of te laat kan al een rommelig slaapje betekenen óf het lukt helemaal niet..)
Ja ik vind het ook heel lastig.. en vind de kinderopvang nu al een ding omdat ze gewoon nauwelijks slaapt in een bedje. (Ze hebben daar een hangwieg en uiteindelijk doet ze daar dan hazeslaapjes in, maar vorige week deed ze ineens daar een slaapje van 1,5 uur in een bedje(!!) )

Maar ik blijf hopen en denken dat het een fase is.. En dat het met veel oefenen vanzelf beter gaat lukken. Hoop het ook voor jou!

Heeft je kindje trouwens (ook) last van reflux? Omdat het graag op zn buikje slaapt? Hoeft natuurlijk niet! Maar sommige kindjes willen dan juist overdag aan hun ouders gekleefd zitten omdat ze niet zo lekker in hun velletje zitten bijv.. (logische gedachte natuurlijk..)
En inderdaad de kamer heel donker maken kan helpen, doe je dat al?
Wij hebben een super alert kindje, álles prikkelt en is rete interessant voor haar dus ze geeft alleen toe als ze geen ‘afleiding’ meer heeft en het bijv. donker is (op mijn arm hou ik haar gezichtje ook uit licht etc.)

Wat je beschrijft is eigenlijk best normaal! De eerste paar maanden kunnen ze overdag nog geen slaapjes aan elkaar koppelen. Meestal rond de 4 maanden, dan komt de slaap regressie.
Hier was het precies het zelfde. Overdag vaker slaapjes van 45 min en snachts sliep hij goed. Dat komt vanzelf! Hij is nog jong. Zoveel mogelijk bij je houden, anders in een draagzak? Ze willen gewoon graag bij je zijn. Dat is soms heel zwaar, je kan amper wat doen. Een slaapje van 45 min zou schijnbaar wel zo effectief zijn als een van bijv 1,5 uur.

maak je geen zorgen, die langere slaapjes overdag komen vanzelf. Niet te veel pushen. Lekker meerdere keren een slaapje aanbieden. Niks mis mee. 
ik weet niet of je al een donkere kamer hebt geprobeerd, een shirt van jezelf in zijn bedje, een white noise zou ook kunnen helpen. 

Op Facebook kan je Liefde van een Moeder volgen, zij behandeld veel slaapjes overdag. (Vooral op een liefdevolle manier, persoonlijk mijn favoriet) 

Hallo allemaal! Gek genoeg kreeg ik geen meldingen van jullie reacties!
Maar super bedankt voor de adviezen!
Wij hebben inderdaad een knuffel die witte ruis met een hartslag maakt, daarmee moet ik hem vooralsnog In slaap wiegen. De kamer maak ik zo donker mogelijk, maar wel wat licht kieren langs de gordijnen, misschien kan ik daar nog wat mee.

Reflux denk ik niet, heb de eerste 2 weken wel geslik en gekreun gehoord en dat is toen weer gestopt. Hij ligt wel rustig als hij eenmaal slaapt gelukkig.
Ik weet niet precies hoeveel slaapjes we doen, maar ik bied hem elke x bij de eerste signalen een slaapje aan. Dat is vaak na een uur wakkertijd al, soms max 1,5 uur dus dat klopt wel met wat er gezegd wordt.

T shirt in bed ga ik ook een kans geven, wie weet is dat al genoeg voor hem! Zelf ook absoluut niet aan gedacht, creatieve oplossing!
Ik laat jullie weten hoe t gaat :)

Dit is heel herkenbaar. Ik werd ook helemaal moedeloos van de korte slaapjesin combinatie met een ontevreden kindje. Wij hadden dus eenzelfde situatie. Ik heb de methode van regelmaat en inbakeren gevolgd samen met een hartslagknuffel. 
De combinatie van heel veel ritme. Eten, spelen samen, spelen in de box, slapen en dan weer alles opnieuw met de vertrouwde geluiden, heeft voor mijn gevoel heel erg geholpen.
Maar de draagzak om af en toe een slaapje te rekken deed ook wonderen op de korte termijn.
succes! 

Terug
Bovenaan