Hazenslaapjes

<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik ben sinds 19 februari mama geworden van een heel lief meisje (tevens ook mijn eerste kindje)</p><p>Ze is nu 9 weken oud. </p><p>Ik zit een beetje met een dilemma.. Al vanaf ongeveer haar 2e a 3e week slaapt ze overdag slecht.. We zijn hier bezig met elke keer het zelfde als ik haar naar bed breng. Ze geeft ook aan dat ze moe begint te worden en dan begin ik het riedeltje. Echter wanneer ik haar dan eindelijk in slaap heb is ze met 20 a 30 minuutjes alweer wakker. Daarna is ze gewoon nog super moe maar gaat ze niet meer slapen.. Je ziet haar er echt tegen vechten. Ik weet niet wat ik nog kan doen om haar overdag beter in slaap te krijgen. Hebbben namelijk al meerdere plekken geprobeerd draagzak, kinderwagen, op mijn borst.. Ook zo een speciale swaddle slaapzak aangeschaft werkt ook niet. Je merkt gewoon door de dag heen dat ze chagrijnig word.. Terwijl als ik haar dus sochtends uit bed haal het een super vrolijk tevreden meisje is. Ook is ze erg bewegelijk en heb ik het idee dat ze niks wilt missen.. </p><p>(nachten wonderbaarlijk super daar mag ik echt niet over klagen daarintegen denk ik dan wel ja.. Op een gegevenmoment moet je ook wel keer opgeven en gaan slapen )</p><p>Misschien hebben jullie tips en tricks</p>
 
Geldt voor bijna alle kindjes dat ze overdag hazenslaapjes doen! Een slaapcyclus duurt ongeveer 45 minuten. Dan worden ze wakker en hebben ze nog onvoldoende geleerd zelf in slaap te vallen. De kunst is om ze half slapend in bed te leggen zodat ze dat laatste stukje in slaap vallen zelf leren. En dat gaat eerst vaak in de nachten beter als overdag. Wat kan helpen is het wakkertijd aan te houden. Elke leeftijd geeft aan hoelang ze in principe wakker kunnen zijn. Dus als ze 40 min slaapt dan 1 uur wakker en dan weer naar bed. En zo proberen dat ritme te krijgen. Ene kindje pikt dat sneller als de andere.
 
Heel erg herkenbaar! Werd er gek van! Ontdekt dat onze zoon een buikslaper is en het tijd geven.. nu is hij 14 weken en gaat het overdag slapen steeds beter ?. Hoort beetje bij de leeftijd dus..
 
Bij ons was de eerste weken ook echt drama. We zijn haar toen overdag in de draagzak gaan dragen en hier sliep ze wel heel goed in!
Nu is ze 13 weken en doet ze bijna alle slaapjes in bed.
 
Jaa pfff het is me wat! Ik heb inderdaad ook echt een duidelijk ritme flesje eventjes wakker (meestal heeft ze idd na 45 min slaapsignalen) dan naar bedje toe, eruit en dan hetzelfde riedeltje weer (behalve voor de fles natuurlijk haha) maar je ziet gewoon met uit bed komen dat ze eigenlijk nog super moe is.
Het enige wat ik kan doen in vol blijven houden met wat ik nu doe met de gedachte ooit zal het beter gaan geef het tijd.
 
 
 
 
Herkenbaar! Gewoon niet slapen overdag en wel lange goede nachten maken. Consultatiebureau gaf bij ons aan dat dit heel normaal is, ene baby is nu eenmaal stuk actiever overdag dan de andere. Zolang de nachten goed zijn en hij bijv een uurtje extra slaapt in een draagdoek tijdens een wandeling was er niks aan de hand. Vanaf 4 maanden gaan de meeste baby’s vanzelf beter en langer doorslapen overdag en dan konden wij weer meer wegleggen proberen. Vooral niet teveel op focussen nu. Wel is het lastig en zeer vermoeiend zo’n baby continu wakker overdag, maar als het goed is nog maar heel even volhouden.
 
In de eerste maanden hielpen wij ons zoontje met zulke slaapjes door hem lekker in de draagdoek te doen. Daar sliep hij dan al snel verder en vaak ook veel langer! Met een maand of 4-5 ging het steeds beter in zn bedje, maar tot die tijd lekker bij papa of mama. Gaf bij ons iedereen meer rust: geen stress over een kind dat te weinig slaapt, en een blijere, uitgeruste baby =)
 
Dit is heel normaal voor zulke kleine kindjes!
Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden en ging vanaf een maand of 5/6 telkens iets langer slapen (met name in de ochtend). Daarvoor ook altijd maar 45 minuten.
Wat bij ons hielp is hem gewoon vaker op bed leggen (soms wel 7 tot 8x.., dit word minder naarmate ze ouder worden) en kijken naar hem, als hij  huilend wakker werd, dan proberen hem verder te laten slapen (dat was of even wiegen en in bed proberen, anders bij een van ons) en wanneer hij vrolijk wakkeer werd dan was dat gewoon voldoende.
En ook wanneer hij eigenlijk wel verder wilde slapen, maar het lukte niet, probeerde we het een kwartiertje, sliep hij dan nog niet dan was het ook klaar (dan was het bij het volgende slaapje gewoon iets eerder naar bed brengen). Anders raak je er zelf gestresst van en dat voelen ze supergoed aan.
Ze moeten nog ontwikkelen om slaapjes aan elkaar te koppelen, dit valt ook niet te trainen, het is echt een ontwikkeling in de hersens. Dus zorgen dat je kindje zelf in slaap leert vallen, is echt niet waar. Wakker in bed leggen ook niet.
Zodra je kleintje er klaar voor is, zal die zelf langere slaapjes gaan doen.
Wij hebben ons zoontje altijd slapend in bed gelegd, zijn bij elk huiltje naar hem toegeweest en hij koppelt zelf de slaapjes nu aan elkaar. Slaapt in de ochtend ruim 2 uur en in de middag kort. Snachts slaapt hij soms door, en soms niet. (wil je hierin alleen laten zien dat zelf in slaap leren vallen dus niet hoeft :)).
 
Terug
Bovenaan