HB kind hangt graag de volwassene uit (ervaringen)

<p>Ik heb een 11 jarige stiefzoon met kenmerken van HB (hoog IQ op bepaalde vlakken).  Een van die kenmerken is dat hij graag de volwassene uithangt: vindt politiek interessant en discussieert daar graag over, gebruikt moeilijke woorden en uitleg en wijst volwassenen en kinderen graag de les. Als een kind wat doet/zegt wat niet mag, dan is hij de 1e die graag met het vingertje wijst,  op school staat hij het liefst bij de docenten mee te surveilleren. Ook praat hij graag zijn vader (mijn vriend) na. Als mijn vriend iets negatiefs zegt tegen  mij wat bijv. met mijn karakter te maken heeft, dan wordt dat zelfde zinnetje/woord vandaag of morgen door stiefzoon gebruikt tegen mij. Hij doet dit vooral als hij geïrriteerd of boos is.  Bijv. Vriend zegt tegen mij: je moet beter leren om om hulp te vragen en er niet om heen draaien. Dan krijg ik dat zoiets later ook te horen van stiefkind. Laatst genoemde ontkent dat hij graag op zijn vader wil lijken, maar het is van alle kanten duidelijk, want anders komt hij niet op die woorden. Hij leest mij ook graag de les en verteld mij bijvoorbeeld hoe ik iets wel of niet moet doen over iets waar ik al veel ervaring mee heb. Voorbeeld: vandaag met hem voor de 1e x met gladheid gefietst. Bij een oversteek plaats moest ik alvast van hem opstappen omdat het aan de overkant erg glad was (wat niet zo was) toen ik zei dat ik dat zelf wel kon bepalen, kreeg ik een ‘ doe dat nou maar’ te horen. Ik heb het niet gedaan, omdat ik naar de overkant lopen makkelijker vond. Enzo kan heb ik nog wel meerdere voorbeelden. Kortom: hij draait de rol volwassene-kind om.Negeren lukt niet want dan krijgt hij een woede aanval en dan maakt het hem niet uit als hij raar wordt aangekeken op straat, want dan  draait hij het zo dat het aan mij ligt. Hij blijft net zo lang bezig met antwoord krijgen totdat hij het heeft en als het antwoord hem niet zint dan gaat hij door totdat hij (voor hem) een positief antwoord heeft. Hebben meerdere ouder(s) met (hoogbegaafde) kinderen dit? Ben benieuwd naar de ervaringen en hoe ik hier mee kan omgaan. </p>
 
Ha, misschien kun je op Facebook kijken daar heb je vaak groepen rondom verschillende onderwerpen. Er bestaan vast groepen over hoogbegaafdheid. Dan tref je alleen ouders en professionals over dat onderwerp. Succes!
 
Gezien de woedeuitvallen en het napraten van vaders tekst in andere situaties; is er alleen sprake van hoogbegaafdheid op bepaalde vlakken of toevallig ook van Ass/ Asperger? 
 
Ik wil zeker geen diagnoses stellen, maar ik hoor ook kenmerken van ASS (autisme). Ik heb een broer en twee zusjes met ASS en heb gewerkt met kinderen met ASS. Misschien sowieso een goed idee om een keer laagdrempelig met de huisarts te praten, want dit gedrag kan hem héél erg in de weg gaan zitten als hij ouder wordt.
 
@Astrid: ik heb ooit een keer een account aangemaakt op het hb kind forum, maar daar kom ik niet meer op. Ik kan mij daar niet meer inloggen op een of andere manier en ook nieuw ww aanvragen lukt niet. 
@Rozenmeisje
Hij heeft de laagste vorm van autisme en loopt op emotioneel/sociaal vlak erg achter.  Empathie is moeilijk op te brengen bij hem. Hij zou makkelijk tegen een volwassene kunnen zeggen: snap je nou echt niks? Woede aanvallen krijgt hij vooral als hij overprikkeld raakt of als hij zich niet begrepen voelt en zijn gelijk wilt halen. Als ik dan met hem in het verkeer ben, dan voorkom ik liever zo'n 'aanval' dan dat ie door zijn woede niet meer op het verkeer let. Ook om er voor te zorgen dat hij rustig thuiskomt. 
 
Voor mij komt hij heel narcistisch over... het moet gaat zoals hij wilt/denkt of anders... hij laat graag weten wanneer iemand fout zit maar zit dit zelf niet. Graag mensen de grond in boren. Dit doet hij waarschijnlijk om zichzelf beter te laten voelen. En dan nog het feit dat hij elke ‘ruzie’ zo omdraait dat alles aan jouw ligt. Ik vind het best heftig en ik hoop voor je dat er een oplossing komt. Ook voor hem uiteraard zodat hij misschien meer rust in zichzelf kan ervaren.
 
Terug
Bovenaan