HCG waarde kan iemand helpen?

<p style="text-align: left;">Ben ik weer. Ik heb mijn bloed laten prikken vanmorgen ivm miskraam. De arts belde mij zojuist en de waarde was 6,7 hcg. Ik kan hier niks over vinden? Wat betekend dit? Maandag moet ik opnieuw bloedprikken. </p>

Eerst en vooral, heel veel sterkte met je verlies. 
HCG is het zwangerschapshormoon dat stijgt week na week en zal nu weer beginnen zakken. Daarom zal de dokter meerdere stalen nemen met enkele dagen tussenin. Ik weet niet hoelang je zwanger was maar 6,4 HCG is wat je hebt bij een heel prille zwangerschap. Ter vergelijking, elke waarde onder 5 is niet zwanger, op 6 weken spreken we al van duizendtallen. Normaal gezien zal je waarde maandag dus weer gezakt zijn en langzamerhand zal je lichaam zo fysiek herstellen. 

Misschien helpt de tabel op deze website je.
https://www.24baby.nl/zwanger/zwangerschap-zo-werkt-het/het-zwangerschapshormoon-hcg/
En idd, wat gezegd is, dat betkedat het hcg zo goed als uit je lichaam is. Een zwangerschapstest zal met deze lage waarde ook niet meer positief uitslaan.
Succes met het verwerken van dit verlies.

Dankjewel! Hier kan ik wel wat mee. Dit is voor mij de eerste keer ook dat ik zwanger was. Dus ik had er ook weinig verstand van. Ik was 5/6 week en bloeden begon zaterdag avond. Zondag met veel stolsels en krampen. 

Deze hcg waarde betekent inderdaad dat er nog maar heel weinig hormoon in je lijf zit, waarschijnlijk is het over een paar dagen helemaal weg. Waarschijnlijk zou een zwangerschapstest in urine hiermee al negatief uitslaan of hooguit nog een zeer vaag lijntje laten zien.
Maar gezien je het hcg laat meten: wat nog meer zegt dan de precieze waarde (die verschilt namelijk nogal per zwangerschap op elke termijn) is of het stijgt of daalt. Bij een gezonde zwangerschap zou het elke 2-3 dagen moeten verdubbelen in de eerste weken, bij een voorspoedig verlopende miskraam daalt het vrij snel en daartussenin zit een grijs gebied waarin je ofwel nog op het kantelpunt naar een miskraam zit of de natuur wellicht een beetje meer tijd of hulp nodig heeft om een miskraam te voltooien. Als het maandag weer helemaal weg is (vaak beschouwen ze minder dan 5 al als helemaal weg en daar zit je dus al bijna), is dat heel 'positief' in de zin dat je lijf de miskraam dan waarschijnlijk goed aan het opruimen is en weer door kan voor een nieuwe poging om hopelijk wel gezond zwanger te raken.

Heel veel sterkte met je miskraam en alle ongemakken en onzekerheden daaromheen. 

Heel veel sterkte toegewenst. Ik heb zelf ook 2 miskramen gehad. Maar nooit ergens gehoord of gelezen dat dit vrij vaak voorkomt de eerste keer. Zowel de vk als de huisarts geven aan dat de eerste zwangerschap vaak een miskraam wordt, maar dat hier nauwelijks over gesproken wordt. Misschien een schrale troost. 

Terug
Bovenaan