He he, de week zit er weer op...

Eindelijk vrijdag, drie dagen achter elkaar vrij...
Sinds een week is Hannah ineens 's nachts weer wakker. Ik was al weer vergeten hoe moe je daar van wordt...en nu met werken erbij helemaal...
Sinds een aantal weken is ons ritme sowieso een zooitje, maar vorige week leek het weer normaal te worden: 6 voedingen met overdag zo'n 3-4 uur ertussen en 's avonds wat korter op elkaar. Maar nu zit ik dus weer op 7-8 voedingen en moet ik er een paar keer per nacht uit. Ik geef borstvoeding op verzoek, dus als ik denk dat ze honger heeft krijgt ze gewoon een voeding. Tot nu toe is dat 1x per nacht, maar vaak is ze dan na een uur weer wakker. Ik denk dat ze dan krampjes heeft (ze ligt dan nogal te spartelen in bed). Aangezien ik te moe ben om veel geduld op te brengen, geef ik haar dan meestal vrij snel een paar druppeltjes Cinababy en meestal werkt dit gelukkig goed. Soms gebeurt dit nog een keer.
En om half 6 gaat mijn wekker al weer op werkdagen....pfff...had me bijna ziek gemeld gisteren op m'n werk. Was vanaf dinsdagavond al niet helemaal fit (hoofdpijn, keelpijn en vooral heel erg moe), dit was woensdag ook nog zo (was toen vrij), maar donderdagochtend voelde ik me een stuk beter, dus toch maar gewoon gaan werken.

Ben woensdag ook weer op CB geweest. Ze vonden weer dat ze niet goed genoeg gegroeid was (nu 4435 gram, 155 gram aangekomen in twee weken)...en dat ik moest gaan bijvoeden met flesvoeding. Dat wil ik dus (nog) niet. Ze groeit niet hard, maar ze groeit wel en doet het verder namelijk wel hartstikke goed.
Dat bijvoeden met flesvoeding werkt ook nog averechts op mijn borstvoeding. Als Hannah flesvoeding krijgt vraagt ze minder bij mij en loopt mijn bv terug. Dat is nou precies niet wat we willen...

Heb vandaag een afspraak met een lactatiekundige om te kijken wat zij
er van vindt (op het CB zijn ze niet allemaal even enthousiast over borstvoeding, alleen mijn eigen wijkverpleegkundige, maar had nu natuurlijk weer iemand anders, heb daar inmiddels al met 4 verschillende mensen afspraken gehad) en of zij nog tips heeft. Ben benieuwd of dat wat oplevert.

Ik hoor Hannah net weer, dus ga haar maar uit bed halen voor de derde voeding vandaag (ze heeft al gehad om 03:00 en 05:30).

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi,
Wat vervelend dat ze weer komt 's nachts. Erg vermoeiend hé. Chloë heeft ook nog steeds van die nachten er tussen zitten. Dan wordt ze midden in de nacht wakker en krijst alles aan elkaar. Maar ik ben er al snel mee gestopt om ze eten te geven. Ik had het idee dat ze er dan weer aan ging wennen en   vervolgens elke nacht kwam. Ik geef wel fv, geen bv. Nu deze week ging het weer redelijk en heeft ze wel goed geslapen.

Verstandig van je om er een lactatiedeskundige bij te halen. Vind het niet echt een goed advies om te gaan bijvoeden. Dat is idd niet bevordelijk voor je bv. Stom eigenlijk; dan ben je zelf bereid om er alles aan te doen om de bv te laten slagen en dan word je zo lekker tegen gewerkt! Ik hoop voor je dat die deskundige handige tips of adviezen heeft.
Niet opgeven hoor, als ze het goed doet en groeit, is er toch niks aan de hand!

Heel veel succes, groetjes Sil

Lastig inderdaad zeg, dat ze s'nachts weer komt. Maar wel goed dat je haar dan voed denk ik omdat ze toch al niet zo heel veel groeit.
Ik vind het trouwens echt een raar advies hoor om bij te gaan voeden. Ze groeit toch nog?!!!! Als ze nou af ging vallen of stil stond. Je moet gewoon bij je standpunt blijven hoor.

De lactatiekundige is geweest. Zij bevestigd mijn eigen ideeen en dat is toch wel erg prettig voor de verandering.
Hannah groeit inderdaad niet erg hard, maar ook niet schokkend weinig en verder doet ze het goed. Op het cb gebruiken ze groeicurves die gebaseerd zijn op flesvoeding en die geven vaak een vertekend beeld bij kinderen die borstvoeding krijgen. In een borstvoedingscurve zit Hannah wel helemaal op de onderste lijn, maar die lijkt ze nu wel aardig te volgen, dus is er weinig aan de hand.
Ik zit al sinds Hannah zo'n 4,5 week was op 6 voedingen en dat is waarschijnlijk wat aan de krappe kant geweest, waardoor mijn productie niet heel hoog is wat we dus merken aan de wat langzame groei van Hannah. Advies is dus gewoon om haar toch wat vaker aan te leggen. En dat hoeven gelukkig geen hele voedingen te zijn, maar mag ook best af en toe even 5 minuten als Hannah wat huilerig is. Dan krijgt Hannah weer wat extra binnen en krijgt mijn lichaam een extra seintje dat er melk aangemaakt moet worden.
Verder gaat ze met mijn CB bellen en ze de bv-curve opsturen zodat deze in Hannah's dossier kan. En over twee weken weer even gaan wegen om te kijken of het al effect heeft.
En hopelijk gaat Hannah de nachten ook wel weer doorslapen als ze overdag wat meer voeding binnen krijgt...

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Wat fijn zeg, ben je toch weer even gerustgesteld. Ook raar dat een cb geen bv-groeicurve heeft. En ook niet echt professioneel dat ze haar meten aan de hand van een fv-curve.
Ach ja, dat cb soms.. Ik heb trouwens geen klachten hoor, ben dik tevreden met mijn cb. Maar ik werk in de kov en daar hoor ik zoveel ouders klagen. Ze kunnen ouders zo onzeker maken met het zo strak vasthouden aan die schema's.
In ieder geval hardstikke fijn dat het goed is zo en veel succes verder.
Sil

Super dat je doorgaat met bv ! Heel vermoeiend als je er ineens 's nachts weer uit kan voor een voeding, maar dapper dat je doorzet! Misschien kan je afkolven en je partner eens een keer een  nachtvoeding geven? Dan kan je je productie ook weer wat opschroeven.

Geef zelf fv, bv wou helaas niet; ingetrokken tepels, een driftige/hongerige baby met weinig geduld, iedere nacht  een bed met melkplasjes (pads  konden m'n productie niet opvangen )  nog een paar wk gekolfd om het aan te zien en om het toch nog een goede kans te geven de bv, maar helaas....  

Hoop voor je  dat je kleintje snel weer 's nachts doorslaapt.

Ik moet zeggen dat het mezelf soms ook een beetje verbaasd dat ik nog steeds zo positief sta tov de borstvoeding. Hoewel ik weinig echte problemen heb ondervonden is het de laatste weken wel weer wat zwaarder omdat ik nu dus weer op meer voedingen uitkom en ook 's nachts er weer uit moet.
Maar ik heb nog geen enkele moment gedacht aan stoppen. Heb me ook nog nauwelijks onzeker gevoeld over m'n productie. De regeldagen hebben we gewoon ondergaan.
Ik begon eraan met het idee dat het ook niet heel erg zou zijn als het niet zou lukken, maar ben nu vastberaden om het in elk geval vol te houden tot de 6 maanden en ik denk eigenlijk dat ik dan ook nog wel een tijdje door wil gaan. Ik zie wel hoe lang.

Een voeding kolven om 's nachts te kunnen geven zou wel kunnen, maar helpt niet voor m'n productie lijkt me, want het is gewoon in plaats van een normale voeding en niet extra. Ik kolf al aardig vaak vind ik zelf, om op m'n werkdagen voldoende voeding mee te kunnen geven aan de oppas, dus ik houd nog even de live voedingen 's nachts vol. Ik probeer maar wat extra te slapen op m'n vrije dagen (deed ik eigenlijk al, maar nu nog meer). Hopelijk gaat ze snel weer doorslapen...

Karin

Terug
Bovenaan