Heb ik kans om zwanger te zijn? Wanneer was mijn ovulatie?

Hi dames,

Ik heb een vraag. Ik probeer zwanger te raken. Mijn cyclus is 28 dagen. Ik had afgelopen zaterdag dus op dag 14 een opgezette buik, lichte krampjes vanwege eisprong en dit was rond 11.00.

Mijn vraag is nu, wanneer was dan precies mijn eisprong? Is dat iets daarna (begin middag)? Want ik heb begrepen dat de pijn die je voelt is omdat de follikel groeit en dat je de eisprong zelf niet voelt. Kan mijn eitje dan iets later gesprongen zijn?

Ik heb namelijk seks gehad om 5.00 en 7.00 die nacht daarop dus 18 uur later. Nu heb ik gelezen dat een eitje max 24 uur in leven blijft (dus dan zou het eitje nog vruchtbaar zijn) en dat de snelste zaadjes in 45 min het eitje bereiken. Was ik dan net op tijd? Ik hoop dus zo dat mijn eitje later is gesproken, want dan zou het in principe nog kunnen…

En nog een vraag: ik heb gelezen dat de bevruchting 24 uur duurt. Maar stel nou dat er wel een zaadje zo snel was om mijn eitje te bereiken, hoe werkt dat dan met die 24 uur bevruchting? Want mijn eitje sterft toch na 24 uur? Of kan de bevruchting doorgaan naar de 24 uur van mijn eitje? Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel…
 
Wij kunnen natuurlijk ook niet in jouw lijf kijken wanneer de eisprong precies was, en de wetenschap is er niet helemaal van overtuigd wat vrouwen nou precies voelen. Het kan inderdaad het groeien van het eitje zijn, maar ook dat je pas pijn voelt nadat het eitje gesprongen is omdat er vocht bij vrij kan komen dat het buikvlies prikkelt. Binnen 24  uur na de eisprong kan je op tijd zijn, maar tot 7 dagen vooraf ook, al heb je de grootste kans om zwanger te raken tussen 2 dagen voor de eisprong en een halve dag erna.

Ik heb nog nooit gehoord dat de bevruchting 24 uur zou duren, dus daarover durf ik niets te zeggen. Wel dat men er dus van overtuigd is dat het mogelijk is om zwanger te raken bij seks binnen 24 uur na de eisprong (al zal dat niet voor alle stellen gelden, maar voor de meest vruchtbaren onder ons is dat zo'n beetje de grens).  
 
Niemand weet hoe laat precies je eisprong is geweest (misschien is ie zelfs wel op vrijdag of op zondag geweest). En ook het gegeven dat je eitje 24 uur leeft is maar een gemiddelde. Ik zou er iets minder 'obsessief' mee bezig zijn, want ik ben bang dat je jezelf anders gek gaat maken mocht het langer duren om zwanger te raken. 
 
Helaas kan niemand je vertellen wanneer je ei precies gesprongen is. Sommige mensen hebben een week lang pijn en sommige kort, maar er is geen zekerheid dat dit met je eisprong te maken heeft. Alleen als je je temperatuur bijhoudt kan er enigszins iets nuttigs worden gezegd over wanneer je eisprong is geweest. 
Het kan dus goed zijn dat je nog ruim optijd was. Je eitje sterft niet echt naar 24 uur maar de buitenkant wordt dan ondoordringbaar voor de zaadcellen, dit start al vanaf het moment dat hij springt en de wand wordt dan langzaam steeds harder als het waren. Rn dit is dan inderdaad een gemiddelde, mogelijk kunnen bij sommige vrouwen de zaadcellen veel korter of langer door de wand heen. Ik zou me dus niet per se zo focussen op echt op het juiste moment seks hebben. Als je in de week voor je eisprong het gewoon regelmatig gezellig maakt zit je gewoon goed en kun je helaas alleen maar afwachten. 
Over hoe snel de zaadcellen een eitje kunnen bereiken heb ik echt geen idee. Ik had juist wel eens gelezen dat die ook een uurtje of 12 nodig hebben dacht ik. Maar kan best zijn dat snelle zaadcellen het in een uur doen. Maar dit weet je natuurlijk niet. 
Mijn advies, laat hey een beetje los, maak het regelmatig (om de dag oid) gezellig in de juiste week (er voor en erna mag natuurlijk altijd nog ook) en dan kun je helaas alleen maar afwachten.
 
Terug
Bovenaan