heb woensdag slecht bericht gekregen, heb veel vragen

Hallo allemaal,

Na eerst wat berichten te hebben gelezen, heb ik toch besloten om iets te schrijven.  Het moeilijke op dit forum is dat je zoveel ellende leest. Ik weet niet of het mij goed zal doen. Maar ik zit met zoveel vragen en onzekerheden. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

We hebben woensdag te horen gekregen dat het niet goed zit met mijn zwangerschap. Ik was op dat moment 12 weken en 2 dagen zwanger (1e zwangerschap), maar het kindje was met negen weken gestopt met groeien. De vrouw die de echo deed vertelde dat er voor een kindje van 9 weken al heel veel vocht onder (of in) de nekplooi zat / zit. Dat zou aangeven dat het kindje geen kans van slagen zou hebben. Weet iemand hier meer over? Zegt dit iets over een volgende zwangerschap?

Het is kut, maar waar ik nu mee zit is dat ik van die rare emoties heb. Woensdag waren we intens verdrietig. Huilen huilen huilen. Ik voelde het heel intens. Gisterochtend heb ik ook nog even gehuild. Maar daarna......... niets. Ik voel niets......... Ik snap er niets van. Ik zit thuis, verveel me dood, ben zelfs wat aan het klussen en aan het wassen. Laat mijn lijf me niet alleen in de steek, maar ook mijn gevoel. Herkent iemand dit? Kun je na een dag zoiets al een plek hebben gegeven? Of komt er nog een klap bij  of na  de miskraam / curretage?

Kan ook iemand uitleggen hoe zo'n miskraam gaat? Veel bloed? Voel je het aankomen? Ik wil zo graag de deur uit maar durf dat niet.

En hoe gaat een curretage? Als het woensdag nog niet natuurlijk is gegaan, moet ik naar het ziekenhuis. Hoeveel pijn doet het? Blijf je erna nog lang bloeden? Na hoeveel tijd herstel je lichamelijk weer? Hebben jullie daarna nog een emotionele klap gehad?Ik las al dat er verschillend wordt geadviseerd door gyn over wanneer je weer kunt proberen zwanger te raken. Ik zou het zo graag over laten aan de natuur. Vrijen als je zin hebt en kijken wat er gebeurt. Kan dit wel?

Wat een vragen hè?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Patricia.

Hoi Patricia,

Het spijt me van je verlies. Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt.

Ging met 14 weken gewoon voor een echo. Voor mijn gevoel ging alles
goed,maar met 8,5 week was het vruchtje (voor mij kindje) gestorven.
Zelfs de vk had met 12 weken niks in de gaten, we hoorde wel geen
hartje, maar we dachten dat het te vroeg was...

Ook mijn wereld stortte in. Dit was op een donderdag, ik heb die dag
METEEN een afspraak gemaakt voor een curretage. Ik liep toen al 5 weken
met een dood vruchtje, de kans dat het uitzichzelf zou komen was errrug
klein.

Smaandags ben ik opgenomen, kreeg infuus en eenweeenopwekmiddel, maar
bij mij deed dit niks. Heb even moeten wachten en werd doen opgehaald,
moest afscheid nemen van mijn vriend en daar ging in, doodsbang. Voor
het eerst onder volledig narcose. Dat ging allemaal heel goed. Binnen
notime lag ik onder narcose. Het vruchtje wordt weggehaald. Maar toen,
werd ik wakker...huilend en snikkend..ik kon niet stoppen met
huilen..had het niet onder controle, voelde me zo leeg....kan het niet
uitleggen...

De zuster kwam me troosten en zorgde dat ik zonder andere mensen lag...

Ik werd even later naar zaal gereden...ja ik vloeide heel erg maar heb geen seconde pijn gehad....

Ik mocht me douchen en aankleden, me vriend werd gebeld om me optehalen...en ben met dikke maandverbanden weggegaan...

Ondertussen heb ik 2 prachtige dochters en is er een 2e op komst.

Moet zeggen dat ik heel bang was om weer zwanger te raken...en de angst dat me dit weer zou gebeuren...

Maar goed het is nu te vroeg om hier met jou over te praten.

Ik vindt het heel erg dat je dit moet meemaken.

Ik wens jeheel veel sterkte toe...

Knuffel Natasja

halo heel erg voor je hoor ik heb zelf ook 4 miskraamen gehad en een voldraagen baby verlooren was 40 weeken maar goed ik heb ook een neplooimeeting gehad dan kunen ze aan het blaasje in de nek zien of het babytje gezond is volgens mij kan je het naar een dag nog geen plekje geven dat kom om dat het nog in je buik zit hoor ik ben bij alemaal gecureteert ik ging gewoon onder narcose dan voel je heel leeg he bij bij heeft dat ongeveer 14 daagen geduurt groetjes jolanda

Hallo Patty,

Wat vreselijk  voor je. Ik heb het zelf niet mee hoeven maken maar twee vriendinnen van mij wel. De ene vriendin verloor in december 2002 haar babietje met 22 weken zwangerschap (werd spontaan geboren, ze lag wel al in het ziekenhuis met een te hoge bloeddruk maar dit werd absoluut niet verwacht) en de tweede vriendin verloor haar kindje in maart 2003  na 41 (!) weken zwangerschap. 's Morgens nog gevoeld, 's middags overleden en die nacht erop geboren. Beiden waren ze er kapot van (zo ook wij uiteraard), beiden waren binnen 4 maanden erna weer zwanger, beiden hebben nu een dochter. Bij de ene vriendin is ook al een zoontje geboren afgelopen augustus en de tweede vriendin moet over 5 weken bevallen van de tweede. Zij hebben het allebei (en hun partners) gelukkig vrij snel een plekje kunnen geven en stonden zichzelf toe weer zwanger te worden. Zoals ik al schreef: beiden dus binnen vier maanden na het overlijden van hun eerste kindje. Je zult het ongetwijfelt nog moeilijk hebben de komende tijd. Het lijken me negatieve, overweldigende, allesoverheersende  gevoelens die eruit moeten. Maar de wens voor een kindje zal blijven bestaan en dat moet je jezelf ook toestaan denk ik. Weet je wat zo raar is? Als ik nu naar de dochtertjes van mijn twee vriendinnen kijk, kan ik me niet voorstellen dat zij er  niet zouden zijn. Maar dit was wel het geval geweest als zij die miskramen niet gehad zouden hebben. Dat is voor mij een puntje om er rust in te vinden,  en om  te durven geloven dat toch heel misschien niets voor niets is. Ik weet: ik kan dat heel makkelijk zeggen hoor, het was mijn kindje niet. Maar zolang ik daarin geloven kan, kan ik zoiets wel een plekje geven. Ik hoop echt voor je dat je een eventuele volgende zwangerschap met zeer veel plezier zult 'uitzingen' en dat je uiteindelijk ook een prachtig kindje in je armen kunt houden. En het maakt niks goed, maar misschien dat je dan nog eens terugdenkt aan mijn twee vriendinnen, die ooit in hetzelfde schuitje zaten. Ik gun het je van harte! Heel veel sterkte de komende tijd.

Anouk

Terug
Bovenaan