hebben jullie advies?

Hallo,
Mijn oudste dochter zit in groep 2. Ze wordt 3 januari 6 jaar. Ze is dus een late leerling. Geeft niets hoor, want het is heerlijk voor haar zelfvertrouwen waar het nogal eens aan scheelt.

Ik heb alleen een probleempje waarvan ik nog niet zo goed weet hoe ik moet reageren.
Ze vindt school te langzaam gaan. Ze leert niets alleen in het werkboek zegt ze en dan moet ze volgens zeggen steeds anderen helpen.

Ze kan al schrijven, lezen gaat redelijk (avi 1 leest ze uit dus valt mee), en met rekenen loopt ze ver voor. delen en vermenigvuldigen is een eitje. (ik heb geen idee wanneer ze dat op school leren)

Nou ben ik ook niet zo heel zeker van mezelf en vind het dus heel moeilijk om hierop te reageren. Aan de ene kant wil ik haar goed stimuleren en haar het zelfvertrouwen geven om zelf naar de juf te stappen en te vragen om meer werk. ik wil het zelf ook wel aangeven aan de juf, maar wanneer moet ik dat doen en vinden ze me dan niet weer zo'n ouder die denkt dat haar kind voorloopt en zeurt terwijl het kind er niet aan toe is...

Wie heeft ervaring of gewoon goede raad?
 
Ik heb hier nog geen ervaring mee, aangezien mijn oudste nog 5 moet worden.
Maar als jouw dochter zelf al aangeeft niks meer te leren, dan zou ik toch even een gesprekje aanvragen bij de juf.
Gewoon een afspraak maken voor na schooltijd en vragen hoe zij het ziet.
Je moet niet denken dat ze je als vervelende ouder zien, ik zie het als interesse tonen.
Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze zich gaat vervelen op school. Een school moet ook rekening houden met de zogenaamde late leerlingen.
Misschien kunnen ze haar wat extra werkjes geven?
Succes
Sil
 
Hoi Hoi!!

Gewoon met de juf gaan praten hoor!!
En niet bang zijn dat ze je vervelend vindt (en als ze dat wel zou vinden dan is dat haar probleem ;0))
Het gaat om je kind, en dat is het belangrijkste, dus gewoon op de juf afstappen, je zult zien dat zij je een hoop kan uitleggen en vertellen over hoe dingen gaan op school.
Vraagje ? zijn er geen 10 minuten gesprekken op school waar je kindje zit??

groetjes Yvet
 
Hoi hoi,

dank jullie voor jullie advies. Ja er zijn wel 10 minuten gesprekjes, maar dat is pas aan het einde van de maand... wilde eigenlijk niet zo lang wachten. Ik heb nu ook voor thuis maar weer wat nieuwe boekjes gehaald. tafels en zo..

ik ga denk ik toch maar eens even praten. afgelopen week heeft mijn dochter er niets over gezegd dus misschien valt het ook wel mee, maar praten kan natuurlijk nooit geen kwaad....

jullie horen het wel.
groetjes ciska
 
Vermenigvuldigen leren ze in groep 4 en delen in groep 5...dus daarmee is ze wel érg vroeg! En dat je dochter avi 1 uitleest, dat valt níet mee, das hartstikke goed.
Hoe is het gesprek verlopen?
 
ps ben zelf leerkracht van groep 3. Het is niet uitzonderlijk dat kleuter al lezen hoor, maar altijd wel goed. Maar van dat rekenen en schrijven,d as toch wel opvallend!
 
hallo,

gesprek ging ietwat moeizaam, maar dat had ik al verwacht.. vorig schooljaar zijn er een aantal dingen voorgevallen die ik al had aangevochten, zo wilden ze o.a. mijn dochter in een andere klas plaatsen zonder haar vriendjes of vriendinnetjes..omdat de andere klas geen meisjes meer had. Dit heb ik gelijk stopgezet en dat is wel gelukt, maar ook dat was wel heel moeilijk vond ik.

Nu zei de juf dus dat ze sociaal emotioneel zo goed ontwikkeld is. Nou daar was ik heel blij mee want ik kan me nog vers menige woede aanval van onze dame herinneren.

Toen ik het over het lezen, schrijven en rekenen kreeg werd ik toch een beetje afgekapt (tenminste dat gevoel had ik..) Ze is inderdaad voor dat had de juf ook al gemerkt, maar melissa vraagt op school nergens om. Als ze de hele dag moet spelen is het ook prima. tja ze past zich wel aan en wil ook graag wel spelen..

Vanaf groep 3 gaan ze pas verder kijken. Ik denk ook wel dat het sociaal emotioneel gebeuren nu ook wel voorang heeft, maar ik wil niet dat ze geen uitdagingen heeft op school.

Ik las dat er ook een groep 3 juf had gereageerd...Heb je adviezen???? Onze dochter is erg onzeker voor nieuwe dingen van buitenaf, maar slurpt wel alles op wat ze tegenkomt op haar pad. sociaal gezien wordt ze wel steeds sterker, qua leren gaat ze gewoon rustig verder..

even een heel dom vraagje van mij..als we weer eens sommetjes aan het doen zijn zeg ik wel eens als ze diep zit na te denken dat ze ook haar handen mag gebruiken of het kan opschrijven, maar dat wil ze absoluut niet. Ze wil alles berekenen in haar hoofd...
Mijn vraag; op school mag je toch wel een hulpmiddel erbij pakken toch???? of zeg ik nu iets tegen haar wat helemaal niet waar is..?

groetjes ciska
 
Hoi
Ja, ik ben die juf!
Ik begrijp dat het gesprek niet helemaal naar tevredenheid is verlopen.
Dat is heel jammer. Want, de juf heeft dus wel opgemerkt dat ze wat voor is, dan zou ik als juf daar wat mee gaan doen. Niet overdrijven natuurlijk, maar een kind geeft het niet altijd aan dat het zich verveeld. Dus dat begrijp ik niet helemaal...
Dat is namelijk wel de nieuwe insteek in het onderwijs....dus zij zal er wel wat mee móeten doen!
Als je nou niet tevreden bent, kun je een gesprek aanvragen met de intern begeleider van jullie school. Die heeft er vaak ook weer een andere kijk op.
En wat betreft de hulpmiddelen met het rekenen: ja, die worden zéker gebruikt, ze moeten er ook allemaal mee leren omgaan. Maar niet ieder kind hoeft het te gebruiken. Op de vingers is iets wat we op school liever niet zien... (ha ha, strenge juf) we gebruiken het rekenrek met 20 kralen, in het begin blokjes, later het rekenrek.
Nou veel succes!
 
Terug
Bovenaan