heeft BV ook positief effect als je het combineert met FV?

ik vraag me af in hoeverre borstvoeding een gunstige uitwerking blijft hebben op immuunsysteem enz als je het combineert met FV
gaat die werking gelijk al verloren bij 1 fles per dag, of pas als meer dan de helft van de voedingen FV is?
ik lees nl wel eens over alleen ochtend en avondvoeding zelf geven, maar vraag me af of je kindje er dan ook nog echt van profiteerd? of blijft dit altijd al is het maar 1 x per dag?
ben ik overigens nog niet van plan hoor, maar volledige BV t/m 6 maanden gaat me ook niet lukken....
groeten mel

hoihoi!

Volgens mij kan het prima samen..
Tegenwoordig is kunstvoeding (flesvoeding) voorzien van allerlei goeds! Wanneer je het geeft maakt volgens mij niet uit; als je er met de bv maar voor zorgt dat de borst goed leeg is, ivm de zogenaamde voor en achtermelk.

Succes!
Margreet
trotse mama van Sam, 13dec.

Hai Mel,

Tuurlijk versterk je nog steeds de weerstand van je kindje, alle antistoffen gaan gewoon via de voedingen die je nog wel geeft.

Waarom de exclusieve borstvoeding gepromoot wordt, is onderandere voor het beschermende laagje wat de borstvoeding in de darmpjes aanlegt. Dit laagje wat de borstvoeding creëert wordt beschadigd door de kunstvoeding of andere bijvoeding voor de zes maanden.

Maar alle antistoffen die jij via de borstvoeding geeft, zijn zeker van belang!!!! Iedere druppel moedermelk is meegenomen!

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

hi
ik heb 10 weken lang 8 x per dag minimaal gevoed, en dat trok ik niet meer, ik wilde wat meer lucht en heb nu 1 voeding afgebouwd, waardoor ik wat meer de ruimte heb om af en toe met m'n peutertje iets te ondernemen, zonder weer ergens tussentijds te moeten kolven enz. of om gewoon zelf eens wat  langer de deur uit te kunnen zonder babietje
dus volledig bv 6 maanden is  al niet meer aan de orde
ik ben blijmet de extra vrijheid, want zo voelt het echt........
dus terug naar volledige bv zal niet snel gebeuren
zoals het nu gaat houd ik het nog wel even vol, maar ik ben wel benieuwd hoe het straks met de regeldagen weer zal gaan
als ik al wat eerder op minder voedingen had gezeten had ik waarschijnlijk niet eens begonnen met flesjes, maar 8 x vond ik echt te veel worden voor mezelf, alle energie was op...
vandaar dat het volledige bv gedurende 6 maanden er niet van zal komen
groeten en bedankt voor de reacties

Hoi,

ik sluit me aan bij de andere moeders. Een beetje is altijd beter dan niets. Mijn meisje is nu tien maanden en krijgt nog aardig wat bv per dag. Maar ik ben wel vanaf vierenhalve maand begonnen met bijvoeding. Voor mijn kindje was dit de beste tijd. Ik had haar maanden lang elke dag bv gegeven en dit was vaak 14 tot 18 keer per 24 uur. Ze wou gewoon altijd drinken. Met vierenhalve maand liet ze steeds meer tekenen zien van er klaar voor zijn bijvoeding te krijgen, zoals naar ons eten kijken en mondje bewegen, op vuistje sabbelen, smakken, en weer niet tevreden. Nu maken ze met drie en vier maanden ook weer een groeispurt en heb je regeldagen, maar mijn kindje was er klaar voor. Wat betreft allergien, ik ben heel langzaam begonnen dan valt dat wel mee lijkt me. De eerste twee weken kreeg ze drie lepeltjes borstmelk met nutrix, een keer per dag. Daarna twee lepeltjes gepureerde gekookte appel of peer als tweede 'maaltijd'. Heel langzaam ging ik toen de hoeveelheid opbouwen tot ze met zes maanden op vier ijsklontjes fruit zat. Toen heb ik twee ijsklontjes groente geintroduceerd als derde maaltijd. Eerst wortel en broccoli. Ook hier heel langzaam de hoeveelheid opgebouwd. Ze lust nu alles wat ze mag hebben en doet het nog heel goed op de bv. Ik denk niet dat ik zover gekomen zou zijn als ik niet zo vroeg begonnen was met bijvoeding geven, maar je moet in de eerste plaats naar jouw kindje kijken. En bv wordt echt makkelijker na de eerste drie, vier maanden. Ze kunnen meer drinken in een kortere tijd als ze wat ouder worden.

Groetjes Danielle

ook mijn zoontje was al vroeg toe aan bijvoeding, met 4,5 maanden begon ik heel langzaamaan wat fruit te geven en nog wat later groente.
Hij drinkt nog 3 keer per dag aan de borst.(hij is 8 maanden)
Mijn stelling is altijd, iedere druppel borstvoeding die je kunt geven is beter dan de fles.
Nou geeft het natuurlijk niets als je je kindje eens per dag een fles geeft, zo bedoel ik het niet, maar ook al voed je je kind nog maar een of twee keer per dag zelf ook dan krijgen ze je antistoffen binnen en is het goed voor het immuumsysteem.

Ik heb dit ook gedaan, maar merkte dat de bv wel erg snel terugliep hierdoor.
Ook kun je dan het beste hypoallergene voeding kopen, want deze is ook licht verteerbaar en past het best bij bv.

D

Terug
Bovenaan