Heeft er hier iemand ervaringen met een ruggeprik?

Hallo,

Wij hebben een zoontje van 2,5 jaar en we gaan voor een tweede kindje.

De eerste bevalling was moeizaam en duurde lang en ingrepen hier en daar.
Nu ben ik aan het bedenken of ik misschien met ruggeprik wil bevallen de volgende keer.

Weet iemand hier iets over? Of heeft iemand ervaring?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Ger.

Hoi Ger,

Ik heb er ervaring mee. Mijn eerste bevalling was ook erg zwaar, waarschijnlijk omdat ie was ingeleid. Ik had met 3cm ontsluiting al persweeen en kreeg daarom een ruggenprik. Dat was erg prettig. Je moet wel meewerken, maar het doet veel minder pijn.
Wat ze niet hadden gezegd is dat ze de prik laten uitwerken zodat je onverdoofd het persen ingaat. Dat was een enorme klap omdat ik ineens middenin het heftigste stuk van de ontsluitingsweeen geen verdoving meer had (bij ca 7 a 8 centimeter was de verdovingsvloeistof op). Ik heb het als zeer pijnlijk ervaren.
Maar goed, zonder die prik had ik het niet gered, omdat ik die persdrang al zo vroeg had...

Omdat die eerste bevalling zo extreem pijnlijk was geweest wilde ik bij de volgende van te voren afspreken dat ik een ruggenprik zou krijgen als ik daar behoefte aan zou hebben. Dus geen gedoe als puntje bij paaltje komt. En niet laten uitwerken voor het eind. Dat bleek heel moeilijk te regelen. Elke arts had een ander beleid. Ik werd er gek van. Uiteindelijk hadden we 9 dagen na 40 weken met de dienstdoende arts weten af te spreken dat ik een prik zou kunnen krijgen indien gewenst. Dan kun je met 3cm ontsluiting naar het ziekenhuis, dan moet je nog 30 minuten aan een ctg liggen, dan wordt de anesthesist gebeld en dat krijg je die prik. Duurt dus best lang voor je hem hebt!

Diezelfde dag ben ik bevallen en dat ging zo snel dat ik in 4 uur ben bevallen zonder prik! En ik weet nu wat echte persweeen zijn en dat ik de eerste keer met veel minder sterke weeen het kind er zelf heb moeten uitpersen (2 uur!). Bij de 2e 11 minuten! Ik wijt dat toch aan de ruggenprik, waardoor ik minder persdrang had.

Nouja, het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat je er iets mee kunt. Er kwam voor ons dus erg veel bij kijken om het van te voren te regelen en achteraf vraag ik me af hoe prettig die hele prik nou eigenlijk is!

En tegen mij werd het de hele tijd gezegd: de 2e is veel makkelijker. Ik geloof het nu pas!

Sterkte ermee,
Jo

Hoi Jo,

Ik had bij de bevalling van mijn zoontje ook helemaal geen persweeen. Mijn zoontje was helemaal niet goed ingedaald. Ik had 9 cm ontsluiting en toen zeiden ze dat ik moest wachten op de ene cm nog. En ik heb van 12 uur 's middags tot zes uur 's avonds liggen wachten. Mijn zoontje daalde gewoon niet in, dus ik kreeg geen persweeen. Heb uiteindelijk zelf maar een beetje op gevoel moeten persen en toen is mijn zoontje geboren met de pomp.

Ik hoop dat het de tweede keer beter zal gaan. Maar toch maar even informatie inwinnen over de ruggeprik. Heeft je kindje er niks aan overgehouden?

Groetjes Ger.

Hoi,

Ook ik heb bij de eerste een ruggeprik gehad. Dit omdat ik door mijn angst de ontsluiting tegen werkte.  (ik werd ingeleid) Ik moet zeggen dat het een verademing was! Ik kon de weeën niet meer opvangen zonder de verdoving. Door de inleiding (infuus) kwamen ze zo snel... De ruggeprik is gezet, en binnen 3 uur ging ik van 4 cm naar volledige ontsluiting. En eindelijk had ik geen pijn meer!  Ik merkte dat de weeën anders werden (geen echte pijn, maar wel gevoelig ondanks de ruggeprik), en bleek persweeën te hebben. De verdoving werd uit gezet. Maar de eerste tijd kon ik niet goed meepersen doordat de onderkant nog verdoofd was. Het uitwerken van de verdoving heeft 2 uur geduurt. Daarna nog 2 uur liggen persen. Uiteindelijk is onze zoon geboren met de zuignap (zonder knip!)

Ik had me heilig voorgenomen om bij de tweede ook weer pijnstilling te vragen. MIS! Ons kleine dametje was zo snel dat ik geen pijnstilling meer kreeg! In 4 uur tijd is ze geboren. Het was kort en heftig. Maar alles is goed verlopen.

Bij een ruggeprik is (vlgs de gyn) de kans wel groter op een kunstverlossing. (tang, zuignap of evt keizersnee)

Groetjes, Kat

Hoi Ger,

Ons zoontje heeft er gelukkig niets aan over gehouden. Ik wel... Het was overigens geen kunstverlossing geworden. Wel 'grappig' dat Kat een bijna soort gelijk verhaal heeft als ik! En die 2e ook in 4 uur geboren. Zit je je maar voor te bereiden en dan wordt je zo 'ontzien'.

Groetjes Jo

Hier ook iemand die een ruggeprik heeft gehad bijd e eerste bevalling. Resultaat geen persweeën. Uiteindelijk is onze kleine met eens poedkeizersnede gehaald. En weet je door die eerste ruggeprik, ging het mis met de tweede en raakte ik van boven verlamd ipv van onderen. Een heel naar gevoel hoor als je ineens niet meer kan ademhalen. Ik ben volledig onder narcose gebracht en heb aan de beademing gelegen.

De andere twee zijn zonder ruggeprik geboren. Inderdaad ging het daarbij een stuk vlotter.

Miep

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik denk dat ik maar geen ruggeprik meer neem, want als ik het zo lees, wil ik liever deze risico's niet lopen.

Bij mijn eerste had ik al geen persweeën en werd het een kunstverlossing met de pomp. Dat was heel naar. Dus dan wil ik dat risico liever niet lopen voor een tweede.
Maar bij jullie tweede kindjes ging het dus elke keer zo vlot??

Jeetje ik hoop dat ik dat ook heb dan.
Ik weet wel dat ik bij de eerste te snel ben gaan liggen en ik had ook bijna geen conditie. Nu ga ik yoga doen en ook nog in de zwangerschap en ga ik veel meer bewegen. En als de bevalling echt begonnen is dan wil ik zo lang mogelijk blijven lopen en bewegen.

Nou we wachten maar af.
Groetjes Ger.

Hoi Ger,

Nou hoor ik toevallig net op de radio over een nieuwe manier van pijnbestrijding met de bevalling. Het is geloof ik nog wel experimenteel, maar wie weet kun je hierover meer vinden. Je kunt dan zelf de verdoving hoger of lager instellen via een infuus.

Inmiddels denk ik wel wat beter over bevallen (dankzij de 2e). Het is een zware klus die veel pijn doet, maar je kunt het! En over het algemeen gaat een tweede inderdaad veel beter.

Succes!
Jo

Terug
Bovenaan