Heeft er iemand ervaring met een te trage schildklier bij zwangerschap?

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel ruim 31 weken zwanger. Omdat ik een verdikte hals heb leek mijn verloskundige het een goed idee om ook naar mijn schildklierwaardes te kijken. Dit is in het verlenden al vaker door artsen opgemerkt en er is daarom al vaker naar gekeken. Ik heb vorig jaar een echo gehad en in mei (net voordat ik zwanger raakte) dit jaar is er nog bloed geprikt. Nooit zijn er afwijkingen gevonden.

Nu is er dus naast de standaard hb en glucosetest (beide in orde) ook geprikt op mijn schildklier en nu blijkt mijn FT4 waarde te laag (7.7). Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft direct een afspraak bij een internist gemaakt en ik heb wederom bloed laten prikken en heb direct thyraxtabletten meegekregen. Nu kan ik maandagmiddag naar de internist en wordt er ook direct een echo gemaakt van mijn schildklier.
Maar wat voor gevolgen heeft dit voor ons kindje, voor mijzelf, de bevalling etc.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Natuurlijk zijn dit ook de vragen die ik maandag aan de internist ga stellen, maar ik zou het fijn vinden als er iemand is die er zelf ervaring mee heeft iets meer over kan vertellen.

Groeten,
Karin

Ha meis,

Wat balen voor je zeg! Ik heb al jaren een te trage schildklier.
Omdat het bij jou nu pas ontdekt wordt gaat het natuurlijk iets anders dan bij mensen bij wie het langer bekend is.
In principe hoef je je niet te druk te maken. Bij schildklierproblemen kan het voorkomen dat je kindje wat kleiner is dan het gemiddelde. Daarvoor en voor mij is mn medicijnen al een aantal keer verhoogd.
Je kan ook antistoffen aanmaken dus dit moet je wel laten prikken!!!! Medicijnen worden niet opgenomen door je kindje, maar als je antistoffen aanmaakt dat dan wel.