Heeft er iemand ervaring met een te trage schildklier bij zwangerschap?

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel ruim 31 weken zwanger. Omdat ik een verdikte hals heb leek mijn verloskundige het een goed idee om ook naar mijn schildklierwaardes te kijken. Dit is in het verlenden al vaker door artsen opgemerkt en er is daarom al vaker naar gekeken. Ik heb vorig jaar een echo gehad en in mei (net voordat ik zwanger raakte) dit jaar is er nog bloed geprikt. Nooit zijn er afwijkingen gevonden.

Nu is er dus naast de standaard hb en glucosetest (beide in orde) ook geprikt op mijn schildklier en nu blijkt mijn FT4 waarde te laag (7.7). Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft direct een afspraak bij een internist gemaakt en ik heb wederom bloed laten prikken en heb direct thyraxtabletten meegekregen. Nu kan ik maandagmiddag naar de internist en wordt er ook direct een echo gemaakt van mijn schildklier.
Maar wat voor gevolgen heeft dit voor ons kindje, voor mijzelf, de bevalling etc.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Natuurlijk zijn dit ook de vragen die ik maandag aan de internist ga stellen, maar ik zou het fijn vinden als er iemand is die er zelf ervaring mee heeft iets meer over kan vertellen.

Groeten,
Karin

Ha meis,

Wat balen voor je zeg! Ik heb al jaren een te trage schildklier.
Omdat het bij jou nu pas ontdekt wordt gaat het natuurlijk iets anders dan bij mensen bij wie het langer bekend is.
In principe hoef je je niet te druk te maken. Bij schildklierproblemen kan het voorkomen dat je kindje wat kleiner is dan het gemiddelde. Daarvoor en voor mij is mn medicijnen al een aantal keer verhoogd.
Je kan ook antistoffen aanmaken dus dit moet je wel laten prikken!!!! Medicijnen worden niet opgenomen door je kindje, maar als je antistoffen aanmaakt dat dan wel.
Dit betekend dat de schildklier van je kindje als die geboren is door die antistoffen zn werk niet goed doet. Maak je geen antistoffen aan dan hoef je je daar niet druk om te maken. Maak je het wel aan, dan zal je waarschijnlijk in het ziekenhuis moeten bevallen. Maar anders mag thuis ook.

Er is een topic bij zwanger zijn over schildklierproblemen, die kan je opzoeken.
Wij zijn er wel over uit dat de deskundigen zelf ook lang niet alles weten hoor.

Mijn internist houdt mn waarden namelijk bij voor mij. Je moet binnen een aantal grenzen zitten en dan is het volgens hem goed.
Mijn gyn wil juist dat ik hoger zit omdat dit de groei van mn kindje beter stimuleert.

Je hebt ook een site over schildklier zoiets als www.hypoenhyper.nl ofzo. Moet je maar ff googlen.
Sterkte in ieder geval en laat even weten hoe het maandag is gegaan.

Liefs Reneke

Hoi Reneke en anderen,

Vandaag dus bij de internist geweest. Ze had ook de bloeduitslagen van vorige week woensdag er nu bij en daaruit bleek dat mijn ft4 iets te laag was (wat zou duiden op een te trage schildklier), maar mijn t3-waarde was iets aan de hoge kant. Beide waarden weken maar heel iets af van de norm. Omdat ik dinsdag van de huisarts meteen moest beginnen met thyrax kan het zijn dat dat de t3 beinvloed heeft. De internist liet overigens weten dat het nog helemaal niet de bedoeling was geweest dat ik al thyrax moest slikken. Goede communicatie dus....

Verder heeft ze me even onderzocht en constateerde een licht verhoogde hartslag, mijn bloeddruk was overigens wel in orde,dit ten opzichte van iedere controle bij de vk. Ze hadden ook een afspaak voor een echo geregeld en omdat mijn hartslag versneld en niet helemaal regelmatig was (kan gevolg zijn van de thyrax) is er voor de zekerheid ook een hartfilmpje gemaakt. Op de echo was niet vreemds te zien en het hartfilmpje gaf eigenlijk alleen een iets verhoogde hartslag weer.

Na de onderzoeken weer met de internist gesproken en ik moet nu direct stoppen met de thyrax en dan vrijdag weer bloed laten prikken. Maandag belt de internist me om dan te bespreken wat we doen. Ze vond namelijk dat die iets te lage waarde op dit moment minder kwaad kon voor onze baby dan die iets te hoge waarde waarbij mijn hart wellicht iets op hol slaat. Pff, het is me allemaal wat. Ik maak me er momenteel niet echt druk over, want de waardes zijn allen zo weinig afwijkend van de norm. Maar het is wel even een gedoe zo op het eind en we weten natuurlijk nog niet wat dit voor consequenties dit voor de toekomst heeft, maar dat is van latere zorg...

Als ik weer meer weet laat ik me wel weer 'horen'!

Groeten,
Karin

Hoi Karin,

Tis wat zeg..... Gelukkig wel goed nieuws voor nu begrijp ik.
Het blijft een gedoe hoor ook met deskundigen, die snappen het ook niet altijd zo en het woord communiceren staat niet in hun woordenboek. Mn internist was van de week weer boos op mn gynaecoloog hihi.
Succes de laatste weken....

Liefs

Terug
Bovenaan