Heeft iemand een tip??

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik weet niet meer zo goed hoe ik het moet aanpakken wanneer fleur niet wil avondeten.
Alle buitelandse hapjes gaan er zo in.Haar prakje de ene keer wel,de andere keer net zoals vanavond niet.
Ik probeer het op allerlei manieren..Ze gaat haar stoeltje in,ze krijgt er al een beetje appelmoes doorheen,anders eet ze het zowiezo niet..Ze begon al gelijk vreselijk te huilen,alsof er weet niet wat op haar bordje lag.Ze mocht het ook zelf doen,dat wilde ze ook niet.Nog een beetje appelmoes erbij(ondertussen werd het aan tafel steeds gezelliger),dit hoefde ook niet.Er is op zo'n moment niets meer met haar te beginnen.Als ze het echt niet lust,dan zou ze het die vorige keer toch ook niet eten??Uiteindelijk maar een potje gepakt,het verhaaltje begon weer opnieuw......Weer 10 minuten gehuil..
Ineens hielt ze op met huilen,en pakt haar lepeltje,en zo hebben we uiteindelijk samen haar bordje leeg gegeten.Af en toe zelf een hapje,en dan mocht ik weer een hapje geven...
Wat zal ik de volgende keer doen??Direct wat anders aanbieden is denk ik ook niet goed..Uiteindelijk niets geven vind ik haar nog te klein voor om dat te snappen,of niet????Als ik haar bordje weghaal,zegt ze eetuh!!Dus honger heeft ze.....
Wie heeft er een tip voor mij???

Groetjes Elma,mama van Fleur

Hoi Elma,

Heel erg moeilijk dit soort dingen. Ik geloof er ook niet in dat ze het snappen als je hun bord weg haalt en ze dan maar niets geeft, volgens mij gaat ze dan echt niet de volgende dag opeens wel eten. Ze hebben toch honger en ik wil ook niet dat Maris met honger naar bed gaat. Daar heb ik uiteindelijk alleen mezelf mee omdat ze dan midden in de nacht wakker wordt. Laatst wilde Marissa ook absoluut niet eten terwijl het iets was dat ze wel lekker vindt. We hebben haar toen aan tafel gelaten zolang wij nog aan het eten waren. Daarna hebben we haar 3 kwartier laten spelen en toen heb ik haar eten opgewarmd in de magnetron, toen ging het er zo in. Het was dus net te vroeg voor haar en schijnbaar had ze gewoon nog geen honger. Dat is dus de enige tip die ik voor je heb, probeer het na een tijdje gewoon nog eens als ze ook de strijd is vergeten. Succes ermee

groetjes Linda

Hallo.. Ik ben er heel simpel (en misschien hard) in maar als ze niet willen eten prima, maar iets anders is er niet..
Ik heb dat bij mijn oudste ook altijd gedaan, en daar hebben we nooit geen problemen mee gehad. Tuurlijk is het de eerste paar keer brullen maar ze weten het zo hoor, hoe klein ze misschien ook zijn..
Mijn jongste is nu ook op zo'n punt van testen aan de eettafel. Hij wil het ook graag zelf doen en als het dan mag dat ook, geen probleem.. Zodra hij begint te spelen met zijn eten (Jesse gooit het dan graag op de grond haha..), krijgt hij nog 1 kans, gooit ie het dan weer weg, dan gaat het bordje weg en heeft ie pech!
Zo gaat dat ook als ik of mijn man hem eten geef, ik probeer het 2 (heel soms 3 x) en als ie dan niet wilt, okee, bordje weg..
Ze weten het echt zo hoor!
Dus mijn tip: consequent zijn. Eten is eten, willen ze niet prima, maar dan heb je niks! (zeer zeker ook niks anders geven dan hé, want dan is het hele principe weg).. Hier werkt het perfect!!
Succes!!

Met de vorige reactie (An) ben ik het niet eens. Maar iedereen zijn mening natuurlijk. Ik ben van mening dat kinderen op deze leeftijd echt nog leren eten door ontdekken en proeven. En ik denk dat Elma haar kindje nu in deze fase zit. Een moeilijke fase. Ik denk dat jij (Elma) het goed doet. Je kindje is nu gewoon nog zoekende naar hoe en wat ze eet. Ik heb geen tip voor je. Ik denk dat je het al goed doet en gewoon af moet wachten tot het beter gaat met eten. Maar boos worden of eten wegpakken zou ik niet doen.

Mijn dochter heeft toevallig vanavond iets anders gekregen omdat ik zag dat ze het echt niet lustte. We aten rode kool en ze heeft er wel 8 hapjes van gegeten, maar daarna wilde ze echt niet meer. Ze lustte het gewoon echt niet, want ze begon er vol goede moed aan. Ze heeft toen een wit broodje met pate gekregen en die at ze voor de helft op. Daarna nog wat yoghurt. En in mijn ogen heeft ze dan goed gegeten. En de sfeer aan tafel was nog steeds goed. Andere dagen eet ze wel helemaal met ons mee.

Hoi Elma,

Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of Fleur nu wel een paar hapjes proeft, of dat ze het meteen afwijst (zonder te proeven). Als kinderen iets proberen en het écht niet lusten, dan hoeven ze het van mij ook niet te eten. Dan maak ik niet direct iets anders, maar dan krijgen ze wat rauwkost, fruit, een boterham of een flinker toetje dan normaal.

Maar de kinderen zitten écht in de fase van het testen. Dat doen ze nu eenmaal graag tijdens het eten.
Als het een strijd wordt over wel of niet eten, dan verlies je als ouders altijd. Je kunt kinderen niet dwingen om te eten.
Bas krijgt zijn bordje. Wijst hij het af, dan zet ik het weg en nergeer hem. Na een paar minuten krijgt hij zijn bordje terug. Meestal begint hij dan te eten en dat wordt dan beloond met aandacht. Eet hij dan nog steeds niet. Dan gaat het bordje tegelijk met onze borden naar de keuken.
Hij krijgt dan wel een toetje (dit hoort voor ons gewoon bij de maalitjd en wordt niet gebruikt als beloning).

Dit werkt bij Bas goed en ook bij onze dochter Eva werkte het altijd goed. Door ons consequente aanpak aan tafel kan ik met eerlijkheid zeggen dat wij nooit strijd aan tafel hebben. Er wordt altijd goed gegeten.

Groetjes, Karin

quote: kaatje40 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-10-2008 16:47:21'));

Hoi Karin,

De ene keer heeft ze wel een paar hapjes op,de andere keer begint ze al direct te huilen..Het gekke is wat we haar geven heeft ze dan al vaker op,dus dan zou je zeggen dat ze het toch lust??

Groetjes Elma

Hoi Elma,

Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of Fleur nu wel een paar hapjes proeft, of dat ze het meteen afwijst (zonder te proeven). Als kinderen iets proberen en het écht niet lusten, dan hoeven ze het van mij ook niet te eten. Dan maak ik niet direct iets anders, maar dan krijgen ze wat rauwkost, fruit, een boterham of een flinker toetje dan normaal.

Maar de kinderen zitten écht in de fase van het testen. Dat doen ze nu eenmaal graag tijdens het eten.
Als het een strijd wordt over wel of niet eten, dan verlies je als ouders altijd. Je kunt kinderen niet dwingen om te eten.
Bas krijgt zijn bordje. Wijst hij het af, dan zet ik het weg en nergeer hem. Na een paar minuten krijgt hij zijn bordje terug. Meestal begint hij dan te eten en dat wordt dan beloond met aandacht. Eet hij dan nog steeds niet. Dan gaat het bordje tegelijk met onze borden naar de keuken.
Hij krijgt dan wel een toetje (dit hoort voor ons gewoon bij de maalitjd en wordt niet gebruikt als beloning).

Dit werkt bij Bas goed en ook bij onze dochter Eva werkte het altijd goed. Door ons consequente aanpak aan tafel kan ik met eerlijkheid zeggen dat wij nooit strijd aan tafel hebben. Er wordt altijd goed gegeten.

Groetjes, Karin

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips..Ik zal kijken of ik er iets mee kan..Vanavond heeft ze haar prakje weer netjes op..Spinazie,vis en aardappelen..

groetjes!!!

Hallo.
Het is natuurlijk zo dat iedereen zijn eigen mening heeft, zoals Babybelle aangeeft, maar ik blijf echt erbij dat ze het zeker wel weten hoor!! Geef ze maar een boterham met pasta bij wijze van spreken en dan hoor je ze niet..

Kinderen zitten idd in zo'n fase van uittesten en ze voelen feilloos aan dat ze met eten "macht" hebben.. Ik ken een moeder en die heeft een dochtertje van 2,5 (iets ouder als die van ons maar toch..). Dat meiske is idd niet een van de dikste maar dat eten (overdag en 's avonds) is dus echt een grote strijd, maar die loopt dat kind letterlijk achterna met de lepel en "dwingt" ze echt tot eten.. Ja, zegt die moeder dan, maar anders krijgt ze helemaal niks binnen. Ik denk dan dat zodra je stopt met strijden en zoiets hebt van Nou dan niet, ze vanzelf gaan eten.. Als ze honger hebben eten ze echt wel hoor!! Kinderen verhongeren zichzelf echt niet..
Maar goed, het moet ook je manier zijn zeg maar, en als je jezelf daar niet fijn bij voelt dan moet je het ook zeker niet doen...
Voor ons werkt het perfect, maar voor een ander misschien niet..
Groetjes

Terug
Bovenaan