heeft iemand ervaring met een b12 en ijzer te kort?!

A

Anoniem

Guest
hallo,

afgelopen week heb ik op advies van de vk mijn hb laten na kijken..

wat blijkt nu ik heb een b12 en ijzer te kort. zometeen mag ik de staal pillen gaan halen en daar gelijk mee beginnen.
15aug moet ik weer naar de vk en dan gaan we het hebben over mijn b12 te kort. maar ik las net op internet dat het 't beste is om gelijk naar een internist te gaan. heeft iemand ervaring met een b12 en/of ijzer te kort?

ik heb al jarenlang last van moeheid en ben bang dat ik al die tijd al een b12 te kort heb.als kind dachten ze al dat ik bloedarmoede had, maar er kwam niks uit de bloeduitslagen dus werd er verteld dat het stress was...

ik ben nu 29wk zwanger en hoop dat ik mij fitter ga voelen en dat het allemaal geen kwaad kan voor de baby. wil namelijk borstvoeding gaan geven.

liefs,

cis

nouja zeg, the story of my life!!
Ik ga maandag mijn 4e B12 injectie halen en slik 3 ijzerpillen per dag. Ook ik heb het al langer. Ik zal maar gewoon vertellen hoe het bij mij gegaan is, verder kan je dan zelf kijken hoe je het aanpakt.
Ik voelde me jaren lang heel slecht. Moe, het gevoel dat m'n gewrichten me niet konden dragen, erg duizelig, etc. Na een hele lange tijd in de medische molen en een heleboel verkeerde medicijnen later (de artsen wisten het op een gegeven moment niet meer en stuurden me maar naar huis met een of ander dom medicijn dat natuurlijk geen effect had...) kwam ik bij een internist die wél wist waar hij het zoeken moest. Daar moest ik een soort van onderzoek doen om te kijken waar het aan ligt. Je moet dan een week je urine verzamelen en dan wordt er gekeken hoeveel B12 er uit je lichaam verdwijnt, dat eigenlijk door je darmen opgenomen moet worden. Goed, lang verhaal kort, ze konden geen aanwijsbare reden vinden; mijn darmen konden het opnemen en ik eet gezond. (vegetariers hebben vaak een B12 tekort, eet jij wel vlees?) Hij schreef me een B12 kuur voor: elke dag voor een week lang een injectie. Verder kreeg ik te horen wat ik wel en niet moest eten. Dit was allemaal toen ik 18 was, en mijn B12 niveau zat na die week op 800 en de internist zei dat ik het de rest van mijn leven daar mee moest redden, omdat mijn lichaam het dus volgens hem gewoon op kon nemen.
Nu ben ik 26 en bijna 39 weken zwanger van de 2e, toen een oplettende vk zei dat ze vond dat ik wel erg vaak moe was en erg bleek. Ik heb dus afgelopen maand mijn bloed laten prikken en precies hetzelfde als jij: ijzer en B12 tekort. Mijn B12 was nu 103 en ik kreeg weer injecties. Nu wekelijks, want dagelijks schijnt wel erg drastisch te zijn. Ik krijg aanstaande maandag dus de 4e en daarna krijg ik ze maandelijks, om het niveau op pijl te houden.
Dat was mijn (lange) verhaal (sorry). Je kan dus het beste naar een internist, maar als het al vaststaat dat je een tekort hebt kan je vk via je huisarts volgens mij al best een recept uitschrijven hoor! Want ik principe is op dit moment de reden niet heel erg belangrijk. Mijn vk zei dat het voor de baby geen negatieve gevolgen heeft, maar wel als je straks bv wilt geven. Het B12 tekort wordt in je bloed snel aangevuld. Het zal even duren voor je daadwerkelijk verschil voelt, maar om bv te geven is dit voldoende. Toen ik dit hoorde dacht ik meteen aan mijn dochter, ik heb haar 4 maanden bv gegeven en ze leek vaak niet voldaan, terwijl ik meer dan genoeg melk had. Maar goed, dat kan natuurlijk ook hele andere redenen hebben gehad. Ik ben nu iig wel blij dat ik mijn B12 en ijzer "goed geregeld" voor de bv van mijn verwachtte zoontje!
Ik wens je heel veel succes want ik weet hoe rot je je kan voelen!!
Liefs Stephanie

Terug
Bovenaan