Heeft iemand ook last van bloedarmoede en ijzer tekort?

Mijn bloed is weer eens gedaald vandaag langs de VK geweest mijn laatste afspraak voor deze stond die al op 5.7 en nu staat die op 4.5 ;( heel laag dus... Ik moet voor controle naar de gynaecoloog hopen dat het allemaal meevalt. Ik moet wel mijn bloed laten stijgen dmv medicijnen die ik heb gekregen. Hebben jullie misschien andere tips?? Gezonder eten of meer bewegen want ik voel me ook echt futloos... Thnx

Groetjes

Hallo,

Ik ben een augustus mama en ik heb ook een heel laag ijzergehalte ondanks dat ik hiervoor ijzertabletten heb gekregen en dat ze de dosis hebben verhoogd heeft het niets geholpen :( dus ik kreeg een telefoontje van de gynaecoloog en als het vrijdag nog zo laag is dan krijg ik hier injecties voor. Slik jij de ijzertabletten al?
Dat je je nu futloos voelt dat heeft daar echt mee te maken, ze zeggen dat je veel groente en fruit moet eten,, sorry verder weet ik het ook niet. ik wacht af tot morgen en hopen dat ze nu iets kunnen doen

Groetjes en succes!
Lahijan

IJzer zit in:
•graanproducten: bruin- of volkorenbrood, volkorenpasta, muesli, zilvervliesrijst;

•alle soorten vlees, vis (vooral kabeljauw, haring en sardientjes) en eieren;

•aardappelen en peulvruchten (bruine en witte bonen, linzen en sojabonen);

•alle soorten groente (vooral spinazie, andijvie, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren);

•verder in appelstroop, gedroogd fruit (vooral abrikozen en vijgen) en noten

Dus eet wat meer van het bovenstaande, Drink bij het eten dingen waar Vit. C inzit zoals bijv. verse sinaasappelsap ofzo en laat thee, koffie en melk staan bij het eten want dat remt de opname van ijzer juist weer...

Heb zelf ook een laag ijzergehalte maar nog niet zo laag dat ik aan de medicijnen moet. Wel gebruik ik als extra stimulans floradix.

Zo gelijk heb je Jacqueline, Marloes heeft meer dan een paar tips gegeven. Heel erg bedankt dames hief moet wat mee natuurlijk... Lahijan ik heb die medicijnen pas vandaag gekregen dus ik ga er morgen mee beginnen. Jij ook succes en hopelijk krijg je goed nieuws vrijdag. En ik moet het maar even afwachten wanneer mijn afspraak met de gyn is. Nogmaals bedankt mamas

Tja heb er tijdje terug ook flink naar gegoogled omdat ik geen tabletten kreeg omdat ik op het randje zat. Heb toen mijn eigen eetpatroon zodanig aangepast dat mijn ijzer gelukkig op pijl bleef.

Maar het is ook heel erg afhankelijk of je lichaam wel ijzer opneemt van je voeding. Bij sommige mannen/ vrouwen lukt het niet door voeding en hebben ze medicijnen of injecties nodig.
Ik hoop voor je dat het helpt.

Wat extra boterhammetjes, fruit en groene groenten kunnen natuurlijk nooit geen kwaad ;)

Terug
Bovenaan