Heeft mijn kind autisme?

<p>Ik slaap de hele nacht al niet en loop te malen. Mijn zoontje wil niet rollen/kruipen. Hij kruipt wel achteruit en op de opvang zeiden ze van de week dat hij een paar keer zelfstandig is gaan zitten. Nu maak ik me zorgen want als je gaat Googlen dan is er sprake van autisme of een stoornis/syndroom. Hij is een vrolijke baby, brabbelt veel en lacht ook veel maar je hoort al dat ze met 9 maanden al wat verstaanbaars kunnen zeggen, dat ze al kunnen rollen/staan/kruipen etc. Sinds een paar dagen vind ik hem veranderd, normaalgesproken is hij vrolijk en zoekt veel contact maar hij lijkt nu serieuzer en wil niet veel spelen. Ook kijkt hij ineens weer naar zijn handjes alsof hij ze net ontdekt heeft. Hij brabbelt nu ook ineens anders dan een paar dagen geleden. Het was eerst da da ba ba ga ga nu is het heel anders en lijkt wel alsof hij soms een soort van gilt. De fysio zei dat hij wel goed is in fijne motoriek en dat hij oog heeft voor details. Hierdoor maak ik me zorgen. Is dat niet een beetje eigenaardig, dat hij details opmerkt? Oh ja en hij schudt ook soms met zijn hoofde heen en weer en gooit zich soms ook achterover als we hem vasthouden. Alvast bedankt voor jullie reacties. </p>

Ik zou me hier geen zorgen over maken hoor. Mijn zoontje kruit nog niet, maar doet wel tijgeren. En brabbelt ook maar een beetje. Vrienden van ons hebben een kindje die pas met 11 maanden is gaan tijgeren. Voor mij allemaal geen tekenene dat ze dan iets mankeren, maar dat ieder kind zich op een ander tempo ontwikkelt. De andere dingen die jij noemt vind ik herkenbaar voor een sprong. Ik zou me geen zorgen maken hoor

Hoi Lillie, alle kindjes ontwikkelen zich op hun eigen tempo. Wat je schrijft over rollen/kruipen/staan en herkenbare woordjes zeggen wordt inderdaad op dit soort sites geschreven onder ontwikkeling per maand, maar het zou kùnnen dat een kindje dit in deze maand kan. Bij ons komt dit echter ook nooit overeen en snap dat het je ontzettend onzeker maakt. Mijn zoontje is nu tien maanden en wat betreft het hoofschudden of zich naar achteren gooien (terwijl hij gedragen wordt) dit doet hij ook, hij vind het hoofdschudden prettig en wij knikken dan gewoon ja-ja ipv nee-nee of zeggen oh ben je het er niet mee eens? Qua ontwikkelen/ontdekken van de handjes staat er ook ergens (zoals in Oei ik groei) dat ze dit met een paar maandjes oud al doen, maar ook zoonlief kijkt pas sinds een tijdje naar zijn handjes alsof hij ze pas heeft gezien en beweegt dan vingertje voor vingertje. Volgens het Oei ik groei boek zou je het zo moeten zien: ieder kind heeft een hele 'winkel' of etalage te kiezen wat hij allemaal kan leren: bijvoorbeeld klanken, ontdekken van zijn handjes/voetjes etc, zich naar voren slepen of juist naar achteren kruipen, verbanden zien. Het past allemaal bij specifieke maanden, maar ze kunnen maar een of een paar dingen 'kiezen' wat ze willen leren in hun mentale sprongetjes. Na een tijdje waarin je kindje weer wat veranderd is, er zijn letterlijk extra verbindingen bij gekomen in de hersentjes en daar zijn ze even van slag van, kunnen ze weer wat nieuws of zijn ze er mee aan het oefenen, maar ze kunnen nooit de hele rij wat staat bij het aantal weken/maanden dat ze zijn. Jouw kindje is een vrolijk kindje zoals je schrijft en ook de fysio lijkt te zeggen dat hij zich goed lijkt te ontwikkelen qua motoriek. Autisme kunnen en mogen ze sowieso nog niet diagnosticeren, maar dan zijn er vaak wel heel andere dingen aan de hand (bijv. niet/weinig in contact, voorkeur om niet aangeraakt te worden, vaste volgorde etc.) Maak je alsjeblieft niet te veel zorgen en houd je niet te bezig met wat al die ontwikkelingssites zeggen, google niet teveel ? je kindje komt al vanaf "niets-kunnen" naar al zo veel kunnen in nog geen jaar en dat is echt knap ? probeer daar ook van te genieten!

Wat vervelend dat je hier zo mee zit! Ik zou me niet teveel zorgen maken over autisme etc. Ik ken ook baby's van bijna één die nog geen woordjes zeggen en nog niet kruipen. De een is beter in grove motoriek en als ik het zo lees is jouw kleintje beter in fijne motoriek (dat is bij volwassenen niet anders).
Zou het kunnen dat hij nu in een sprongetje zit? Mijn zoontje heeft dan ook altijd een soort terugval in wat hij kan en doet. Normaal klets hij de oren van je kop met z'n gebrabbel en ligt hij nooit stil. In een sprong brabbelt hij amper en ligt altijd heel stilletjes. Daaraan herkennen wij inmiddels sprongetjes. 

Als ik jou was, zou ik het autisme verhaal van me afzetten ;) Mijn broertje is gediagnosticeerd met autisme en daar herken ik nu in eerste instantie geen kenmerken in bij jouw verhaal. Het klinkt voor mij meer alsof hij in een ontwikkelingssprong zit! Ons zoontje heeft ook heel lang niet willen kruipen, maar tijgerde en draaide wel heel lang. Tot hij op een dag er ineens vandoor ging en toen was er geen stoppen meer aan. Hetzelfde met lopen, ineens kon hij het! En die aandacht voor details is juist heel erg goed! Hij is aan het ontdekken dat vormen en materialen ook anders in elkaar zitten dan alleen het grote plaatje. Heeft met de ontwikkeling van de fijne motoriek te maken.
Over het brabbelen zou ik me al helemaal geen zorgen maken! Kinderen die met 9 maanden al praten, zijn echt uitzonderingen. De meesten praten pas eerste (verstaanbare) woordjes rond een jaar. Die van ons is nu 17 maanden en zegt sinds twee weken ineens koe en poes. Daar rondomheen is het allemaal nog steeds gebrabbel en onverstaanbaar. Ik ben logopedist, dus weet wel enigszins wat normaal is qua taal- en spraakontwikkeling en ik hoor ik jouw verhaal alleen maar normale dingen ;) Dus laat de zorgen vooral los!

Ik zou me daar echt nu geen zorgen om maken. Eerder wanneer je kindje heel veel huilt, geen contact maakt etc. Ieder kind ontwikkelt zich anders en het komt echt allemaal wel. Onze zoon ging pas kruipen met 11 maand en toen ging het ineens heel snel. Met 13 maand liep ie. 

Wat vervelend due angst. Klinkt als een hele normale baby! Zo normaal zelfs dat ik mij afvraag of he vaker ‘bang’ bent of angst hebt terwijl daar weinig aanleiding voor is. Veel moeders hebben dat uit bezorgdheid en als je er iedere keer een nacht van wakker ligt is dat best heftig. In dat geval zou ik dat zeker een keer aankaarten bij de ha. 

Ik ben zelf nu voor de eerste keer zwanger, en heb dus nog geen ervaring met het hebben van een baby, maar wil toch reageren omdat je verhaal heel erg lijkt op wat mijn moeder vertelt over mijn broertje vroeger.
Ze noemden m'n broertje toen hij nog echt een baby was al een "prutser". Als je even niet oplette had hij alles uit elkaar gehaald en bekeek hij elk afzonderlijk onderdeel met heel veel aandacht. Ik weet niet of je dit bedoelt met oog voor details, maar dit is echt niet iets om je druk over te maken. Ook heeft hij nooit "normaal" gekropen (altijd met een voet en een knie) en stond hij heel lang niet, tot hij ineens wel stond en bijna al wegliep. Mijn moeder vertelt ook altijd hoe wonderlijk ze het vond hoe twee kinderen (hij en ik) zo van elkaar konden verschillen. Ik bedoel hiermee te zeggen: elk kind ontwikkelt zich op een andere manier en dit klinkt echt als een heel normale baby. Geen zorgen maken, en niet teveel googelen! Elk kind is anders, en dat is juist goed!

Terug
Bovenaan