Heel erg bang in het donker

<p>Wie o wie kan ons helpen. Ons zoontje van bijna 4 is ineens heeeel erg bang in het donker. Bang voor monsters etc. We proberen nu vaak met hem in een donker hutje te spelen, maar hij zit dan heel de tijd angstva om zich heen te kijken. Slapen in zijn kamer is ook een drama. Alle lampen moeten aan, maar dan nog vindt hij het eng. We hebben ‘monsterspray’ gemaakt en spuiten dit voor het slapengaan in zijn kamer. Dit werkt uiteindelijk wel, maar we zijn alsnog een tijd bezig om hem rustig in slaap te krijgen. Hij is echt intens bang gewoon. Heel zielig om te zien. Ik weet niet zo goed wat we er aan kunnen doen. Heeft iemand hier ervaring mee en ook hoelang dit ongeveer kan duren? </p>
 
Kinderen van een jaar of 3 (of dus wat ouder) verwerken alles wat ze overdag horen 's nachts en hun fantasie is heel levendig. Daardoor kunnen ze heel bang worden als ze overdag iets gezien of gehoord hebben over monsters bijvoorbeeld. Voor je kindje zijn deze monsters echt. Ik was hier vroeger ook een tijdje bang voor en herinner me die doodsangst nog ? 
Monsterspray is al een heel goed idee. Is het een idee om hem een zaklamp te geven die hij aan kan maken als hij het spannend vindt? 
Verder zou ik als dat genoeg is gewoon een klein lampje aan laten tot hij slaapt, het is mwstal toch een fase die vamzelf weer voorbij gaat. Of de lamp op de overloop en dan de deur op een kier/ open. 
Neem je kindje serieus in zijn angst maar ga er niet teveel in mee. Dus je begrijpt dat hij bang is voor de monsters en daarom check je de plekken waar ze kunnen zijn en spray je daar wat spray. Daarna is het belangrijk overtuigens te zijn dat ze nu ook zeker niet meer kunne komen. Maar het kan even duren voordat je kindje dat ook gelooft, vooral als het dan weer schemerig wordt is het toch makkelijker je fantasie te geloven omdat die zo echt lijkt. 
 
 
Mijn dochter was ook bang van spoken en heb een week lang 3 x overdag het liedje van de Julianatoren aan gezet van wij zijn niet bang eerst zat ze op schoot want de spoken en heksen waren eng en een week later zingt ze savonds wij zijn niet bang want griezels die bestaan niet dat wist ik toch al lang en gaat zonder problemen slapen
 
Terug
Bovenaan