Heel gevoelig meisje...

Hallo,

Sinds een aantal maanden is ons dochtertje (23 mnd) heel gevoelig voor van alles. Om wat voorbeelden op te noemen; ze keek altijd naar Pipi Langkous, maar plotseling vond ze dit wat eng (ik denk door die boeven en Pipi's vader..) dus hadden we samen besloten dat ze dat niet meer ging kijken. Vorige week spraken we met een buurvrouw, en die zei ineens; "Wat heb jij prachtige sokken aan! Dat lijken wel Pipi sokken. Kijk je daar wel eens naar?" Toen begon ze ineens héél hard te huilen, omdat de buurvrouw dus iets over Pipi zei. Het was echt heel zielig, want ze is altijd zo vrolijk en blij. Ze heeft het ook als ze mensen ziet huilen op tv, dan krijgt ze ook traantjes in haar ogen en dan doe ik de tv dus maar snel uit.
Ik heb wel eens geprobeerd om er later weer over te praten, door bijvoorbeeld te vragen wat ze op dat moment dan zo eng vond, maar dan komt direkt haar pruillipje tevoorschijn en de tranen springen haar weer in de ogen.
Als ze zich pijn doet, huilt ze vaak niet. Pas als het echt pijn doet, dan wel natuurlijk. Dus het is echt niet zo dat ze zich aanstelt! Ik vind het gewoon heel zielig voor haar. Is dit de leeftijd? Of is dit haar karakter?

Liefs
 
Hoi Fiona,

Ik heb zelf een kindje van 3 maanden dus ik praat niet uit ervaring.Maar ik denk dat ze nu de leeftijd heeft dat ze het allemaal gaat begrijpen.Dat ze het verhaal dus echt beseft.En dan zijn boeven voor zo`n klein meisje natuurlijk heel erg eng.Ze zal als ze ouder wordt ook minder bang worden van dingen.

Groetjes Sylvia
 
Hoi Fiona,

Ik heb zelf een zoontje van die leeftijd (25 maanden oud) en die is de laatste tijd ook voor vanalles en nog wat bang. Zo heeft hij ineens schrik voor de hond van mijn schoonzusje, voor de kat van mijn moeder, en toen we laatst met hem naar Samson keken en ze daar allemaal verkleed waren als mummie, zei hij ook 'bang' en wilde de tv uitzetten. Heel vreemd, want dat had hij eerder niet. Maar ik denk dus dat het wel eens aan de leeftijd zou kunnen liggen. Hij beseft nu dat het de bedoeling is dat iets eng is, en hij víndt dat dan ook eng. Een oplossing weet ik ook niet echt. Wij hebben na die bewuste aflevering van Samson maar uitgelegd dat het gewoon Gerd en de burgemeester en zo waren, en toen hebben we samen spook gespeeld (met ons zoontje onder de deken die ons ging doen schrikken).

Groetjes,
Marian
 
Terug
Bovenaan