Heel kort middag dutje

Hallo allemaal,

Onze zoon is nu 14 maanden en sinds een week of 3 zijn de dutjes een ramp. Kort slapen en huilend/overstuur wakker worden. We zijn nu 2-2,5 week zijn ochtend dutje weg aan het laten en enkel zijn middag dutje. Dit ging eerst goed voor een aantal dagen dat hij 1,5-2 uur sliep nu is het nog maar 3 kwartier tot een uurtje. We hebben al vanalles geprobeerd en nu aantal dagen half 12 al op bed maar ook dit werkt niet. Kennen hier er meer dit probleem? (Onze zoon is overigens nooit een super dutter geweest) en hebben jullie eventueel nog tips? Ben een beetje ten einde raad hoe ik het nu nog aan moet pakken.

Groetjes
 
Mijn ervaring is dat het tijd nodig heeft!

Mijn beide dochters gingen met 14.5 maand over naar 1 dutje. Dat was toen echt tijd want als ze in de ochtend sliepen (al was dat maar tot 10.30), weigerden ze het middagdutje of sliepen ze pas om 15.30 in. Dus dat ging niet meer.

Zodra we over gingen op 1 dutje, waren er dagen dat ze gerust 2.5 uur sliepen, maar soms ook idd maar 45-60 minuten. Pas na zo'n 2 maanden werden de dutjes altijd langer! Het kostte ze echt een paar weken om eraan te wennen dus.

Mn jongste dochter is nu 19.5 maand en slaapt de laatste 3 maanden keurig van 12.30-14.30/15.00 (om 15.00 maak ik haar altijd wakker) Maar dat was 4 maanden terug dus ook wel anders...

Ik eet altijd stipt 11.45/12.00 En dan gaat ze 12.15/12.30 naar bed, dan is ze echt moe. In de ochtend is ze 6.00/6.30 wakker.

Geef het de tijd! Hij moet eraan wennen om van 2 korte dutjes 1 lange te maken.

Hier trok ze het gelukkig wel altijd goed tot de avond, ook al sliep ze in de middag maar 45-60 minuten dus ik vond het nooit zo'n ramp. Maar nu ze gewoon weer 2-2.5 uur slaapt is dat heeeeeerlijk voor mezelf ;)
 
Schijnbaar hebben veel kleintjes rond die leeftijd zo'n periode. Ons zoontje is ook nooit een goeie slaper geweest en deed dit ook rond die 14 maanden. Wij zijn ook overgegaan op 1 slaapje, omdat hij zijn middagdutje ging weigeren. 
Volgens het boekje erg vroeg, maar je hoort het vaker. In die periode werd ons zoontje ook tussen 5.30 en 6.00 wakker en begon gelijk te huilen, we moesten er dus wel uit met hem.
Wij deden hem dan rond half 12 naar bed en hij werd dan 45 minuten later weer wakker. 
Rond 17.30 brachten we hem dan weer naar bed, zodat hij niet verder oververmoeid raakte. 
Het arme kind had het zo zwaar met zichzelf en wij waren ook kapot.
Na een paar weken werd het langzaam aan weer 6.15 en daarna 6.30 en konden we de rest  ook weer verschuiven naar 12.00 en 18.00.
Een week nadat alles weer normaler was, stond hij op en zette zijn eerste stapjes!
Nu met bijna 21 maanden slaapt hij tot 6.30 a 7.00, van 12.30 tot 13.30/14.00 (soms een uitschieter naar 14.15) en om 19.30.
Het komt allemaal goed, maar het heeft tijd nodig en waarschijnlijk is je kleintje met allerlei grote ontwikkelingen bezig ? nog even volhouden!
 
Met 14 maanden naar 1 dutje is heel normaal in mijn ogen. Ik werk op een kinderdagverblijf en 80% van de kinderen maakt die overstap op 14 maanden. Een ander deel rond 12 maanden al en weer een ander deel gaat pas met 17/18 maanden naar 1 dutje. Dat zijn échte slaapkoppen en die slapen gerust tot 18 maanden 2x 2 uur per dag én 12/13 uur per nacht. En die kinderen slapen serieus tot 3.5 a 4 jaar nog een paar uur in de middag.
Heerlijk, maar dat vind ik ook bizar want zo is het bij mij thuis nooooooit. Dus het is erg verschillend, maar met 14 maanden overstappen naar 1 dutje is helemaal gemiddeld!

Mijn kinderen zijn ook geen heel goede of lange slapers. Middagdutje nu dus wel 2 a 2.5 uur, maar in de nacht slapen ze van 20.00-6.00/6.30. De oudste is 3.5 jaar en doet al een jaar geen middagdutje meer, maar slaapt ook niet meer uren in de nacht dan haar zusje. Kinderen die keurig om 19.00 slapen en dan tot 7.00 of langer, dat ken ik niet. En dan zwijg ik nog van de gebroken nachten, want elke nacht moet ik er toch vaak wel minimaal 1x uit...

Maargoed, ik heb het los gelaten dat mn kids 'weinig' slapen in vergelijking met anderen. Blijkbaar hebben ze hier gewoon genoeg aan. En eerder naar bed brengen dan 19.30/20.00 heeft totaal geen nut, want dan slapen ze gewoon niet.

Zet dit gewoon door zo, je kan terug gaan naar 2x slapen maar dat lost niks op. Want dan moet je over een maand toch terug naar 1x slapen en gebeurt exact hetzelfde.

Ik probeerde mn dochter nog wel eens in ons bed te nemen als ze al na 45 minuten wakker was uit het middagdutje en dan sliep ze soms tóch nog door. Of ze lag in ieder geval nog een half uurtje lekker te tutten. Dat was al beter dan gelijk naar beneden gaan en spelen.

Succes! Het komt echt goed, geef je kindje wat weekjes de tijd. En als hij in de middag gewoon gezellig is, heeft hij hier nu genoeg aan. Uiteindelijk red hij het er op. Er komt een dag dat het dutje vanzelf wat langer gaat duren!
 
Terug
Bovenaan