heel onzeker...

hoi mama's,

Ik ben momenteel erg onzeker...
Onze kleine man van 16 maanden kan nog niet zo veel als ik andere kindjes van deze leeftijd zie kunnen... Ze zeggen wel, ach, dan kan hij vast andere dingen heel goed! maar ik kan het daar toch niet echt mee eens zijn, het is echt geen rappe...
Wat me vooral onzeker maakt is dat hij nog niet:
Zelfstandig uit een bekertje kan drinken, hij wil de beker niet  zelf vasthouden!
zelfstandig eten kan oplepelen met een lepeltje/ vorkje (bijt alleen op de achterkant)
kan lopen (wel kruipen)
kan praten (zegt alleen papa en sssjah = visje)

bovenstaande dingen lijken me toch wel één van de zaken die hij toch al wel een beetje onder de knie zou moeten hebben rond deze leeftijd...
Het is vooral dat ik op het KDV zie dat leeftijdsgenootjes minstens 1 of 2 van het bovengenoemde wel redelijk kunnen.

ik wil mijn mannetje zeker niet vergelijken hoor! maar ik vrees nu al de brief van het CB voor de 18-maanden check! (ons CB is nogal kortzichtig hierin vandaar)
zijn er mama's die dit bovenstaande herkenen?

Hier precies hetzelfde "probleem"

Sam (20-11-2007) loopt sinds 14 maanden maar hij zegt nog geen herkenbaar woord! Wel mama maar ik denk niet dat ie zelf echt snapt wat ie daarmee bedoeld..hij brabbelt alleen nog.
Wel herkent ie woorden en liedjes zoals hallo meneer de uil..want dan gaat ie meteen de meneer de uil knuffel pakken..dus het zit er wel!

Als ik hem een vork of lepel geef gaat ie erop zitten knagen en het komt niet eens bij hem op om er zelf van te gaan eten..Hij knaagt trouwens nog echt op alles!! Krantjes, reclamefolders, schoenen, de rand van de box..alles wilt ie nog opeten!

Als ik een boterhammetje in stukjes voor zn neus zet gaat ie er mee over de tafel wrijven en stopt ie heel af en toe eens zelf een stukje in zn mond..hij gaat er eerder mee om alsof t speelgoed is.

Sam weet trouwens ook nog niet hoe die een fles kan drinken terwijl ie staat! hij moet er echt nog bij liggen..en een tuitbeker wilt ie absoluut niet en gaat ie alleen maar mee spelen omdat het zo leuk klotst haha!

Ik denk ook weleens: pfff wanneer gaat t er nou een keer van komen want we doen zo ons best om die woordjes te oefenen enzo..maar ik realiseer me ook dat ieder kind zich anders ontwikkelt en misschien vinden onze kindjes andere dingen even interessanter dan leren praten e.d.

Zodra ze hun eerste echte woordje zeggen gaat de vlag uit haha

gr an

hoi
het kan je erg onzeker maken he,maar moet je niet doen hoor,weet je het komt vanzelf wel,ws is jouw kindje gewoon zo van vind het allemaal wel best.en voor je het weet doet ie alles.gr wendy

Ach het is zo wisselend met de kinderen, sommigen zijn weer heel snel met dingen anderen weer heel langzaam en anderen gewoon middelmatig.... Als je maar wel telkens wat ontwikkeling blijft zien is denk ik het belangrijkste! Zolang ze dat doen is het vaak wel goed volgens mij. En wat je vaak ook ziet dat het dadelijk in een keer heel hard gaat met veel dingen. Ineens heel veel praten, lopen rond deze leeftijd kan soms van de een op andere dag gaan. En joh die beker ( Gwenn doet het toevallig wel na veel veel tsimulance op het kdv ) dat doen er nog maar weinig echt helemaal goed zelf op deze leeftijd, zo ook het goed gecoordineerd eten met vork of lepel. Ik zou het wel in de gaten houden, maar echt zorgen hoeft nog niet volgens mij hoor

Hoi,

ieder kind ontwikkelt zich in zijn / haar eigen tempo. Sommige kinderen wachten net zo lang, totdat ze een vaardigheid onder de knie denken te hebben en dan ineens kunnen ze het. Andere kinderen stuntelen net zo lang door, tot ze het kunnen.

Je zou je kindje kunnen ondersteunen met een kinderOmega (Omega 3 en 6: visolie). Dit helpt bij de groei van de hersentjes en zenuwbanen. Het is geen wondermiddel, maar uit onderzoek is gebleken, dat kinderen er zeker baat bij hebben (ze kunnen zich bijv. beter concentreren en makkelijker leren).
Daarom wordt op het CB ook altijd geadviseerd, om boter op brood te doen en in olie of boter te braden: deze vetten zijn nodig voor de opbouw van de hersentjes.

Groetjes, Marijon

hoi
van de 4 dingen die jij noemt kan onze Ben alleen al lopen.
De rest doet hij echt nog niet. Hij probeert wel te eten met vork of lepel, maar lukt neit echt. Uit een beker drinken kan hij alleen met hulp van ons en praten doet hij nog helemaal niet, alleen brabbelen de hele dag.
Ik   maak me som sook wel zorgen dat andere kindjes dingen al wel kunnen.
Maar we moeten ons geen zorgen maken, elk kindje is anders en over een paar jaar kunnen ze echt allemaal lopen en praten hoor!
groetjes
Mama van Ben

Terug
Bovenaan