Heel veel moeite met lichaam accepteren

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben benieuwd of iemand hier dit misschien herkent.. in mijn omgeving is dit namelijk voor niemand herkenbaar. En dit is lekker anoniem.</p><p>Even wat achtergrond: ik ben eind juli bevallen van een prachtig jongetje. We zijn gezegend met hem, hij is ontzettend lief en makkelijk, slaapt goed (nog niet door ‘s nachts maar dat is prima) en ik heb ook nog eens een zwangerschap gehad zonder problemen. Ik merk alleen één ding en dat is dat ik heel heeeel veel moeite heb mijn nieuwe lichaam te accepteren. Dit heeft zijn weerslag vervolgens op alles, op mijn geluksgevoel, relatie en op de manier waarop ik naar mezelf kijk. Ik voelde dit tijdens de zwangerschap al een beetje aankomen. Waar iedereen zei ‘geniet van deze tijd’ kon ik dat helemaal niet. Het ‘uit handen geven’ van je lichaam voor iets groters en belangrijkers dan jijzelf (jouw kindje) en daarvoor bepaalde dingen ook moeten laten vond ik moeilijk (zoals bepaalde sporten). En ook mijn veranderende lichaam vond ik toen al lastig. Iedereen zei ‘wacht maar tot je hem straks in je armen hebt, het is het allemaal waard’ en ik was zo blij toen hij er eindelijk was ❤️ Maar heel eerlijk, de moeite met mijn lichaam nam niet af - nam eerder toe (er zat immers geen baby meer in, maar zag er totaal anders uit dan voorheen). Volstrekt niet realistisch natuurlijk om vlak na een bevalling al zo naar jezelf te kijken! Maar ik kon het niet helpen. Nu is mijn zoon 13 weken en mag ik al een tijdje weer sporten. Ik doe dit ook zo’n 3 a 4 keer in de week, maar blijf het echt vreselijk vinden naar mezelf te kijken in de spiegel of ‘oude’ kleding van mezelf aan te doen. <br />Is er iemand die dit herkent?!</p><p>Het gekke is dus.. ik heb nooit een eetstoornis of iets gehad. Ik woog me zelfs nooit! Kon altijd eten wat ik wilde (en deed dat ook). Sport ook al sinds ik me kan herinneren veel en kan daar ook lekker m’n energie of stress kwijt. Maar er lijkt iets in mij veranderd te zijn, doordat ik m’n lichaam niet meer herken. Vroeger wist ik heel goed wanneer ik bijvoorbeeld even de drop moest laten staan (als m’n broek strakker zat) en dat deed ik dan, om de week erna gewoon weer prima in m’n vel te zitten. <br /><br />Goed, is een heel verhaal geworden.. ben benieuwd of iemand dit herkent en misschien tips heeft.</p>
 
Snap het helemaal! Het heeft een jaar geduurd voordat ik weer oké was met mn lichaam. Het leek net of ik een set extra ribben er bij had en mn heupen en billen 2 x zo breed waren. Ik paste wel nog prima in mn oude kleding en was ook gewoon al mn kilo's kwijt. Een week na de bevalling 10 kilo en de overige 4 binnen 2 maanden. Voor de buitenwereld leek ik blijkbaar heel snel weer in shape maar zo voelde het niet. Herkende het ook niet van mezelf omdat ik er voorheen ook nooit aandacht aan besteedde, maar het voelt gewoon anders.
Uiteindelijk heeft een nieuwe garderobe die meer aansloot op mn 'nieuwe lichaam' en dus een jaar de tijd geholpen. Nu ben ik dus weer 8 maanden zwanger van nummer 2 en ben benieuwd hoe ik het dit keer na de bevalling ga ervaren..
 
Zeer herkenbaar hoor! Maar geef jezelf en je lichaam de tijd! Je lichaam doet er zeker 9 maanden over om te herstellen en dat zul je zeker merken! 
Wat misschien ook helpt is (een deel van) je oude kleding weg te doen en voor de winter lekker wat nieuws te shoppen. 
Mijn dochtertje is inmiddels 8 maanden en nee, helemaal tevreden met hoe ik eruit zie ben ik nog niet. Maar ik kan weer in de spiegel kijken en ik sta niet elke dag meer op de weegschaal (er zit bij mij nog steeds bijna 10 kg aan). 
 
Bedankt dames! Ik geef m'n lichaam de tijd en moet ondertussen toch iets verzinnen op mijn huidige zelfbeeld. Het werkt ook niet echt bevorderlijk voor mijn seksleven, haha ?. Heb er gewoon geen zin meer in omdat ik mezelf niet sexy vind (niet dat ik me perse hiervoor constant realiseerde hoe sexy ik mezelf vond maar dit merk ik nu).
Een nieuwe garderobe is misschien wel een goed idee! En IC J gefeliciteerd met de tweede en succes met de laatste loodjes!
 
Terug
Bovenaan