Hoi mama van Engel,
het volgende stuk vond ik hierover op de site:
Snap heel goed dat het behoorlijk schrikken is, maar een beetje bloedverlies kan verschillende oorzaken hebben, en hoeft helemaal meteen niets ernstigs te zijn..... hoop dat je aan het volgende stuk wat hebt, en als je het niet vertrouwd, idd gewoon je VK of huisarts bellen hoor!!!!!
Dikke knuf Ingelinge.....
Wanneer kun je bloed verliezen?
.Bloedverlies kan veroorzaakt worden omdat het bevruchte eitje zich in de baarmoederwand innestelt. Ook een blaasontsteking kan voor wat bloedverlies en een branderig gevoel bij het plassen zorgen. Een blaasontsteking verdwijnt overigens niet vanzelf. Daarvoor zal de huisarts je een antibioticum voorschrijven. Vertel wel dat je zwanger bent, zodat de arts een middel kan geven dat geen kwaad kan voor je baby.
Ook meteen na het vrijen kun je wat bloed verliezen. De zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat je baarmoeder en de baarmoedermond nu extra doorbloed zijn. De bloedvaatjes liggen aan de oppervlakte en kunnen tijdens het vrijen makkelijk openspringen. Het bloeden stopt vanzelf, ook al duurt het soms 24 tot 36 uur.
Soms verlies je maanden achtereen wat bloed op momenten dat je eigenlijk een menstruatie zou moeten hebben. Deze ‘menstruatie’ duurt een paar dagen en het bloedverlies is minder dan als je ongesteld bent. De oorzaak hiervan zijn de wisselende (zwangerschaps)hormonen. Het bloeden gaat vanzelf over..
...Wanneer moet ik me zorgen maken?
.Verlopen de eerste weken van de zwangerschap zonder problemen en krijg je opeens flinke buikpijn en verlies je bloed, dan kan er sprake zijn van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Het vruchtje heeft zich dan niet ín de baarmoeder genesteld, maar daarbuiten. Een echo geeft al snel duidelijkheid hierover.
Bij een ‘mola-zwangerschap’ verlies je ook wat bloed. Je baarmoeder lijkt te groot voor de duur van je zwangerschap. Op de echo is te zien dat in plaats van een vruchtje en een kloppend hartje de baarmoeder gevuld is met vele kleine blaasjes. Kort na het ontdekken van de mola-zwangerschap word je gecuretteerd. Ook wordt vaak een longfoto gemaakt, omdat de blaasjes zich soms naar je longen verspreiden. Vaak word je behandeld met medicijnen en zul je een poos moeten wachten voordat je opnieuw zwanger wordt.
Verlies je bloed en/of vocht en heb je menstruatieachtige buikkrampen, dan kan dat wijzen op een miskraam. Blijft de baarmoeder zich samentrekken, neemt bloedverlies en pijn toe en verlies je ook nog stolsels en stukjes weefsel, dan is de kans groot dat je een miskraam hebt. Een echo geeft uitsluitsel..
...Wanneer moet ik m'n verloskundige of arts waarschuwen?
.Als je een beetje oud bruin bloed verliest, kun je afwachten wat er gaat gebeuren. Is het bloed helderrood dat blijft doordruppelen en heb je ook buikpijn en/of koorts, bel dan meteen. Verlies je flink wat bloed of bloed met stolsels en weefsel, neem ook dan snel contact op. Bij twijfel en ongerustheid: altijd bellen!.
...Kan ik er zelf iets doen om bloedverlies te stoppen?
.In de meeste gevallen stopt het bloedverlies vanzelf. Bij een dreigende miskraam, een mola-zwangerschap of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kun je niets doen om het bloedverlies te laten ophouden.