Heel weinig drinken en fles weigeren

Hallo mama's,

Onze dochter Fien van 4 maanden weigert sinds een week haar fles leeg te drinken. Ze krijgt 4 x 200 cc. Van de 200 cc haalt ze maximaal 120 cc, soms zelfs maar 80 cc. Soms wil ze helemaal geen fles, ondanks honger. Verder is ze heel gezellig, slaapt ze gewoon tussen de flessen door en slaapt 's nachts ook goed. Speen met meer gaatjes heb ik al geprobeerd; hetzelfde verhaal. Ik maak me nog niet heel veel zorgen, maar wil toch graag weten of er mama's zijn die dit herkennen en tips hebben hoe ik Fien weer goed aan de fles krijg!

Groeten van Simone
(mama van Mees en Fien)
 
Hoi,
Ik herken er wel wat van.
Lieke heeft dat ook de afgelopen week gedaan. Ze begon ook wat meer te spugen en leek last te hebben van maagzuur.
Ze had wel honger, maar krijste als ze moest eten.
Uiteindelijk ging ze wel eten, maar  dronk soms ook maar 80 cc ofzo. Lieke krijgt nu 5 voedingen van 150 cc, maar die drinkt bijna nooit leeg. Ze was ook erg onrustig tijdens het drinken.
Vanmorgen naar huisarts geweest, omdat ik me zorgen maak  en die denkt aan reflux. (Dus maagzuur dat omhoog komt) Waarschijnlijk heeft ze daar last van. We moeten nu nutriton in haar fles doen, waardoor het wat dikker wordt en minder snel omhoog kan komen.
Nu 2 flessen gegeven, en het lijkt wat beter te gaan. Lieke krijgt sinds 2 weken nutramigen 1 met LGG omdat we vermoeden dat ze een koemelkallergie heeft. (ze had heftige krampen) Daarvan zou ze ook wat last van maagzuur kunnen hebben.
Morgen moeten we naar de kinderarts voor controle omdat Lieke prematuur is. Daar zullen we het ook allemaal even bespreken.
Oja, Lieke poept ook moeilijk sinds deze voeding. Misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft. Door de nutriton zou ze ook beter kunnen poepen.
Nutriton is in de supermarkt te verkrijgen.
Succes en hou me op de hoogte!
Liefs Esther
 
Hoi,

Isa heeft ook nutragimen en poept soms heel moeilijk maar meestal normaal, deze is wel groen van kleur.
Isa drinkt sinds twee weken helemaal niks meer ze,heeft lang niet met een fles gedronken maar het ging toch allemaal redelijk goed ,zij is na haar geboorte geholpen aan een hernia diafragmatica en twee keer aan een ernstige reflux, aanstaande zondag word ze weer opgenomen omdat we denken dat er weer een ernstige reflux is ontstaan.
verschuiving van de maag door het middenrif.
We houden er alvast rekening mee dat ze weer zal worden geopereerd.

groetjes monique
 
Hoi Simone
Mijn zoontje is nooit een grote eter geweest, maar  toen hij 3,5 maand was  wilde hij net als Fien niet of bijna niet drinken.
Het consultatiebureau zei toen dat ik me nog geen zorgen hoefde te maken zolang hij maar  minimaal een halve liter binnen kreeg.  
Na 1 week dronk hij weer (voor zijn doen) gewoon.  Waarom hij opeens moeilijk deed heb ik nooit kunnen achterhalen.

Het zou ook kunnen dat misschien jouw kindje  eventueel al toe is aan groente of fruithapje??? Ik weet niet of je een voorstander van bent om hier al vervroegd mee te beginnen, maar ik las toevallig van de week dat wanneer je kindje niet meer zo zot is op de fles/ borstvoeding dit een teken kan zijn om met vaste voeding te beginnen.  
Veel sucees!
Megin
 
mijn dochter heeft dit ook een paar weken gehad. Ik probeerde van alles, maar ze wilde gewoon niet. Het is vanzelf overgegaan en nu drinkt ze haar fles altijd helemaal leeg. Zolang ze tevreden is zou ik me ook absoluut geen zorgen maken!
groetjes
 
mijn dochtertje heeft dit ook gehad in de leeftijd van 2-6 maanden dat ze niet wilde drinken, ze begon al te krijsen zodra ze de fles al zag aankomen maar met veel geduld en doorzetten hebben we er toch genoeg voedingen in gekregen. Ook hebben wij allerlei verschillende spenen en flessen geprobeert maar niks hielp en bij het cb wisten ze het ook niet en het was volgens hun geen probleem omdat ze meer dan genoeg aankwam. Het is bij mijn dochtertje van de een op de andere dag opgehouden en sindsdien drinkt ze graag uit de fles. Ik hoop dat jou kindje ook snel weer goed gaat drinken!
 
Bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat het vaker voorkomt. Fien is nog steeds wat wisselvallig qua drinken. Het is inmiddels wel zo dat bij echte honger ze de fles netjes leegdrinkt. Ik heb goede hoop dat het langzaamaan weer normaal gaat worden. Ze krijgt in elk geval haar minimale hoeveelheid binnen van 500 cc, dus dat stelt me gerust!
Groetjes!
 
Hoi!
Het kan heel goed dat het een fase is. Ze heeft er wel de leeftijd voor.
Zo rond de 4 maanden verander het automatisch zuigreflex. Ze worden zich dan bewuster van het drinken en lijken soms niet meer te weten hoe het moet of ze hebben gewoon geen zin. Maak je geen zorgen zolang ze de minimale hoeveelheid voeding binnen krijgt, ze genoeg natte luiers heeft en blijft aankomen. Mijn zoontje had bij 4 maanden precies hetzelfde. Ik geef borstvoeding en hij wilde ineens de linker borst niet meer, schreeuwde de heleboel bij elkaar maar had wel honger. Ik heb hem toen in een andere houding gevoed en toe wilde hij wel drinken. Dit duurde ongeveer een maand en inmiddels kan ik hem weer gewoon voeden. Een vriendin van me had hetzelfde. Haar dochter reageerde door inderdaad de fles niet meer leeg te drinken.
 
Terug
Bovenaan