Heftige dromen

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 35 weken zwanger van ons eerste kindje.
Ik zit ergens mee, en dat is dat ik sinds een week zo intens heftig droom. Ik kan iedereen droom feilloos herinneren en dat houdt me overdag heel erg bezig. "Bang" om iedere avond weer slecht te gaan slapen. Afgelopen nacht tot 3 keer aan toe gedroomd dat mijn moeder was overleden. Zij zit op dit moment in een heel heftig traject van borstkanker en is in een maand tijd 3 keer geopereerd... zo ook gisteren.

Ik vraag mij af of meer dames hier last van hebben, en of ik er wat aan kan doen. Word er namelijk moedeloos van en zoals ik al zei: overdag veel mee bezig.

Veel liefs.
 
Hoihoi,
Wat naar om te horen vooral omdat je moeder zo ziek is ☹️.
Ik heb zelf ook het idee dat ik intensiever droom dan voor de zwangerschap dus het is zeker niet gek. Hoewel ik er minder last van heb dan jij denk ik gezien je situatie.
Misschien zou mediteren kunnen helpen? Het klinkt heel zweverig maar ik doe het iedere dag tien minuutjes om mijn hoofd leeg te maken. Of het kan je begeleiden aan andere dingen te denken, zoals bewustwording van je lichaam of loskoppelen van je gedachtes. Daardoor heb je misschien meer rust in je hoofd voordat je gaat slapen en droom je misschien minder heftig. Er zijn veel apps of youtube filmpjes die je hierbij kunnen helpen. Het is wel iets wat je meestal wat langer moet doen voor een langduriger effect omdat het ook oefening vereist. 

Succes en sterkte! 
 
 
Geen tips maar wel herkenning. Ik droomde ook heel realistisch en vaak angstig tijdens de zwangerschap. Het schijnt erbij te horen helaas. 
 
Ow ja door de zwangerschapshormonen droom ik ook intenser en levendiger dan voordien en in jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen dat je dromen nogal beangstigend kunnen zijn. Misschien helpt het ook om iedere ochtend je droom van je af te schrijven in een schriftje ofzo? Ik denk ook wel dat hoe meer je ermee bezig bent, hoe groter de kans is dat je 's nachts weer zo heftig droomt. Je hersenen verwerken tijdens je slaap ook steeds de gevoelens en indrukken van die dag. En inderdaad mediteren, mindfulness, geleide ontspanningsoefeningen om in slaap te vallen en je hoofd leeg te maken en even te ontprikkelen, kunnen helpen. Succes!
 
Ik herken het ook zeker!

Wat ook kan bijdragen, is je lichaamstemperatuur tijdens je slaap. Als deze hoger ligt, droom je ook levendiger. Dat is ook de reden dat vrouwen vaak levendige dromen als eerste zwangerschapssignaal herkennen, voor een positieve test.

Ik heb hier in het verleden, bij het slikken van antidepressiva, ook veel last van gehad (was een bekende bijwerking), en merk het nu tijdens mijn zwangerschap weer.

Ik merk dat, als ik let op de temperatuur van de kamer, wel minder intensief droom.

Misschien dat je hier iets mee kunt?
 
Gekke en soms nare dromen zijn bij mij ook zeker aanwezig. Het was voor mij zelfs de eerste aanwijzing dat ik weer zwanger was. Ik droomde 2 nachten weer super heftig, mijn man en ik waren bezig voor een tweede kindje en toen wist ik eigenlijk meteen dat het raak was.

Super naar om te lezen dat het bij jou ook strookt met wat er echt gaande is in je leven. Onthoud wel dat dromen je eigen hersenspinsels zijn en dat ze wel iets kunnen betekenen, maar die betekenissen komen uit jouw gedachten. Dromen voorspellen niets.
Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap en sterkte met je moeder. X
 
Dan is het een heel heftige tijd voor je. Ik herken het wel heel erg. Mijn vader is overleden toen onze zoon 1 dag oud was. Het eerste wat ik droomde toen ik weer zwanger was dat mn vader nog leefde. Elke ochtend bespreek ik met mijn man wat ik gedroomd heb en idd opschrijven of mediteren helpt ook!
 
Hoi,
Ja ik herken dit idd ook van mijn zwangerschappen en ik werd soms wakker en dan was mijn gezicht nat, ik denk van tranen? En idd vaak vervelende dromen! Ik droomde vaak dat mijn vader overleed (heeft een hersenbloeding gehad)
De tip hierboven hielp bij mij ook, kouder slapen geen deken alleen m'n overtrek of voetjes buiten de deken. Had het idee dat het toen minder heftig was.
Heel veel succes en geluk!
 
Terug
Bovenaan