Helaas een potjeskind!!!!

Jasper krijgt nu sinds 3 weken groente en ik vrees dat hij een potjesliefhebber is. Ik heb een aantal keer zelf verse groente gemaakt voor hem, maar hij wil het niet. Ik heb bloemkool en broccoli geprobeerd. Van de bloemkool heeft hij een beetje gegeten, maar het was waarschijnlijk nog niet fijn genoeg, hij moest kokhalzen. De broccoli wilde hij helemaal niet, maar ja, dat is misschien een smaak waar ze erg aan moeten wennen. Maar zelfs van de worteltjes die ik vers had gemaakt en met een staafmixer had gepureerd, heeft hij maar een aantal hapjes gegeten, dit terwijl het lekker zoet is (worteltjes uit potje vind hij heerlijk)
De potjes vindt hij wel lekker.
Zou hij heel erg moeten wennen aan een andere stuctuur van het voedsel als het zelf gemaakt is, want die potjes zijn natuurlijk zo fijn als ik weet niet wat. Ik hoop echt dat hij vers wil gaan eten, want dat is toch wel beter/gezonder denk ik en ook goedkoper. In die potjes zit ook vaak appelsap en dat vind ik toch niet altijd zo'n prettig idee.

Heeft iemand misschien tips voor me hoe ik hem aan de zelfgemaakte groente krijg. Hebben jullie kindjes dat ook gehad, dat ze liever potjes wilde?

Daarnaast probeer ik hem na het fruit wat water, thee of diksap te geven, maar hij wil dat ook niet echt, wat een eigenwijs mannetje he. Daarom geef ik hem nu nog een klein flesje melk na het fruit, is dat erg? Hij moet toch wat drinken na het fruit lijkt me.

Nou, alle tips en ervaringen zijn welkom.

Hoi

Onze oudste was ook een potjeskind. Wou ook geen vers eten.
Nu de jongste hebben we eten gegeven volgens de Rapley methode. Hapklare stukken aanbieden. Dus dat ze het zelf in de mond doen. Zo wennen ze aan de structuur en het grove eten.
En met het drinken van je kindje, gewoon blijven aanbieden ze krijgen vanzelf een keer de smaak te pakken.
Succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

Tam

Hoi hoi,

Ja lastig af en toe he!!! Maar geef de moed niet op hoor! Gewoon blijven proberen. Mijn kleintje vond eerst ook mijn bloemkool niet zo lekker. Toen heb ik het wat smeuiger gemaakt door wat kookvocht toe te voegen en dan te pureren. Je kan ook wat melk toevoegen of afgekolvde borstvoeding. Af en toe wat zelfgemaakte potjes uitproberen.

Mijn meid kreeg in het begin potjes (vond ik iets makkelijker) maar nu krijgt ze alleen maar zelfgemaakt. Ze zijn gewend aan het ene en als je dan wat anders probeert hebben ze er ff tijd voor nodig!!

Succes ermee en niet te moeilijk denken hoor! het is nog bijvoeding dus ze hoeven het niet meteen allemaal te kunnen.

Hoi,

Hier een kleine meid van 15 maanden die het niet zo heeft op groente. Als ze een potje eet dan krijgt ze een 6 maanden potje. De andere potjes met stukjes krijg ik er echt niet in. Vers heb ik vaak gedaan en dan een appeltje meegekookt dat ging redelijk. Nu eet ze af en toe groente in hapklare stukken, maar haar voorkeur gaat uit naar vlees, of pasta met aparte sauzen, quiche. Ach zo zie je maar kinderen willen nooit waarvan jij denkt dat het goed is.

Verder was drinken hier buiten melk ook geen succes, maar gewoon blijven proberen. Ze drinkt nu een grote beker thee, roosvice, water. Sommige dingen hebben echt tijd nodig. En ze zijn nog maar klein dus hun maag is ook erg klein.

Succes

Voor Xander heb ik het altijd vers gemaakt (soms is een potje natuurlijk wel handig, maar vanwege allergie konden we bijna geen potjes "gebruiken")

Ik maakte dan in de babycook vanalles voor 'em en dan vrieste ik sommige potjes in.

Xander eet bijvoorbeeld graag witlof, maar dan stoom ik er in plaats van witlof, kip en aardappels ook nog een half peertje door heen. Of inderdaad een beetje borst/opvolgmelk/kookvocht.

De diëtiste zei destijds tegen me dat een potje alles bevat wat ze nodig hebben en dus helemaal niet slecht is, maar dat het voor de 'smaakbevordering' wel beter is dat ze pure smaken "aangeboden" krijgen.

Wat een verhaal he?

Suc6,

Groetjes Kirsten

Af en toe een potje is wel handig als je ergens naartoe gaat en vind dat ook geen probleem. Denk inderdaad dat die potjes best van goede kwaliteit zijn. Toch vind ik het fijn als hij vers eet.

Vanmiddag heb ik verse pompeon gemaakt en dat heeft hij heerlijk opgegeten
Hoop dat het met andere groente ook beter zal gaan.

Ik ben net begonnen met mijn dochter groente te geven. Ik heb tot nu toe verse gemaakt en dat eet ze gelukkig wel. Ik heb dus geen ervaring hiermee. Misschien is het een idee om wat vers gepureerde wortels door een potje wortels of bloemkool te doen. Zo hou je de smaak van de potjes en wordt de structuur net iets grover. Heb je voor de smeuigheid al eens geprobeerd groente te pureren met wat melk?
In het boek opperdepop van de AH staan nog wel wat recepten en tips voor 'moeilijke' eters... misschien is dat een idee?

Terug
Bovenaan