Hallo Linde, ik kan begrijpen dat dit schrikken is. Vanuit mijn eerdere zwangerschappen heb ik altijd van de verloskundige meegekregen dat als je helderrood bloedverlies hebt, je altijd even moet bellen. Al is het om geruststelling te krijgen als je je zorgen maakt. Dus ik zou dat zeker doen. Ik heb op Oudersvannu.nl gekeken naar informatie over bloedverlies tijdens de zwangerschap. Ik heb hierbij het volgende gevonden. De informatie die ik hieronder heb samengevat komt uit een artikel dat medisch beoordeeld is door een gynaecoloog:
Bloedverlies tijdens zwangerschap
Misschien denk je bij vaginaal bloedverlies vroeg in de zwangerschap meteen aan een
miskraam, maar dat is niet altijd het geval. Het is wel belangrijk om vaginaal bloedverlies
tijdens de zwangerschap serieus te nemen. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Meld het dus altijd bij je
verloskundige of
gynaecoloog als je bloed verliest. In het
begin van de zwangerschap word je bij bloedverlies vaak doorgestuurd voor een
echo, zodat gekeken kan worden of he een miskraam is. Een knipperend vlekje op de echo dat duidt op een kloppend hartje, zegt niet alles over het verloop van de zwangerschap. Maar het is natuurlijk wél heel belangrijk en geruststellend op dat moment.
Bloedverlies aan begin van zwangerschap
Bloedverlies tijdens de zwangerschap komt best vaak voor, zeker
in de eerste weken. Bij 20 tot 30% van de zwangerschappen treedt in de eerste maanden licht bloedverlies tijdens de zwangerschap op. Er kunnen allerlei oorzaken zijn. Onschuldige oorzaken, maar er kan ook meer aan de hand zijn. Zo kan bloedverlies wijzen op een miskraam. Zeker bij een prille zwangerschap, waarbij je nog geen kloppend hartje op een echo hebt gezien. Als je nog geen echo hebt gehad en bloed verliest, is de kans ongeveer 50% dat er sprake is van een miskraam. Heb je al wel een echo gehad en was er een kloppend hartje te zien? Dan is de kans groot dat het gaat om onschuldig bloedverlies. De meeste miskramen gebeuren voordat het
embryo een hartje heeft ontwikkeld. In 95% van de gevallen verloopt de zwangerschap vanaf dat moment goed.
Hoe ziet bloedverlies tijdens de zwangerschap eruit?
- Bruin bloedverlies: Als je maar een klein beetje oud, bruin bloed verliest, kun je eventueel nog even afwachten wat er gaat gebeuren.
- Helderrood bloedverlies: Is het bloed helderrood, blijft het druppelen en heb je ook buikpijn en/of koorts? Bel dan meteen.
- Veel bloed of bloed met stolsels en weefsels. Verlies je flink wat bloed of bloed met stolsels en weefsel? Neem dan snel contact op met je verloskundige of het ziekenhuis. Probeer stolsels op te vangen. Als het om een miskraam gaat, kan dit embryonaal weefsel zijn. Daar kan de verloskundige of gynaecoloog naar kijken. Ook kan je een foto maken van het bloedverlies, zodat je verloskundige ook kan zien hoe het eruit zag.
Je verloskundige of arts vertelt je wat er verder moet gebeuren. Misschien moet je het verloop van het bloedverlies een paar dagen afwachten of misschien kun je direct terecht voor een echo. Dat verschilt per situatie. In de meeste gevallen stopt het bloedverlies vanzelf. Bij een dreigende miskraam, een mola-zwangerschap of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kun je niets doen om het bloedverlies te laten ophouden.
Is de baby bij bloedverlies in gevaar?
Of je baby bij bloedverlies in gevaar is, hangt af van de oorzaak en de situatie. Onschuldig bloedverlies tijdens de zwangerschap, zoals een gesprongen adertje in je vagina, is niet gevaarlijk voor de baby. In principe is bloedverlies niet direct zorgwekkend, maar het is wel logisch dat je er ongerust van wordt.
Verlies je bloed, dan is het dus sowieso verstandig om je verloskundige te bellen. Zeker bij bloedverlies aan het eind van de zwangerschap: dan kan er wel een levensbedreigende situatie voor je kind ontstaan en moet er snel ingegrepen worden.
Ik hoop dat het iets onschuldigs is dat je snel tot rust kan komen!
Als je nog vragen hebt of je wilt je ei kwijt, laat het ons weten.
Hierbij de link voor het volledige artikelen:
Bloedverlies als je zwanger bent, is schrikken. Vaak is de oorzaak van bloedverlies tijdens de zwangerschap onschuldig. Hoe komt het? En waar wil je op letten?
www.oudersvannu.nl