Helemaal emotieloos

Hallo,

Ik ben even benieuwd of meer mensen dit ervaren... Momenteel lig ik in het ziekenhuis met 39 weken en bijna 5 dagen. Ze wilden me afgelopen zondag graag hier houden omdat ze denken dat ik een zwangerschapsdepressie heb (al een hele tijd) en dat wilden ze in de gaten houden. Nu of het een depressie is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het afschuwelijk is en ik vroeg me af of meerdere vrouwen hier last van hebben of hebben gehad. Echt somber voel ik me niet.. Toch niet voortdurend. Wat ik wel voel is NIKS. Ik voel niks, geen emoties, geen blijdschap of vreugde omdat het kindje er over een paar dagen is waarschijnlijk... Echt werkelijk niks. Wat ik wel voel, of eigenlijk wéét is dat het écht de hel is. Zeker vergeleken met de persoon die ik normaal ben. Altijd opgewekt, ik kon overal van genieten, van de kleinste dingen. Misschien was ik zelfs een beetje TE overgevoelig/emotioneel.. En het kindje, écht wel super gewenst hoor!! Inmiddels al 7,5 jaar bij elkaar maar door studies e.d. hebben we het altijd maar uitgesteld. Maar op het begin van onze relatie hadden we de kindernamen al bedacht dus het kindje is méér dan gewenst zelfs. Op het begin van de zwangerschap al super veel geregeld, de box staat al vanaf maand 3 in de kamer, met 5 maanden hebben we het kamertje helemaal klaargemaakt, kast hangt vol met mooie kleertjes. En BAM nu dit. Ineens in de loop van de 5e maand. Ineens een raar gevoel van 'er klopt iets niet', ineens piekergedachten over het leven, over mensen,... Dingen waar je gewoon niet aan zou moeten denken. En dat wou ik ook niet maar er zat geen rem op. En dat is blijven sluimeren en sluimeren en aan blijven dikken.. Tot ik op een gegeven moment heel de connectie tussen mij en de wereld en mij en mezelf ben kwijtgeraakt. Inmiddels voel ik dus écht helemaal niets meer qua emotie. Ik zit af en toe te huilen omdat het zoooo akelig voelt om niks te voelen, dat wel. Zeker in deze tijd dat ik niks anders dan dol gelukkig had willen zijn. Maar eigenlijk voel ik het huilen ook niet echt, het lucht niet op. Ik ben me suf aan het zoeken naar verklaringen op internet en tja.. Vind wel het een en ander, dat het toch ook hormonen zijn. Vind het alleen zo raar dat je door hormonen niks zou kunnen voelen.. Maar goed blijkbaar bestaat het en heb ik al mijn hoop gevestigd op het feit dat ik hopelijk gewoon als een normaal mens werk en dat het echt hormonen zijn... En dat het hopelijk straks helemaal opklaart. Ik vrees er wel héél erg voor dat het bij mij weer wat anders is en dat ik er niet uitkom.:( Maar goed, hoop doet leven... Als ik maar van mn kind kan houden.. Want da's ook een hele grote angst. Is er misschien iemand die zich hierin herkent?!?
 
Lieve Pamela,

Allereerst wat ontzettend rot dat je je zo voelt... En ik hoop dat je jezelf de tijd en de ruimte kunt geven om hier je weg in te vinden. Want wat ik weet is dat het met tijd en de juiste hulp goed komt. Mijn vorige zwangerschap voelde ik me somber. Het ging van een klein beetje naar volledig afgevlakt. En die vragen kan ik dit wel? Wat als ik niet van mijn kind houdt of zij niet van mij? Vragen die denk ik bij iedere zwangere vrouw wel opkomen. En als dat niet zo is chapeau! Wat mij tegenviel was het ontbreken van die zogenaamde roze wolk. Ik voelde dat niet zo ik was eerder angstig dan blij. Ik voelde me een soort alien en misschien was ik dat ook wel. Want ineens kon ik helemaal niks meer met mijn omgeving en zij ook niet zoveel met mij. Ik stortte me op mijn werk, de kinderkamer alles om maar bezig te zijn. En toen met 38 weken zei de gynaecoloog dit gaat niet meer we gaan haar halen. Toen ze er was kwam er dan toch gevoel wat was ze schattig. Maar nog steeds op de automatische piloot! Ik lag in bed terwijl het bezoek in het ziekenhuis mijn meisje van hand tot hand liet gaan. Ik onder de morfine van de keizersnede kon en deed niks. Toen iedereen weg was heb ik haar uit haar bed gepakt. En met kussens naast me gelegd. Ik heb naar haar gekeken. Haar geknuffeld en heel hard gehuild. Want ineens was daar het besef wat kostbaar. Dat afgevlakte sloeg vervolgens binnen 24 uur om in ik heb liever niet dat jullie haar aanraken. Het andere uiterste.... En daar heb je simpel weg hulp bij nodig. Want die hormonen maken je tot iemand die je nooit eerder ontmoet hebt. Ik ben doorgegaan op de automatische piloot en het duurde een half jaar voordat ik zei dit is niet ok. Ik zal je de details besparen maar leuk was ik enkel nog voor mijn kind. En niemand snapte het. Er was veel onbegrip, verwijten en boosheid van alle kanten. Uiteindelijk bij de huisarts aangeklopt en daar ven ik doorverwezen. Bij de psychotherapeut heb ik een spel gespeeld de eerste tijd. Ik kreeg medicatie wat ervoor zorgde dat de gevoelens nog verder afvlakte en dat maakte me boos!!! Let wel bij andere vrouwen was dit wel de oplossing. Maar ik was vooral boos. Door de gesprekken en het minder worden van de hormonen kwam mijn balans terug. En ik had het liefste meisje van de wereld dat helpt ook. Ik besloot rationeel dat ik weer wilde genieten het is een lange weg geweest maar op een gegeven moment ging de knop om. Ik voelde me bevrijd... En kom weer genieten. Naar zonder hulp was ik hier niet uitgekomen zomaar uitgekomen. Ik heb veel geschreven... Dat heb ik een tijd terug ritueel verbrand! En nu 29 weken zwanger van de 2e ruim 3 jaar verder Kan ik oprecht zeggen het was een fase... Iets waar ik door heen moest en sterker uit kwam. Deze zwangerschap is anders ik ben weleens chagrijnig of verdrietig maar ik voel. En dat is een groot verschil. Wat ik je kan meegeven is dat tijd heel veel heelt neem de tijd. Voel he miet schuldig je kunt hier niks aan doen! Maar accepteer alle hulp! Want alleen is het een stuk lastiger. Ik wens je veel sterkte en rust! Je kan dit! Het is  een fase!
 
Terug
Bovenaan