helemaal onder het dekbed slapen

Onze zoon jorn van 2 jaar en twee dagen ligt al een poosje in het grote bed. Het probleem is alleen dat hij helemaal naar het voeteneind toekruipt en daar onder het dekbed gaat liggen slapen. Als wij dan sávonds naar bed gaan dan ligt hij helemaal bezweet onder het dekbed. Nu ligt hij sinds twee dagen weer in het ledikantje, want ik wordt er heel onrustig van. In hoeverre kan een kindje van deze leeftijd zelf weer onder het dekbed wegkomen als ze het te warm hebben. Kan een kindje van deze leeftijd nog stikken onder dat dekbed.
 
Ook wij hebben dit gehad toen wij overgingen van ledikant naar groot bed.
Wat ik deed is het bed laag opmaken!
Dus het onderste deel van het dekbed onder het matras stoppen, zodat het dekbed maar voor de helft bovenop het matras ligt.
Dit deed ik met zowel het kleine dekbedje als met een 1-persoonsformaat!
Mocht Jorn snacht's omhoog kruipen dan kun je 'm een pyamaatje met lange mouwen en broek aandoen zodat'ie niet afkoelt.
Hoewel dit natuurlijk beter is dan dat'ie helemaal bezweet onder het dekbed ligt weg te stikken.
NB: volgens mij wordt het nog afgeraden om  bij te  jonge/kleine kinderen  een dekbed te gebruiken, juist omdat ze eronder komen te liggen.
 
Net als Josina al zei, kun je het bed idd zo laag mogelijk opmaken (heb je als je geen wieg, maar gelijk ledikant had bij je baby als het goed is ook gedaan) Verder heb ik begrepen dat kinderen vanaf 2 jaar een dekbed mogen, maar als je het niet vertrouwt, kun je ook nog een tijdje gewoon een deken gebruiken. (allicht dat een kringloop wel een gewone deken heeft, en jij hebt vastwel een wasmachine..... hoeft dus niet duur te zijn om er een dekentje bij te kopen)
 
hallo

zelf heb ik dit ook meegemaakt met mijn zoontje en hij doet het nu af en toe nog steeds hij is nu inmiddels 5 jaar.
ik zelf ben ook een ongerust type maar ik deed hem snachts als ik naar bed ging ook altijd weer terug leggen , ze doen zulke dingen toch in hen slaap .  mijn ervaring is nu, ze zijn gezond genoeg krijgen ze het te warm dan duwen ze de deken zelf van zich af en stikken gebeurt niet zomaar meer bij kinderen van die leeftijd. je moet er vertrouwen in krijgen dat ze zoiets toch doen.
groetjes patricia
 
Bedankt voor de reacties
Heb het grote bed nu laag opgemaakt en dat werkt. Durf hem alleen s'nachts nog niet in het grote bed te leggen. moet dat vertrouwen eerst weer terug winnen. s'middags ligt hij er wel in. Hij wil er sávonds ook graag in is dan erg boos dat ik hem in het ledikantje leg. Het vertrouwen komt vast binnenkort wel weer.
 
Terug
Bovenaan