Hellep! Tamiflu mag niet!

Hallo,

Ik ben nu 29 weken zwanger van ons jongetje en begin mij nu toch ook een beetje zorgen te maken over de Mexicaanse griep. Ik heb net het hele internet afgezocht en ben er achtergekomen dat wij zwangeren Tamiflu helemaal niet mogen nemen. Dus als je besmet raakt wordt dat gewoon uitzieken en hopen dat alles goed komt, toch?
Nu heb ik nog extra kans op besmetting omdat mijn oudste twee naar de creche gaan…. Die zijn echt om de klip klap ziek.
Weet er misschien iemand een alternatief voor Tamiflu? Het is toch ook geen optie om binnen te blijven en iedereen binnen te houden totdat alles weer normaal is.
En (helaas) ben ik pas in oktober uitgerekend. Dus als het pech is echt pas na de epidemie…

Groetjes,

Petra
(Mama van Dries, Anika en ?? ;-) )

Hoi,

Tamiflu mag niet? Staat dat als zeker op het internet? Op de site van mijn verloskundige staat dat wij zwangeren het wel mogen, maar in overleg met de huisarts. Die bepaald of het voor jou nodig is ja of nee. Er is nl. weinig bekend over de gevolgen van tamiflu. Ze zijn er wel voorzichtig mee maar ik heb niet begrepen dat het helemaal niet mag.
En we zullen eerst eens af moeten wachten of er wel een epidemie komt. Het is allemaal zo vaag wat die griep betreft. Eerst is het een dodelijke griep, later maken ze een hoop stampij, want help! er is een pandemie! Nou een pandemie zegt iets over de verspreiding en niet over de ernst van de ziekte. Ik denk dat het ook wel wat opgeblazen wordt allemaal. En als je de griep krijgt wil nog niet zeggen dat het ernstig is. Wij zwangeren hebben een hogere KANS op een longontsteking, maar het wil nog niet zeggen dat dat ook gebeurd. Dus probeer het een beetje van je af te zetten. Ik maak me ook weleens zorgen, dus ik begrijp je wel, maar met lijdt het meest van het lijden dat men vreest en misschien nooit op komt dagen.

Groetjes van Corina

Hallo Corina,

Misschien heb je gelijk en maak ik mij te veel druk. Maar de eerste die aan de Mexicaanse Griep in Spanje is bezweken was een zwangere!!!

Dat jouw verloskundige zegt dat je Tamiflu wel mag nemen onder begeleiding van een arts vind ik wel apart. Ik heb het toch echt op verschillende sites gelezen dat dat niet kan. Hmmm… ik zal het mijn verloskundige de volgende keer vragen.

PS: Ik heb wel gezien dat de redactie nu ook een onderwerp over de Mexicaanse griep heeft geplaatst. Ben ik dan toch niet de enige die zich zo’n druk maakt?

Hoi mama van 3,

Ik maak mij ook wel zorgen hoor, zo is het niet, want het is niet niks. Ook ik ben in oktober uitgerekend. Maar van verschillende artsen heb ik begrepen uit interviews op de radio, dat door het RIVM wel wat paniek gezaaid wordt. En de berichtgeving is nogal verwarrend. Eerst paniek! Dan valt het wel mee, en dan weer paniek! Wat moet je nu geloven? Ik denk dat we het beste er maar van moeten hopen en het proberen een beetje te relativeren.

Groetjes Corina

Hi meiden,

Tamiflu mag dan misschien niet, maar als de inentingscampagne komt dan mag je je wel laten inenten, tenminste, dat hoorde ik laatst op tv. Misschien dat dat een geruststelling is.

Gr. Tamara.

Hoi Allemaal,

Wat een gedoe met deze pandemie. IK ben geen expert, maar heb tijdens mijn studie HBO-V een extra studie gevolgd in gezondheidswetenschappen. Hierin komt een heleboel naar voren hoe bepaalde virussen en ziektes zich verspreiden.

Met de Mexicaanse griep zit het zo dat het zich onwijs snel verspreid, sneller dan Malaria. MAAR het is een vrij mild virus. Dat betekend dat wanneer je het krijgt en je er op tijd bij bent, het ook snel weer over is. Alleen wanneer je weerstand verzwakt is, door bijv ouderdom of omdat je nog klein bent en een lage natuurlijke weerstand hebt, of dus bijv zwanger bent, loop je meer kans op wat dan ook, dus ook op deze griepvirus.

Het feit dat er eerst zoveel commotie om was komt omdat toen nog niet duidelijk was hoe erg het was, en er vielen wel doden (deze doden liepen al lang met de verschijnselen en hadden geen goede medische zorg, die hebben wij wel!!)
Toen duidelijk was dat het om een mild virus ging zwakte het wat af, nu blijkt dat het virus zich wel snel verspreid want het is immers wel besmettelijk(wat normaal is in de zomerperiode) Iedereen staat gewoon op scherp, als je denkt het te hebben gewoon even laten checken, ja het is besmettelijk, maar door ons goede zorgstelsel bijna niet dodelijk!

Hopelijk kunnen jullie vanacht weer lekker rustig slapen!
Groetjes Marjanne

Ik maak me ( nog ) geen grote zorgen. Ik hou ook niet zo van dat paniekerige gedoe in de media. Als ik mij ziek voel meld ik dat aan de gynaecoloog en neem ik aan dat die verder wel weet hoe of wat met de mexicaanse griep. En volgens mij horen we wel bij de kwetsbare groep die zich eventueel kan laten inenten bij de inentingscampagne, maar ik heb me er niet echt in verdiept.

Het is zeker geen oplossing om maar thuis te blijven zitten. Mijn dochter zit ook op de creche, maar ik geloof echt niet dat ik daarom nu een verhoogd risico loop. Mijn man heeft een paar dagen in Londen op een kantoor gezeten waar (een dag later bleek) dat iemand daar de Mexicaanse griep had. Dan loop je ineens veel meer risico. Gelukkig bleek achteraf dat de persoon om wie het ging nauwelijks contact met mijn man had gehad dus we hebben goede hoop (en nog geen symptomen!).
Ik ben natuurlijk ook wel wat bezorgder om deze griep nu ik zwanger ben, maar normaal gesproken had ik me er niet zo druk over gemaakt.

Terug
Bovenaan