Hellluupp speen afleren

Hoi,

Wij hebben net (ongeveer 2 maanden geleden) onze dochter van nu bijna 2 jaar de speen afgeleerd. Ze had alleen nog maar een speen bij het slapen. Ik heb haar de spenen (het waren er 2) zelf laten weggooien in de prullenbak met het verhaal dat spenen voor baby's waren en dat zij nu groot was. Het weggooien was geen probleem. Ze heeft toen s'avonds nog wel om haar speen gevraagd en toen herinnerde ik haar eraan dat ze deze weg had gegooid. Toen heeft ze nog ongeveer een half uurtje een beetje gemopperd/ gehuild voordat ze in slaap viel. De volgende dag was het een kwartier en daarna heb ik haar er nooit meer over gehoord! Al met al is het me erg meegevallen, ik had een enorm drama verwacht omdat ze vrij gehecht was aan haar spenen. Maar zo zie je maar..
Gewoon proberen denk ik dus.

Groetjes,
Mireille
 
Hallo dames!

Hartstikke bedankt voor alle tips. Ik heb ze allemaal geprint en bewaard. Ik denk dat ik nog effe wacht tot dat ze het beter begrijpt. Ze slaapt er alleen maar mee, zodra ze wakker word haalt ze hem er zelf uit en zet ze de speen samen met haar knuffel in de la, dat doet ze al heel lang hoor.

Maar ik ben er wel elke dag mee bezig door haar te vertellen dat ze al een grote meid is en dat de speen voor baby's zijn.

Ik vond trouwens de tips van jullie allemaal heel goedzeker ook die met de ballon(om de speen vast te makken aan de ballon en weg te laten vliegen.

Ik ga zoiezo ook ff een boek aanschaffen over het afleren van de speen en hopen dat het allemaal lukt.

nogmaals bedankt!

groetjes karima
 
Onze zoon (nu bijna 3) had erg veel zuigbehoefte en wilde de hele dag wel een speen. Als hij ging slapen had hij 3!! spenen in bed, dus 1 in de mond en in beide handen ook 1. Als hij namelijk wakker werd en hij kon geen speen vinden dan konden wij telkens opdraven. Toen hij 1 1/2 was hebben we een geschikt moment gezocht om de speen af te leren. We hadden een aantal dagen vrij en wilden er echt voor gaan. We hebben een stukje van de speen afgeknipt zonder dat hij het zag en deze gewoon in bed gelegd. Toen hij in bed lag en de speen in de mond deed trok hij een vies gezicht. Gooide de speen van zich af en werd even heel kwaad. We hebben toen verteld dat de speen kapot was en dat er geen nieuwe meer was.
De eerste avond heeft hij 3 kwartier gehuild (we zijn wel bij hem naast het bed blijven zitten tot hij sliep), de 2e avond een half uur en zo werd het steeds beter. Hij werd eerst nog wel even 's nachts wakker en dan moesten we er nog wel even bij blijven maar het was vrij snel over. Ik vind het een voordeel dat we hem zo snel van de speen hebben afgehaald omdat hij zich nu niet eens meer kan herinneren dat hij ooit "gespeend" heeft. Ik denk dat als ik er veel later mee was begonnen dat hij het dan nog wel kan herinneren en dat hij dan snel weer in de verleiding zou komen als hij iemand met een speen zag (hij pakte die namelijk gewoon van een ander af).

Suc6.

Helèn
 
hoi,

nog een tip was bij mij en mijn vriendin een groot succes.

tijdens het spelen en knippen met een schaar wat ze erg leuk vonden.
hebben we de speen zo kort mogelijk geknipt. jij knipt het begin en je kindje maakt het af. niet te veel zelf knippen laat ze maar lekker rommelen.

speen niet weg gooien. als je kindje om de speen vraagt geef je de geknipte speen die ze dan niet in de mond kan houden. vertel dan dat ze zelf heeft geknipt en er niks meer aan te doen is.

bij ons hebben ze een half uur gehuild en was zo over.

groetjes melek
 
Onze dochter was 3 jaar en 7 maanden toen ze de speen aan sinterklaas meegaf. Ze speende ook alleen in haar bed. wilde ze overdag de speen, dan moest ze maar in bed gaan liggen en dat deed ze dus niet. Ik vind zelf dat als ze alleen in bed de speen hebben, voor in te slapen, het geen probleem is. Ik probeer de speen er wel uit te halen als hij eenmaal slaapt. Onze zoon is nu 2 jaar en 2 maanden en voorlopig haal ik het niet in mijn hoofde om hem de speen af te nemen. Pas als hij met 3 jaar en 7 maanden nog zijn speentje heeft, dan ga ik voorstellen om hem in te wisselen bij sinterklaas voor een groot kadoo. DAt heeft bij onze dochter toen perfect gewerkt. Nooit heeft ze nog naar de speen gevraagd omdat hij gewoon weg was. En weg is weg. Dus voorlopig speent onze zoon nog lekker in zijn bedje totdat hij begrijpt wat sinterklaas kan doen als hij de speen meegeeft. Heerlijk rustig voor ons, maar ook voor hem.

Ze zijn maar zo kort klein. Laat ze lekker effe klein zijn met een speentje in bed.
Voor de tanden is dat geen probleem. Onze tandarts zei dat als ze de speen afleren ze binnen een maand of 4 de tanden weer goed hebben staan. Dus dat valt mee. In ieder geval, maar dat vind ik veel te lang, moeten ze eraf zijn als ze gaan wisselen.

succes ermee.

mama van lieve 2
 
Mijn dochtertje van net aan 2 jaar, is ook helemaal verslaafd aan haar speen. Ze krijgt hem alleen als je gaat slapen, maar als het aan haar ligt heeft ze hem de hele dag in.
Ik wil het haar ook afleren, omdat ik er 's nachts regelmatig eens uit moet om die speen te zoeken.
Maar ik heb besloten om toch nog even te wachten totdat ze wat groter is.( misschien over een half jaar) zodat ze het beter kan begrijpen als ik hem weg doe.
Ze zijn natuurlijk nog wel heel klein en beginnen nu pas een beetje logisch te denken. Ik vind het zielig als ik hem afpak en ze begrijpt het niet.
 
Terug
Bovenaan