Hellluuppp waar mee beginnen en hoe snel.....

Hallo allemaal, ons meisje is nu 6 maanden en sinds een week zijn we begonnen met groentehapjes op aanraden van het CB (ivm minder kans op allergische reacties). Ons schema ziet er als volgt uit;

07:00 uur fles 180 cc
10:30 uur fles 180 cc
14:30 uur fles 180 cc
16:30 uur half potje groente voor baby's van 4 maanden
18:30 uur fles 180 cc
23:00 uur fles 150 cc (deze zijn we aan het afbouwen)

Wanneer begin je met pap in de fles? En wanneer begin je met een fruithapje? Kan je dit allemaal snel introduceren of moet alles heel langzaam?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes
Patty
 
Hoi Patty,

Ik heb het zo gedaan bij onze oudste. De groenten gaf ik rond etenstijd. Je moet beginnen met kleine beetjes omdat je eerst moet kijken hoe ze er op reageren. (geen krampjes ofzo) Dat kun je van lieverlee opbouwen. Ik zou dan de fles van half 7 steeds minderen naarmate je meer groenten gaat geven. De fles van 11 uur van lieverlee gaan vervroegen met was rijstebloem erdoor (is dus pap en kunnen ze langer mee doen), zodat je dan van lieverlee om een uur of 5 half 6 groenten geeft en dan rond half 8 ofzo de laatste fles met de rijstebloem. Suc6! Altijd een heel gevogel. Mijn jongste is vandaag 4 maanden en die "vogeltijd" komt er bij mij nu ook aan. Maar achteraf zie je dat het zich vanzelf wel regelt.

Groetjes Corina
 
Hoi Patty,

Het schema van onze zoon zag er met 6 maanden zo uit:

0900 uur fles 210 water 7 scheppen voeding + 2 scheppen rijstebloem
1030 uur fruithap met liga en sap
1230 uur boterham + fles 180 water 6 scheppen voeding
1500 uur liga/soepstengel/rijstewafel + sap
1700 uur warme hap
2030 uur fles 210 water 7 scheppen voeding + 2 scheppen rijstebloem
 
Als je kind een verhoogde kans op allergie heft dan zou ik rustig aan nieuwe dingen introduceren en zeker niets overhaasten.

Ik geef zelf borstvoeding en ben dus ook bij 6 maanden begonnen met de introductie van bijvoeding.
Ik heb wel veel steun gehad aan het volgende overzicht:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html
Als je je hier aan houdt dan heb je de minste kans op allergie-reacties.

Ik ben begonnen met fruit omdat ik dat makkelijker vond. 2 weken later zijn we ook begonnen met groenten.
Maar op zich maakt het niet uit of je begint met groenten of fruit.
Geef wel steeds een aantal dagen hetzelfde dan kan je zien hoe je kindje er op reageert.

Met brood zijn we begonnen toen mijn dochter 7 maanden was.
Daarna ook jogurt.
Pap krijgt ze eigenlijk pas sinds kort en ze is nu ruim 9 maanden.

 
Misschien makkelijker om het even iets anders neer te zetten.
Dit is alleen de bijvoeding, verder krijgt m'n dochter nog zeker 4x borstvoeding (vaak 5x)

6 maanden:
Tussendoortje 's morgens een beetje fruit

6,5 maanden:
Tussendoortje 's morgens een beetje fruit,
's avond een beetje groenten (idd half potje voor 4 maanden)

7 maanden:
Tussendoortje 's morgens: fruit,
Tussen de middag een broodkorstje om op te knagen
's avond: een beetje groenten

8 maanden:
Tussendoortje 's morgens: fruit,
Tussen de middag brood (half broodje)
Tussendoortje 's middags: volle jogurt met diksap
's avond: groenten (half potje voor 6 maanden)

9 maanden:
's morgens brood (kwart broodje)
Tussendoortje 's morgens: fruit,
Tussen de middag brood (half broodje soms heel) en pap
Tussendoortje 's middags: volle jogurt met diksap
's avond: groenten (half potje voor 6 maanden) en een rijstkoekje toe

Hopelijk heb je hier wat aan
 
ik geef ook borstvoeding, maar dat maakt niet zoveel uit volgens mij.
Ik ben zelf begonnen met fruit, maar je kunt ook met groente beginnen. 1 soort per keer en dat een paar dagen proberen om te zien of er geen reactie optreedt. Dan de volgende groente / fruit proberen.
Na een tijdje ga je het gewoon allebei een beetje geven.
Ik heb altijd vers gemaakt, want dat vond ik veel makkelijker. In het begin eten ze nog zo weinig.

pap hoeft helemaal niet. Je kunt ook gewoon melk blijven geven. Onze dochter krijgt pas een paar maandjes pap als ontbijt (uit een bordje, met een lepeltje), maar ze is al 20 maanden. Ik ben daarmee begonnen omdat ze anders niet genoeg vocht binnen kreeg. En nu vindt ze het gewoon lekkerder dan brood 's morgens (mama ook).
 
Terug
Bovenaan