HELLP syndroom

Hallo,
ik ben benieuwd of er hier ook moeders zijn die het HELLP syndroom hebben gehad (en pre-eclampsie/zwangerschapshypertentie). Toen ik 40 weken en 2 dagen zwanger was bleek ik dus zwangerschapshypertentie (vroeger zwnagerschapsvergiftiging) te hebben en moest ik met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis. In het ziekenhuis kreeg ik uiteindelijk een keizersnee (onder algehele narcose) omdat mijn lever en nieren steeds meer verslechterde. Tijdens de operatie heb ik ook nog eens 3 liter bloed verloren. Hierdoor heb ik helaas niets meegekregen van de bevalling. Ik heb gelukkig een hele mooie dochter, Daniëlle, vandaag precies 12 weken. Ik zou graag van andere moeders willen horen hoe zij dit ervaren hebben en of ze alweer aan t werk zijn en evt. nog klachten hebben na de bevalling. Ikzelf ben nog erg moe, vergeetachtig en heb concentratieproblemen.

Groetjes van Sonja.

Ikzelf heb pre-eclampsie gehad in de laatste week voor de bevalling. Ik liep op controle in het ziekenhuis (elke dag, maar was nog zo erg dat ik moest blijven, alles ging goed met de kleine) en minder dan een week na de constatering is bij mij de bevalling vanzelf op gang gekomen.

Volgens mij zijn vergeetachtigheid en vermoeidheid dingen die (bijna) alle jonge moeders hebben, maar waarschijnlijk zal het bij jou wel ernstiger zijn, anders zou je het niet zo noemen. Ik weet niet in hoeverre dat extra erg kan zijn als 'bijwerking'. Ikzelf ben ook moe en daadoor vergeetachtig, maar dat is gewoon omdat een babytje verzorgen vermoeiend is.

Groetjes, Marisa

quote: Marisa7 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-09-2007 12:58:47')); Volgens mij zijn vergeetachtigheid en vermoeidheid dingen die (bijna) alle jonge moeders hebben, maar waarschijnlijk zal het bij jou wel ernstiger zijn, anders zou je het niet zo noemen. Ik weet niet in hoeverre dat extra erg kan zijn als 'bijwerking'. Ikzelf ben ook moe en daadoor vergeetachtig, maar dat is gewoon omdat een babytje verzorgen vermoeiend is.

Groetjes, Marisa

Dat niet alleen, maar veel vrouwen hebben last van de zogenaamde zwangerschapsdementie, ikzelf had er ook erg veel last van en kon niks meer onthouden, maar ze zeiden al tegen me: 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren, en in die 9 maanden kan je er ook nog wat last van hebben, want ik vergat zelfs de haren van mn dochter te wassen bijvoorbeeld, niet omdat ik het niet wist, maar omdat ik gewoon te druk met alles was! Het is gelukkig wat minder aan het worden, maar hier heeft bijna iedereen last van ja!

Hallo,
ik heb bij mijn eerste kindje het hellp-syndroom gehad met 29 weken zwangerschap hij is met een keizersnede gehaald en woog 875gram omdat het met mij heel slecht ging en met de baby ook.
mijn tweede die is in februari dit jaar geboren zelfde verhaal weer hellp alleen toen was is gelukkig al 39 weken zwanger.
ook hier weer een keizersnede gehad en omdat de rugenprik niet werkte (heb het eerste kwartier alles gevoeld) uiteindelijk algehele narcose gehad ik bleek helemaal verkleefd te zijn van binnen door die vroege keizersnede met 29 weken.
ik heb aan allebei gelukkig niets overgehouden behalve natuurlijk emotioneel want dit heeft er wel behoorlijk ingehakt vooral omdat je dan beseft dat het leven zomaar ineens over kan zijn.

groetjes,
marike

Hoi,

Ik heb zwangerschapsvergiftiging gehad. Bij de eerste werd ik opgenomen met 35 weken en liep bij 37 weken de bloedruk zo hoog op dat ze me hebben ingeleid. De klachten die je noemt heb ik ook gehad maar ik denk idd dat de meeste vrouwen dit hebben na een bevalling. Bij de tweede was het weer raak ook weer ongeveer met 35 weken, alleen waren de klachten nu een stuk erger en moest ik gelijk na opname worden ingeleid, omdat ik me erg ziek voelde hebben ze me een ruggeprik gegeven en daardoor kon ik gelukkig wel op de natuurlijke manier bevallen. Ook na deze bevalling weer de zelfde klachten vooral erg moe (gaf ook BV tot 13 mnd dus ik denk dat dat ook een beetje de moeheid verklaarde).
Voor mij dus geen derde meer, heb de artsen gevraagd op de kans voor herhaling en dat was 75 % je lever en nieren krijgen zo'n opdoffer dat het mij niet verstandig lijkt om nog een keer zwanger te raken. Helaas want een derde was nog best erg welkom geweest.

Groetjes Marian

Hoi

Ook ik heb help gehad. Nu alweer 10 weken geleden. Ik ben bevallen ook met een keizersnee heb ook algehele narcose gehad omdat tijdens het inleiden van de bevalling Nathan de ween niet aan kon dus moest ik ook onder algeheel. Ik vond het ook heel erg dat ik de bevalling niet meegemaakt heb. Ik heb er nu nog steeds erg veel moeite mee. Nathan is "gehaald" toen ik 34 weken zwanger was. En hij is blijven steken met groeien op 32 weken. Hij was dus heel erg klein en dus. Hij was 44 cm en 1765 gram. Maar hij is nu alweer 3220 dus dat gaat de goede kant op.

Liefs Karin

Terug
Bovenaan