HELLP

Hallo,

Na een probleemloze zwangerschap kreeg ik zomaar uit het niets last van HELLP. Zijn er nog meer meiden die hier ervaring mee hebben en dit willen delen? Hieronder ons verhaal:

Zaterdagnacht, van 25 op 26 juni, kreeg  ik erg veel pijn bovenin  mijn buik. Dit trok gelukkig na een aantal uren weer weg.
Zondagmiddag begon het weer en hebben we het ziekenhuis gebeld, en je raad het niet maar op het spoednummer werd niet opgenomen.., maar we waren toch onderweg en zijn even bij de ehbo langs gegaan om  mijn bloeddruk te laten meten. Inmiddels werd de pijn alweer minder en was de bloeddruk ook niet gek hoog.
Zondagavond begon het weer en zijn we om 23:30 weer naar het ziekenhuis gegaan. Toen hielden de klachten aan, was de bloeddruk verhoogd en werden er afwijkende bloedwaarden gevonden.
Er werd een CTG gemaakt en gelukkig was met Kasper, ons super  mooie zoontje, alles goed.  

Ik  moest aleen in het ziekenhuis blijven. Er is toen dagelijks van Kasper een CTG gemaakt en hij bleef het goed doen.  Mijn bloeddruk werd niet hoger  alleen de bloedwaarden werden wel iets slechter, maar er was besloten toch af te wachten tot de bevalling zou beginnen.  Ik mocht woensdags toen ook weer naar huis, om af te wachten.

Donderdags ging het weer even wat slechter met me, maar deze aanval ging ook weer weg. Vrijdagochtend op controle in het ziekenhuis en geen zorgwekkende verslechtering van het bloed geconstateerd.

Vrijdagmiddag echter kreeg  ik weer een aanval en  ik kronkelde  echt van de pijn.  Ik wilde eigenlijk niet dat  Bart, mijn verstandige man,  het ziekenhuis belde, dacht dat  ik dan toch weer naar huis gestuurd zou worden, maar gelukkig heeft hij  toch het ziekenhuis gebeld!

Vrijdagavond om 21 uur naar het ziekenhuis, met Kasper was alles goed na de CTG,  mijn bloeddruk was niet veel hoger geworden. Toen de bloeduitslagen tegenvielen wilden ze deze nog een keer controleren na een uurtje en toen bleek het erg achteruit te gaan. Het was inmiddels 01:30 en de verloskundige heeft toen met spoed een gyneacoloog uit zijn bed gebeld en om 02:00
kregen we te horen dat  ik het  HELLP syndroom had en dat de baby snel door middel van een keizersnede gehaald moest worden.

Vervolgens gingen we de operatiekamer in en  ik kreeg hier een ruggeprik. Zodra deze begon te werken, nog geen half uur nadat we gehoord hadden dat het HELLP was, is Kasper gehaald en mocht hij een paar minuten bij  me blijven.   Hierna moest  ik gehecht worden (anderhalf uur in spanning afwachten) en moesten Kasper en  Bart naar een warmere plaats.

Na de keizersnede ging het nog slechter met  me en heb ik  nog een bloedtransfusie gehad omdat  mijn bloed te slecht werd. Hier knapte  ik gelukkig van op, alleen had  ik erge hoofdpijn. Het bleek dat er bij de ruggeprik een gaatje in het merg was achtergebleven waar hersenvloeistof uit lekte. Dit is gelukkig snel verholpen met nog en ruggeprik waarbij ze dan wat van  je bloed inspuiten wat het gaatje dicht (bloodpatch=bloedpleister).

Hierna  werden mijn  bloedwaarden weer slechter, doordat de bloedtransfusie was uitgewerkt en  ik het zelf nog niet helemaal goed aankon. Gelukkig verbeterde dit donderdags en mochten  we vrijdags naar huis!  Ik blijf wel onder controle, maar thuis knap je toch sneller op. Gelukkig gebeurde dit alles toen ik al 37 weken zwanger was en heeft Kasper hier verder niks aan over gehouden.

Zo even ons verhaal kwijt. Nu gaat het alweer een stuk beter met  me en Kasper vind zijn eigen wiegje toch een stuk rustiger liggen. Met de borstvoeding gaat het ook prima, wel met tepelhoedjes maar Kasper is een energieke baby die hier geen problemen mee heeft.

Nou, hopelijk wordt het nu na 7 weken alleen nog maar genieten. Kan helaas nog niet al te vaak naar buiten, na en wandelingetje moet ik erna een dag bijkomen, maar ik kan het mooi nog wel en met Kasper!
Nu maar hopen dat het mooi weer wordt,

Barbara

Wat een verhaal!! Gelukkig gaat alles nu goed, en waren jullie er op tijd bij.... Nog wel gefeliciteerd en ik hoop voor jullie dat het "grote genieten" nu echt mag beginnen!!!!

Geniet er echt van, want hoe slecht je ook loopt en hoe moe je ook bent, die eerste weken krijg je niet meer terug!!!

Heel veel liefs lin

hallo
ik ben op 3 april 2004 bevallen van een zoon ik had ook helpp maar niet zo erg als jij ik kwam bij mijn verloskundige die ging mijn bloeddruk opnemen en die was veeeeeeeeeeeels te hoog zij keek mijn urine meteen na er daaruit bleek dat er iets niet goed was zij belde meteen met het ziekenhuis om te melden dat ik er aan kwam en dat ik daar ook bleef nou dan zakt je de grond onder je voeten vandaan kan ik je vertellen ik was ook nog alleen op de fiets mijn man {ex} inmiddels die zat in amsterdam dat is hier een eind uit de buurt die kom pas smiddags komen maar goed
ik kom in het ziekenhuis meteen hartfilmpjes gemaak en een echo ik mocht niet meer uit bed ik moest plat blijven liggen later kwam de dokter die vertelde dat ik helpp had ik wist niet eens wat het was maar hij heeft het me uitgelegd een week later mocht ik weer naar huis dat was op vrijdag ik moest zondags terugkomen maaaaar vrijdags nacht begonnen de weeen dus ik kon zaterdag weer terug naar het ziekenhuis bleek ik 4 centimeter ontsluiting te hebben zatersavonds om 18:57 ben ik door middel van weeenopwekkers en pijnstillers bevallen van een gezonde zoon van 3825gram en 50 cm lang en daar doe je het toch voor ik ben wel bang mocht er ooit een tweede komen dat ik het weer opnieuw zal hebben maar daar moet ik maar niet bij stilstaan nou dit was mijn verhaal {wel een beetje lang} groetjes  janie  

Hoi Linda & Janie,

Bedankt voor jullie reacties. Ben inmiddels heerlijk aan het genieten van ons mooie mannetje!
Kan het gelukkig allemaal goed van me af zetten. Ben alleen nog veel moe, maar dat is iedereen die net een kleintje heeft en op zoek is naar een "ritme" en nog moet wennen.

Janie, mocht je bij een tweede zwangerschap weer HELLP  krijgen dan is het vaak minder ernstig dan de eerste keer omdat je lichaam het al een keer heeft meegemaakt en de stoffen al kent.
Maak je dus niet al te ongerust.    
Groetjes,

Barbara & Kasper(7wkn6dgn)

Terug
Bovenaan