Hellup!!!!

<p>Ik ben onverwacht (maar niet onwelkom) zwanger. En nu komt het onderwerp waar iedereen helemaal van gaat stijgeren. </p><p>Ik rook.......En niet zo'n beetje ook.  Nu probeer ik te stoppen, maar dat is echt nog niet makkelijk (ondertussen van zo'n 30 sigaretten per dag naar 3 tot 4 Maar iedere sigaret is er 1 teveel.......) vanuit de huisarts krijg ik een laconiek geluid "je kan beter blijven roken want de stress die het veroorzaakt om te stoppen is gevaarlijker) en de verloskundige zei "goh wel knap dat je het in ieder geval probeert" </p><p>Wie heeft de gouden tip? Want ik ga dit op deze manier nooit alleen redden!</p>

Mijn nicht had het zelfde probleem. De huisarts en verloskundige deden er niet echt moeilijk over.
Vorig jaar oktober is haar zoontje geboren met een hazenlip en klompvoetjes. Vervolgens krijg je heel katig te horen dat je dan maar niet had moeten roken.
We denken vaak dat het wel mee valt die schade, maar wanneer je je baby echt iets aandoet krijg je super veel spijt.

Precies dat dus, maar je hebt geen idee hoe moeilijk het is om te stoppen! De verloskundige zei doodleuk "ach, je zit in week 5, dus de placenta begint zich nu te ontwikkelen" iedere sigaret die ik opsteek voel ik me enorm schuldig over. Maar ik krijg het op een of andere manier maar niet uit mijn systeem.

Heel k*t. Ik snap je helemaal.
Misschien kun je professioneel hulp krijgen om te stoppen? Geen idee.
Ik wens je in ieder geval erg veel sterkte en hoop dat het je lukt om te stoppen. Geloof me, het niet kunnen opsteken van een sigaret is minder erg dan de schade van je kind.

Denk dat het toch simpel weg wilskracht is. Ik rookte ook voordat ik zwanger raakte, maar nadat ik een positieve test in handen had was het meteen over en ik heb er totaal geen moeite mee.
Ik durf niet eens een sigaret op te steken! De gedachte dat het super slecht is voor mijn kindje is al genoeg om er vanaf te blijven. Zou het mezelf nooit vergeven als hij er wat aan overhoudt en daarom kom ik er beslist niet aan. 
Succes!

Ik rookte zelf heel veel toen ik oppeens per omgeluk zwanger bleek te zijn. Uiteindelijk is het een kwestie van gewoon niet doen. Zoek afleiding en wat mij ook hielp was dat ik me hele leven lang nog kan roke maarr nu ff 9 maanden niet. Nu me dochter er is en ook helemaal gezond ben ik echt zooo blij dat ik niet hb gerookt tijdend me zwangerschap. Als er iets mis was met haar had ik het mezelf nooit vergeven. Ben inmiddels wel weer begonnrn met roken helaas. Ik hoop echt voor je dat het je lukt maar het is echt zo simpel als gewoon niet doen ik heb geen magisch trucje voor je. 

Zelf 20 jaar minimaal een pakje per dag gerookt, maar vanaf dat wij gingen proberen zwanger te worden ben ik gestopt. Het is vooral het continu herhalen van feitjes tegen jezelf; je stinkt, het is ongezond, je bent 1 van de laatste van jouw generatie die nog altijd rookt (oudere generatie moet je niet naar kijken), wil jij nou een gezond kind of niet etc etc. Wees je vooral bewust van alles terwijl je rookt. Dus let eens op je omgeving op straat hoeveel kinderen je gek aankijken omdat jij aan het roken bent maar ook hoe weinig mensen er eigenlijk nog roken. Ik werd mij er iig steeds bewuster van en dat heeft erg goed geholpen. 
Ook heb in het boek van Alan Carr gelezen "Stoppen met roken voor vrouwen". Ondertussen mag je gewoon blijven roken, maar door zo tegen mijzelf te praten was ik er al wel goed klaar mee en nadat het boek uit was heb ik mijn laatste sigaret gerookt. 
Het blijft moeilijk! Besef je dat goed. En dat zeg ik niet om je te demotiveren maar juist om je bewust te maken dat het niet aan jou als persoon ligt als je het moeilijk krijgt. Mijn verslaving stemmetje kon dan wel eens zeggen "geef nou maar op, dit is te moeilijk voor jou. Zie je dat je een geboren roker bent, iedereen die is gestopt zegt dat het makkelijk is maar jij kan dit gewoon niet". Bloed irritant! 
Puntje bij paaltje helpt niets beter dan gewoon stoppen en nooit meer 1 aansteken. Na verloop van tijd (bij mij was de ergste afkick 6 weken) wordt het steeds "makkelijker". 
Heel veel succes en van harte gefeliciteerd!

Wila, 

Bedankt voor de tips. Ik kan me idd voorstellen dat je stopt op het moment dat je zwanger gaat proberen te worden.........
Bij mij ligt dit iets anders, wij zaten nog in de oefen fase ???? tenminste,  dat dachten we.......

Terug
Bovenaan