Help! 10 weken en bekkenpijn! Wie heeft tips?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu ruim tien weken zwanger maar als ik naar de supermarkt loop, boodschappen doe en terug, dan heb ik al last van mijn onderrug, stuitje. Bij elkaar is het denk ik ongeveer twee kilometer lopen heen en terug. Ik draag overigens helemaal geen boodschappen, die worden thuisbezorgd. Wel natuurlijk winkelwagentje duwen en buggy met peuter op heen- en terugweg.
Bij mijn vorige zwangerschappen had ik ook veel last, met krukken gelopen en in een rolstoel gezeten. Ben nu echter in buitenland en kan niet naar een fysiotherapeut of zo. Ik probeer hier wel twee keer per week te fitnessen (lopende band, fietsen) en zou hier eventueel ook kunnen zwemmen.
Wie heeft tips om deze pijn in de hand te houden en het niet erger te laten worden, wat kan ik allemaal doen of niet doen, ik had zo gehoopt dat het deze zwangerschap beter zou gaan omdat ik ook een veel betere conditie heb, maar dit vind ik wel verontrustend.

Groetjes en alvast bedankt, Sirah

Hoi Sirah

Jeetje, wat vervelend meid!
Ik heb er geen ervaring mee (5w2d zwanger van de eerste) , dus wat dat betreft kan ik je niet echt advies geven.
Ik heb wel van een collega gehoord (die in augustus is uitgerekend en ook al heel snel last had van bekkenpijn) dat ze heel erg op haar houding moest letten als ze zat.
Dus niet benen over elkaar, maar recht onder je stoel zetten, voeten op de grond etc.
Maar dat wist je misschien al.
Je zei dat je niet naar de fysio kan omdat je in het buitenland bent. Bedoel je dat je nu op vakantie bent? Of woon je in het buitenland?
Als je er echt heel veel last van hebt, dan toch maar naar de HA denk ik???
Heel veel succes ermee en ik hoop dat je ondanks dat verder een goede zwangerschap hebt!

Groetjes, Mickje

Hai Mickje,

Bedankt voor je reactie. We zijn voor het werk van mijn man in Zuid Oost Azie en blijven nog ruim vijf weken weg, ik kan dus niet even naar de huisarts of fysio. Ik weet niet of ze deze klachten hier ook kennen en om het hier allemaal uit te gaan leggen zie ik niet zo zitten. Daarom ben ik op zoek naar een aantal praktische tips om de weken hier zo goed mogelijk nog door te komen en om erger in de toekomst te voorkomen. Die houdingtip kan ik me nu je het zegt, nog herinneren van vorige zwangerschap. Ik heb nu alleen last als ik loop, maar dat zal allemaal wel met elkaar verband houden.
Wie heeft er nog meer tips???

Sirah

Hallo Sirah,
Misschien kun je vanuit NL een bekkenband op laten sturen? Ik heb daar, mn bij het lopen, erg veel baat bij!! Maar zolang je geen bekkenband hebt kun je ook een sjaal of doek strak om je bekken knopen. En misschien kun je een telefonisch consult hebben met een nl fysio- of cesartherapeut??? (zodat ze je misschien wat oefeningen kunnen geven)
Veel sterkte er mee!
Groetjes, J

Hoi,

Vervelend he die bekkenpijn. Ik heb een historie van SI-gewrichtgedoe dus dit is mij niet onbekend. Had ook rond de 11-12 weken al pijn.
Nu (25 weken) loop ik sinds kort toch bij de fysio. Ze geeft me vooral praktische tips. Ik deel ze gewoon met jou: je dijbeenspieren niet trainen, zitten als een vent (dus benen losjes uit elkaar laten hangen), altijd een holletje houden in je rug dus door je knieen zakken bij bukken etc (zitten eventueel met een kussentje of een opgerolde handdoek, die handdoek kun je ook verticaal tegen je rugleuning zetten), in beweging blijven, op tijd rusten (met warme kruik op zere plek). Geen boodschappen meer tillen. Vooral symmetrisch bewegen. En oja, slapen met kussen tussen je benen (helpt bij mij niet, heb ik nog pijn in mijn heupen). Niet slenteren en lang staan. Als je langer staat een beetje wiegen met je heupen.
Ik vind het zelf ook vreselijk vervelend dat het al zo vroeg in de zwangerschap irriteert.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes met de komende tijd.
Lieke

hoi,
geen bekkenband dragen hoor!
dat raden de fysiotherapeuten ten strengste af omdat je banden dan verslapen en de banden het overnemen!!

probeer rust te houden en na 30 min. te lopen ook 30 min. te rusten.

doe de dingen die je kunt maar geniet vooral van je zwangerschap!

groetjes

Hai,
Ik kreeg ook al vroeg klachten van mijn rug bekken stuitje enz.  en mijn fysio adviseerde WEL om een bekken band te gaan dragen en ik moet zeggen dat ik er erg veel baat bij heb( ben nu 33 weken) dus ik loop er al een poos mee.

Sterkte
Groetjes helma

Terug
Bovenaan