help aantal vraagjes bv.

Hallo
Sinds 26 jan ben ik trotse Mama van ons zoontje Natas.
Ik geef(nu nog) bv.
Alleen bijt de kleine vreselijke kloven..
weet iemand waneer ik met kolven zou kunnen begginen.
en heeft iemand tips voor tepelkloven
op het forum ben ik al geweest (bvforum.nl)
Graag snel tips..

groetjes syvia

Nog gefeliciteerd met de geboorte van je kindje!

Je kan vanaf de geboorte beginnen met kolven. Dus dat kun je nu al wel doen als dat wat minder pijnlijk is. Ook kun je proberen je kindje in een andere houding te voeden dan je normaal doet, dan doen de kloven ook minder zeer.
Kijk hier voor voedingshoudingen:
Borstvoedingshoudingen

Kloven komen niet van bijten, maar van verkeerd aanleggen. Zorg dus dat je hulp krijgt bij het aanleggen. Bel bijv. met één van de vrijwilligers van VBN of LLL (tel.nrs. bovenaan het bvforum).

Hier kun je ook meer info vinden over goed aanleggen:
Belang van goed aanleggen
Als je aanlegt

Heb je hier wat aan?

Groetjes,
Helena

Hoi Sylvia,

Helena heeft je al veel goede tips gegeven; goed aanleggen is inderdaad erg belangrijk. Ik kan me voorstellen dat je de voedingen het liefst voor je uit wilt schuiven, maar voor het genezingsproces is het juist beter om je baby vaker (en korter)  aan te leggen dan minder vaak en lang. Begin met de minst pijnlijke borst te voeden; als je baby honger heeft, zal zijn zuigkracht heftiger zijn. Eventueel kun je je tepel vlak voor het voeden een beetje "verdoven" door er een ijsklontje in een washandje tegenaan te houden. Na het voeden kun je een druppel moedermelk over je tepel uitsmeren; dit werkt antibacterieel en genezend. Laat je tepels goed aan de lucht drogen en zorg ervoor, dat er genoeg zuurstof bij kan door zoveel mogelijk zonder bh te lopen. Als je zoogcompressen gebruikt, vervang deze dan regelmatig. Tepels die constant klammig blijven, zijn gevoeliger voor kloven. Nog beter is het om ze tijdelijk even weg te laten, zodat de zuurstoftoevoer (werkt genezingsbevorderend) voldoende is.

Wanneer je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; de VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Verder zou je nog kunnen overwegen om een lactatiekundige in te schakelen. Een lactatiekundige kan jullie persoonlijk begeleiden en informatie en tips aandragen om de borstvoeding op de rails te krijgen. Wel brengt een lactatiekundige consultkosten in rekening. Gelukkig hebben steeds meer zorgverzekeraars lactatiekundige hulp opgenomen in hun pakket, dus je kunt de kosten altijd proberen te declareren. Lukt dit niet, dan is het aan te raden om de gemaakte kosten mee te nemen in je belastingaangifte.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan