help.. achterhoofdje wordt aardig plat

Hoi hoi allemaal.
onze kleine spruit is nu 5 maanden.. de eerste maanden heeft hij altijd op zijn zij gelegen. alleen nu wil hij dat niet meer.
Hij ligt dus op zijn rug. maar zijn hoofdje wordt zo plat. help.
Hij ligt ook in een safety sleep, omdat hij anders elke keer boven in zijn bedje ligt..

zou het hoofdje bij kunnen trekken op latere leeftijd..

 
Lastig! Dit moet wel goed in de gaten gehouden worden!
Ligt hij dus altijd op zijn achterhoofd? Kun je hem niet proberen meer op zijn zij te leggen (ik bedoel het hoofdje), door bijv. een speeltje aan de zijkant van zijn bedje vast te maken, zodat hij daar naar kijkt? En deze dan steeds af te wisselen, dan weer links ophangen, en dan weer rechts?
Wat zegt het consultatieburo ervan?
Als het echt erg is zou ik wel even met hem naar een fysiotherapeut gaan hoor, voordat het zo plat word dat hij zo'n helmpje op moet. En dit helmpje helpt maar tot 1 jaar, daarna is het kraakbeen zover weg, dat het niet meer hersteld kan worden.
Kortom: actie!
 
Als je je er zorgen om maakt, zou ik er zeker naar laten kijken. Onze beide zoontjes hebben een voorkeurshouding gehad en een afplatting. Bij de oudste hebben we 2x fysio gehad, maar er was geen oorzaak voor de voorkeurshouding. Dat is ook vanzelf helemaal goed gekomen. Van de afplatting zie je helemaal niets meer.

Bij de jongste (nu 9.5 mnd) zijn we bij de osteopaat geweest. Die had echt last. Zijn hoofdje was veel erger afgeplat, maar is nu helemaal aan het bijtrekken. Voordeel hier is dat ze allebei heel beweeglijk zijn en al heel snel op hun buik draaiden. Verder had Tijs en heeft Stef een groot fontanel. Hierdoor duurt het langer voordat het is dichtgegroeid en heeft het hoofd langer de kans om zich te herstellen.

Maar ik zou er zeker naar laten kijken! Nu kan een helmpje misschien nog voorkomen worden.

Groetjes,
Susan
 
Mijn zoontje van 5 maanden heeft ook een afplatting...hij had vanaf het begin een voorkeurshouding.
Al vrij snel werd dit geconstateerd en kreeg hij fysio....maar nu ligt hij dagelijks op zijn achterhoofd als hij slaapt...en al leg ik hem op zijn zij hij is zo eigenwijs dat hij weer plat op zijn hoofdje gaat liggen...
Ons is geadviseerd om toch naar het kinderziekenhuis te gaan en dit te laten meten...en wellicht adviseren zij een helm (wat moetdat moet)
Ik heb ook begrepen dat dit geen consequentie heeft voor zijn hersens maar dat het puur voor consequenties voor zijn uiterlijk heeft.....waar je wel op meot letten is dat zijn oren bijv niet scheef gaan staan..

Ik adviseer je dus om zsm een afspraak te maken met de fysio....
sterkte
 
Mijn zoontje is nu 3 maanden oud. Hij heeft ook een erg afgeplat hoofdje. Hij heeft een hematoom op zijn hoofd gehad i.v.m. een supersnelle bevalling. Wij zijn bij een osteopaat geweest en lopen nu bij de fysio. Ook zijn we bij de kinderarts geweest en hij geeft aan dat de kans groot is dat het vanzelf wegtrekt. Het moet natuurlijk wel goed in de gaten gehouden worden.

Ik leg hem 's avonds in bed met een opgerolde hydrofiele luier naast zijn hoofd zodat hij die kant niet op kan draaien. Ook draai ik zijn hoofdje wel een bij als hij in slaap is gevallen. Ik draai het dan de andere kant op. Ook liggen al zijn speeltjes in de box aan de juiste kant en hangt de mobile boven het bed aan de kant waar hij naartoe moet kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Bij ons wordt door de fysio gesproken over een helmpje en als we dat kunnen voorkomen dien we dat natuurlijk! Over een aantal weken moeten we terug komen bij de arts. We draaien bij en wachten af!!
 
Als je kleintje wakker is, lekker op schoot of in de draagzak. Gewoon overeind houden, zodat het hoofdje helemaal vrij is. Natuurlijk moet je het ruggetje niet gaan overbelasten, maar met 5 maanden kunnen ze echt al wel wat hebben hoor.
Het is niet veel, maar alle beetjes helpen.....
 
Terug
Bovenaan