Help! Aerofagie (lucht happen) baby

Hallo allemaal,

Ziet iemand hier herkenning in?
Mijn kleine is nu 10 weken oud maar heeft al vanaf het begin last van de volgende klachten die eigenlijk alleen erger lijken te worden:
- Drinkt de hele dag door kleine beetjes
- Heeft veel honger maar drinken lukt niet. Hij raakt dan gefrustreerd en wordt huilerig
- Maakt veel smak en klikkende geluiden op de speen en tijdens het drinken
- Lucht hoor je duidelijk borrelen, tijdens het drinken maar ook de dag door
- Kan niet meer drinken na 30 cc maar wil wel!
- Vaak verslikken, kokhalzen en melk terug spugen
- Boeren lukt maar af en toe en niet in verhouding met de lucht die hij binnen krijgt
- Als hij kan poepen (heeft hij moeite mee) gaat dit vaak met veel geweld
- Stuipen
- Maaien, trappelen, schudden tijdens het drinken en dan alles uitspugen. Als je de fles dan weghaalt, huilt hij omdat hij meer melk wil.
- Ligt veel te persen maar krijgt er geen lucht uit
- Huilerig door krampen
- Door dit alles vaak (over) vermoeid

Ik weet niet meer wat ik moet doen en we zijn beide oververmoeid.
Ik weer niet hoe ik hem "normaal" kan laten drinken of waarom hij last heeft van dat lucht happen.
Ik weet dat ik eigenlijk niet moet google-en maar lees terug dat het vaak in verband wordt gebracht met autisme, zwakzinnigheid of neurologische afwijkingen :-(
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals verschillende spenen, flessen en maten, Dr. Brown fles en speen, inbakeren, massage, meer regelmaat (veel op bed), infacol...
Niets van dit lijkt echt te werken. Ik heb al contact met het CB maar vroeg me af of er al iemand hier ervaring mee heeft.
Hoor het graag!
 
Is er al eens gekeken naar het tongriempje? Onze kids hadden ook dat smakken en happen van lucht tijdens het drinken en hun tongriempjes waren veel te kort. Ons zoontje had zelfs een verborgen tongriem dus dat hadden ze helemaal eerst niet gezien! Wellicht een idee om dat te laten checken? Nadat de tongriempjes gelaserd waren dronken ze hier allebei heel goed.
 
Wat vervelend zeg! Niks aan als je kleintje het zo lastig heeft. Ik herken de klachten deels van onze kleine. Het luchthappen, verslikken, niet kunnen boeren en daardoor onrust en spugen hebben we hier ook gehad. Heb je het idee dat jullie kleine gulzig drinkt? Wij hebben hier een hele gulzige drinker en de kleinste speen gaat voor hem nog steeds veel te hard. Hij krijgt dan teveel in ene, verslikt zich en stopt dan ook met drinken. We hebben nu de anti colic avent fles en die werkt hier perfect omdat het de melkstroom vertraagt. Wie weet een tip als je het idee hebt dat jullie ook een gulzige drinker hebben.
Ook de oververmoeidheid is hier bekend maar ik had meer het idee dat het aan veel prikkels lag. Ik pas nu wat tips toe uit het boek “baby in een droomritme”. Hij slaapt al veel meer en daardoor is ie rustiger en drinkt hij dus ook beter. Je zou miss eens kunnen uitproberen of het niet slapen wel verband houdt met het niet drinken of dat het misschien ergens anders aan ligt. Succes en sterkte! Het komt goed :)
 
Wat super vervelend voor jullie! Misschien even langs bij de huisarts? Of iemand laten meekijken naar het drinken van jullie kleintje?
Ik heb niet echt tips maar hoop dat het snel beter word!
Sterkte!
 
Hier worden al wat tips gegeven. Ik zou het tongriempje en verhemelte eens goed laten bekijken dit kan problemen met drinken veroorzaken.

Wat je noemt klinkt als een cirkel alles heeft met elkaar te maken. Zou me niet al te druk maken over autistische kenmerken, dat is nog erg vroeg. Neurologisch dan zal je meer aanwijzingen moeten hebben die daar op wijzen dus niet jezelf daarmee op hol brengen. Is moeilijk dat weet ik. Stap voor stap benaderen.

Het drink probleem oplossen en dan door naar het volgende. Veel lucht is ook belemmerend voor krampjes moeilijke ontlasting en vervolgens het vele persen onrust slecht slapen. Alles staat in verbinding.

Raadpleeg voor de voeding eens een (pre) logopediste en contact ook gerust de huisarts eens. Je huisarts kent jou vaak als moeder/vader al een beetje wat communicatie en inschatting weer wat makkelijker maakt dan het CB die jou net kent.

Qua voeding denk ik dat bovenstaande tips goed zijn na te lopen maar dat die logopedie je ook echt verder kan helpen. In zijligging voeding geven werkt vaak ook goed en het afbuigen va. Het flesje na 3 slokken dit is iets wat ze je goed kunnen uitleggen bij de logo en helpt echt voor gulzigheid controle en beter drinken.

Kinderen hebben daarbij echt tijd nodig om te wennen aan een nieuwe fles soms moeten ze wel 10-15x drinken met een fles of volgens een bepaalde techniek om te denken hey dit bevalt me wel of hey dit herken ik. Dus probeer niet elke dag en elke voeding iets anders want dan raken ze daar weer onrustig van.

Tot slot. Je bent niet alleen veel ouders struggelen dus goed dat je hier post voor advies en het bespreekt.

Succes
Liefs
 
Lieve mama, 
 
Allereerst, je doet het heel goed. Laat je alsjeblieft niet gek maken door Google en verpest de tijd niet met je kleintje door te twijfelen over autisme en andere stoornissen. Dit verdien jij niet en je kleintje ook niet. De oververmoeidheid maakt dat wat je leest op Google ineens allemaal van toepassing lijkt op je baby. 
Tien weken is nog zó jong. 
Bovensraand zijn hele goede tips gegeven. Laat inderdaad een derde persoon meekijken naar het drink gedrag. Film het en mail het naar het consultatie bureau (en licht ze van te voren in.) Onthoud dat je het goed doet en dat jullie pas tien weekjes verder zijn samen. De filmpjes kun je naast het cb ook naar je huisarts mailen nadat je hen telefonisch gesproken hebt. 
Heel veel succes! 
 
Wat een geweldige tips en ontzettend lieve reacties. Hier kan ik veel mee! Heel erg bedankt allemaal! :) Inderdaad, Google brengt nooit veel goeds... Dat tongriempje klinkt overigens erg waarschijnlijk dus ga ik zeker bespreken bij het CB.
Liefs
 
Terug
Bovenaan