Hi, hier ook een zoontje van bijna 10 maanden. Hij is nooit een super goede slaper geweest, maar de laatste tijd is/was het erger. Het klinkt voor mij (ik ben geen kenner, alleen een medemama) alsof je zoontje oververmoeid is. Dit hebben wij dus ook een tijdje gehad. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of hij altijd al zo slecht sliep, maar hier wat voor ons heel belangrijk (onmisbaar eigenlijk) is geworden:
- Altijd op precies dezelfde tijden naar bed brengen overdag. Hier is dat 10u en 14:15. Ook altijd op precies dezelfde tijden hetzelfde (soort) eten.
- Heel strikt het ritueel volgen. Dus niet alleen de handelingen doen, maar ook precies dezelfde volgorde. Altijd slaapzak aan, luier verschonen voor hij naar bed gaat en een verhaaltje in dezelfde stoel bijv. En s avonds nog tandjes poetsen en daarna mag hij zelf de tandenborstel vasthouden tijdens t verhaaltje.
- Kamertje donker al voor we in de kamer zijn, met een klein lampje aan (zoutlamp gebruiken wij).
Het duurde hier echt even voordat het werkte, maar sinds een tijdje slaapt hij 2x anderhalf uur overdag en s avonds ook door van +- 19:00 tot 6:00. Wel is het s avonds soms nog even doorzetten. We hebben een enorm druk mannetje en merken dat na een drukke dag (voor ons kan dat al een relatief rustige dag zijn, maar voor hem is dat dan druk, veel nieuwe dingen of 'vreemde' mensen of nieuwe omgeving) we echt even de tijd moeten nemen met hem om rustig te worden voor hij gaat slapen. Het wordt dan ook wel eens 19:30 voor we hem naar bed brengen, maar dat werkt beter dan hem enorm druk in z'n bed leggen (wordt geheid krijsen dan).
Nog steeds zitten we regelmatig nog met een wakker huilend kind 's avonds of 's middags hoor, maar het gaat al met al een stuk beter. Het blijkt hier in ieder geval dat de regelmaat echt een wereld van verschil maakt - ik was altijd enigszins sceptisch over hoe precies alles op precieze tijden moest, maar daar ben ik inmiddels van overtuigd, in ieder geval voor ons zoontje is het belangrijk. En ook dan weer niet langer dan 2x anderhalf uur overdag slapen (en tot niet later dan 15:45) want anders is het 's avonds ook moeilijk naar bed krijgen.
Mocht je er echt niet uit komen zelf: een vriendin van mij heeft een keer een slaapcoach ingeschakeld omdat die er ook zo doorheen zaten. Heeft bij haar 100% verschil gemaakt!